زمان انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۵ -

ایران به منشور جهانی انرژی پیوست

در سفر وزیر نیرو به ژاپن، سند الحاق ایران منشور جهانی انرژی لحظاتی پیش توسط حمید چیت‌چیان امضا شد و ایران به طور رسمی به جمع کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی پیوست.

به ‌گزارش سرای نور؛ به نقل از وزارت نیرو، در آیین امضای این سند که امروز (جمعه) در پیش‌افتتاحیه اجلاس بیست و هفتم این منشور با حضور راسناک، دبیرکل منشور جهانی انرژی،«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن و نمایندگان کشورهای عضو در منشور جهانی انرژی برگزار شد، وزیر نیرو سند نهایی کنفرانس وزارتی «لاهه۲» در زمینه منشور بین‌المللی انرژی را امضا کرد.

هدف عمده منشور بین‌المللی انرژی، انعکاس بهتر واقعیت‌های جدید بخش انرژی به خصوص رشد انرژی در کشورهای در حال توسعه و همکاری کشورهای شرکت کننده جهت توسعه و ایجاد ظرفیت‌های جدید، و همچنین مقابله با چالش‌های مشترک در بخش انرژی ذکر شده است.

کنفرانس وزارتی «لاهه ۲» درخصوص منشور بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۵ در لاهه برگزار شد تا منشور بین‌المللی انرژی را به عنوان منشور به روز شده انرژی اروپا تصویب کند. در کنفرانس، نمایندگان بلند پایه کشورهای امضاکننده منشور انرژی اروپا در سال ۱۹۹۱ و همچنین نمایندگان بلندپایه دولت‌های پیوسته به منشور، منشور بین‌المللی انرژی را امضا کرده یا موافقت خود را با آن اعلام کردند.

علاوه بر ایران، امروز کشورهای دیگری از همچون عراق و کامبوج، گواتمالا، اتحادیه کشورهای مرکزی آفریقا نیز این سند را امروز امضا کردند.

در حاشیه این دیدار وزیر نیرو، پیام روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای دعوت شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن را برای سفر به تهران به وزیر امور خارجه ژاپن ابلاغ کرد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۵ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو