زمان انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ -

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مازندران:

واحدهای صادرات‌محور بیشتر حمایت می‌شوند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتقال تکنولوژی و صادرات در اولویت کار ماست و واحدهای صادرات‌محور بیشتر حمایت می‌شوند.

به گزارش سرای نور؛ همایش توسعه منطقه‌ای مازندران با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی نور برگزار شد.

رضا رحمانی در این همایش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: پس از فرمایش رهبری در سال ۹۵ ستاد اقتصاد مقاومتی را در وزارتخانه تشکیل دادیم و در ابتدای سال ساماندهی کردیم و راهبردها و اصولی که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تبیین شد، به برنامه‌های عملیاتی تبدیل کردیم.

وی افزود: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول جلسات منظمی تشکیل می‌دهد که بر همین اساس ۱۲۱ پروژه اجرایی به وزارتخانه‌های مختلف ابلاغ شد که هفت مورد آن به صورت پروژه ملی مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که یکی از هفت پروژه، طرح رونق تولید به عنوان یکی از پروژه‌ها در حوزه صنایع کوچک و متوسط بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت انگیزه اجرای طرح رونق تولید را انجام فرمایش رهبری، رونق تولید، ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم و توسعه کشور نام برد.

این مسؤول با اشاره به افتتاح پروژه ۵ هزار و ۴۰۰ واحد جدید که صددرصد محقق شد و ۳۳ پروژه ملی که سبب افزایش ظرفیت استراتژیک کشور شد، تصریح کرد: در حوزه معادن تشکیل زنجیره‌ها همانند فولاد، مس و … را داشتیم که ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شد.

رحمانی با اشاره به‌اصلاح یک‌هزار و ۷۰۰ ردیف تعرفه به نفع تولید داخلی، خاطرنشان کرد: این روند ادامه دارد و هر کجا احساس کنیم کالای تولید داخل به نفع کشور است، یکی از کارها ایجاد موانع تعرفه‌ای به نفع تولید داخلی است.

وی گفت: مازندرانی‌ها در طرح رونق و پروژهای دیگر تلاش کردند و با ایجاد انسجام در طرح رونق از نظر تعداد در کشور رتبه نخست را کسب کردند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سال ۹۵ در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی، ظرفیت‌سازی مهم و استراتژیک و بهبود فضای کسب و کار اقدامات خوبی انجام شد و در حوزه‌ کارگروه‌های ملی و تسهیل در سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ مورد جلسه ستاد تسهیل در استان‌ها با ۵۵ هزار مصوبه داریم که در کشور برای رفع موانع و حمایت از تولید پیگیری می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در حوزه‌ اکتشافات و بهره‌‌برداری از معادن در حوزه معدن تصویب شد و با توجه به اینکه معدن یکی از پتانسیل‌های مازندران است در حوزه‌ زمین شناسی کار بزرگی را برای اکتشاف آغاز کردیم تا بهره‌وری بیشتر در این زمینه انجام شود و از خام‌فروشی نیز جلوگیری کردیم.

رحمانی در حوزه شهرک‌های صنعتی گفت: ۷۰ شهرک جدید به بهره‌برداری رسید و در حوزه‌ تجارت خارجی پس از ۶۰ سال، تراز تجاری به نفع صادرات مثبت شد و امسال طرح رونق تولید را با همان ویژگی ادامه می‌دهیم و ۱۰ هزار واحد را در حوزه صنعت در برنامه قرار دادیم و در حوزه کشاورزی، صنعت،‌ صنایع معدنی و معادن نیز اضافه می‌شود.

وی با اشاره به بازسازی واحدهای صنعتی و بازسازی صنوف تولیدی برای نخستین بار، افزود: برای بازسازی واحدهایی که حدود ۵ هزار واحد است، تلاش می‌کنیم تا از منابع صندوق توسعه و منابع دیگر استفاده کنیم و با تسهیلات سوبسیددار نوسازی انجام شود و حدود ۱۰۰ واحد صنفی تولید مانند تراش‌کاری و نجاری و … که تجهیزات آن نیاز به بازسازی دارد، انجام می‌شود تا علاوه بر ارتقای بهره‌وری، مصرف انرژی نیز کاهش پیدا کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: انتقال تکنولوژی و صادرات در اولویت کار ماست و واحدهای صادرات محور بیشتر حمایت می‌شوند و با توانمندی بالای استان مازندران در سال گذشته انتظار ما از استان در سال جدید این است که برای صادرات به صورت ویژه برنامه‌ریزی شود.

این مسئول اظهار کرد: با توانمندی بالای استان مازندران در سال گذشته انتظار ما از استان در سال جدید این است که برای صادرات به صورت ویژه برنامه‌ریزی شود.

رحمانی گفت: تحریک تقاضای داخلی و خارجی به ویژه صادرات حمایت از تولید است و تا زمانی که بازار مصرف ایجاد نشود، تولید رونق نمی‌گیرد.

وی در حوزه زیرساخت‌ها نیز بیان کرد: زیرساخت‌های معدنی را در الویت برنامه‌ها قرار دادیم و مراکز لجستیک در صادرات از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به اجرای سه برنامه مهم در مازندران اشاره کرد و افزود: شهرک صنعتی ویژه برنج در آمل و دو مرکز لجستیک دیگر در مازندران در حال احداث است.

وی در پایان توجه به زیر ساخت‌های صادراتی و زیرساخت‌های توزیع اقلام سالم را ضروری دانست و گفت: با تقدیر از نماینده نور و محمود آباد در خانه ملت انتظار داریم با کمک کمیسیون اقتصادی در جهت رفع موانع تولید به ویژه در حوزه بانک‌ها و تأمین مالی، شاهد افزایش رونق تولید باشیم.

زمان انتشار: ۲۷ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو