زمان انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ -

روزه داری در بیماران ریوی مانند دیگر بیماران چنانچه با مشورت پزشک معالج باشد‌، منعی ندارد و می‌تواند سلامتی را برای آنان به دنبال داشته باشد.

جزئیات روزه‌داری برای بیماران ریوی

سرای نور؛

روزه‌داری در ماه مبارک رمضان به ویژه در ماه پایانی فصل بهار، به پالایش بدن کمک می‌کند اما ممکن است بی‌توجهی به دستورات پزشک در برخی از افراد که سابقه بیماری دارند، آنان را دچار مخاطراتی کند.

توجه به دستورات پزشک برای بیماری‌های ریوی می‌تواند روزه‌داری را آسان کند و در مقابل بی‌توجهی به آن نیز سلامتی این دسته از بیماران را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

به طور کلی روزه‌داری در اثر کم نوشیدن آب و مایعات در طول روز به ویژه در فصل گرما می‌تواند مخاط دستگاه تنفسی را در اثر کم‌آبی خشک کرده و وضعیت تنفسی را دشوارتر کند به همین دلیل آن دسته از بیماران ریوی که مجبور هستند در محیط باز فعالیت کنند، گرما بدن آنها را دچار کم‌آبی کرده و در نتیجه وضعیت تنفسی آنها را دشوار می‌کند به همین دلیل این افراد قادر به روزه داری نیستند.

در افرادی که دچار آسم و برونشیت مزمن هستند باید دقت کرد که غلیظ شدن خلط یکی از مشکلاتی است که بیماری را تشدید می‌کند. اگر مایعات کافی در طول روز مصرف نشود، این کم‌آبی به علاوه گرمی هوا بر شدت بیماری می‌افزاید.

از سوی دیگر افرادی که دارای آسم خفیف هستند با مشورت پزشک معالج توانایی روزه‌داری داشته و چنانچه از اسپری آسم و سایر داروهای استنشاقی استفاده می‌کنند مصرف این داروها بر طبق فتوای برخی مراجع اشکالی در روزه‌داری آنان وارد نمی‌کند. آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی استفاده از اسپری آسم را علتی برای باطل شدن روزه ندانسته و آیت‌الله العظمی وحید خراسانی مایع شدن اسپری و رفتن آن به داخل حلق را موجب باطل شدن روزه می‌داند.

 

چنانچه افراد دارای بیماری ریوی از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند برای روزه‌داری باید میزان و زمان دقیق آن در سحر و افطار توسط پزشک معالج تعیین شود. همچنین افرادی که دارای آلرژی‌های محیطی هستند با احتیاط و دوری گزینی از محیط آلرژن و آلوده که احتمال تشدید آلرژی در آنان را افزایش داده و خشکی مخاط و سختی عملکرد تنفسی را به همراه دارد در حین روزه‌داری پرهیز کنند تا روزه‌داری آنان ایمن باشد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو