زمان انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ -

رنگ‌های لیگ برتر و حاشیه‌های نام‌گذاری

برای اولین بار در تاریخ لیگ فوتبال ایران 2 تیم که در نامشان رنگ سیاه و سپید وجود دارد به مصاف هم خواهند رفت.

سرای نور؛در تاریخ فوتبال باشگاه‌های ایران تیم‌هایی که نامشان رنگی باشد کم داشته‌ایم. تیم‌هایی مثل سپیدرود رشت، سیاه جامگان مشهد، سرخپوشان دلوار افزار و استقلال آبی در این عرصه  مهم‌ترین ها بودند.

سپیدرود رشت و سیاه جامگان در حالی برابر هم بازی می‌کنند که در تاریخ فوتبال ایران مصاف مستقیم بین ۲ تیم که در نامشان اسم رنگ بوده در سطح بالا وجود نداشته است.
البته از حیث نام، تیم‌هایی در لیگ برتر ما بوده‌اند که نامشان و محتوا و سازمان تشکیل دهنده آن  قابل توجه بوده است، به علت حضور پرتعداد تیم‌های صنعتی باشگاه‌های فولاد، ذوب آهن، مس، آلومینیوم و… از جدول تناوبی مندلیف در این لیگ حاضر  بوده‌اند.

نکته جالب دیگر حضور تیم‌هایی تحت حمایت یک وزارتخانه بوده‌اند، تیم‌هایی چون نفت تهران، نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و نفت امیدیه!

استفاده از نام رنگ در فوتبال ما چندان مرسوم نبوده است و هویت تیم‌ها بر اساس رنگ هم بعد از بروز حساسیت‌های پرسپولیس و استقلال به وجود آمد چنان چه در دوران لیگ تخت جمشید پاس تهران سبز و گاهی قرمز بر تن میکرد، اما چون این رنگ به نوعی فرهنگ پرسپولیس شد برخی از حریفان این پیراهن را از تن در آوردند.

تیمی مثل استقلال رشت وقتی به پگاه و داماش تبدیل شد هنوز آبی بود اما با آمدن عابدینی علاقه‌مند به رنگ قرمز، پیراهن قرمز بر تن کرد، یا قرمز پوش شدن راه آهن و نفت همیشه زرد که با آمدن مدیران پرسپولیسی قرمز شدند.

سپاهان هم سال‌ها قرمز بود و بعدها زرد را رنگ اصلی خود کرد، مثل ذوب آهن که ۴ رنگ عوض کرد تا به رنگ سبز رسید!

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو