زمان انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ -

بهترین قهرمانان تاریخ از تخت جمشید تا لیگ حرفه‌ای

پرسپولیس بهترین عملکرد را درنیم فصل ۱۷دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر داشته است، آنها با ۲.۴ امتیاز صاحب این موقعیت شده اند.

سرای نور؛در تاریخ لیگ فوتبال در ایران، بهترین نوع قهرمانی و مناسب ترین میانگین امتیاز به تیم های ذیل اختصاص داشته است؛ در این عرصه نکات ذیل باید مورد توجه قرار بگیرند:

۱-در سال های ۵۰ و۵۲ که در این عرصه عنوان شده اند، برای هر برد ۲امتیاز در نظر گرفته میشد اما برای مقایسه مناسب با لیگ های امروز، برد آن دوران را مثل امروز با معیار ۳امتیاز در نظر گرفته ایم.

۲-در سال هایی که جدول لیگ ۲ گروهی بوده است، به جهت تداخلات و ادامه روند مسابقات در شرایط غیرمعمول دوره نیمه نهایی و فینال، امتیاز تیم ها را در نظر نگرفته ایم چه اگر در غیر این شرایط بود باید تیم های استقلال سال ۶۸ و پرسپولیس سال ۷۳ را در بین امتیازات شایسته محاسبه می کردیم، استقلال ۶۸ قهرمان مسابقات شد اما پرسپولیس علیرغم کسب بیشترین امتیازات قهرمان نشد.

 

×پرسپولیس سال ۱۳۵۰ با ۱۳برد ویک باخت در ۱۴بازی-میانگین ۲.۷۸ برای هر بازی 

پرسپولیس با قدرت تمام تیم های رقیب مثل پاس، تاج سابق وعقاب را در هر ۲بازی رفت وبرگشت شکست دادوتنها به تیم تاج مسجد سلیمان باخت.

پرسپولیس ۵۰ تهاجمی ترین تیم تاریخ فوتبال ایران بود که ۶ نفر از بهترین مهاجمان را داشت که صفر ایرانپاک، حسینعلی کلانی، همایون بهزادی، ناظم گنجاپور، داریوش مصطفوی و محمود خوردبین  به طور میانگین در هر بازی بین ۳ تا ۴ گل زدند .

 

×پرسپولیس ۱۳۵۲ با ۱۵برد و۷مساوی در ۲۲بازی-میانگین ۲.۳۶ برای هر بازی

در این سال تنها برتری پرسپولیس نسبت به استقلال در همان بازی معروف شش تایی بود، جالب این که اگر آن بازی را از امتیازات ۲ تیم حذف میکردیم عملکرد ۲ تیم کاملا برابر بود و حتی عملکرد استقلال از نظر تفاضل گل بهتر می شد.

 

×استقلال ۱۳۷۹ با ۱۵برد ۵مساوی و۲باخت در ۲۲بازی-میانگین ۲.۲۷امتیاز در هر بازی

استقلال در بازی آخر به علت تثبیت قهرمانی خود، با ترکیبی ناکامل بازنده شد در حالی که اگر غیر از این بود می توانست با برد روز آخر، در این جدول از پرسپولیس سال ۵۲بالاتر قرار گیرد.

استقلال در این سال نفراتی چون نیکبخت، زرینچه، مومن زاده، نوازی، فرهاد مجیدی، طباطبایی، برومند، اکبرپور، هاشمی نسب، مهدوی، یدالله اکبری، ستار همدانی و… را در اختیار داشت.

 

×پرسپولیس ۱۳۹۵ با ۲۰برد ۶مساوی و۴باخت در ۳۰بازی –میانگین ۲.۲ امتیاز در هر بازی 

پرسپولیس ۹۵مثل استقلال ۷۹ بعد از تثبیت قهرمانی خود در ۲بازی انتهایی تنها یک امتیاز گرفت در حالی که با ادامه روند قبلی خود می توانست به ۷۱امتیاز در ۳۰بازی رسیده و برتری قابل توجه تری داشته باشد.

 

×پرسپولیس ۱۳۷۷ با ۱۹برد ۸مساوی و۳باخت در ۳۰بازی-میانگین ۲.۱۶ امتیاز در هر بازی

پرسپولیس ۷۷پرستاره ترین تیم بعد از انقلاب را در اوائل فصل داشت اما رفتن مهدوی کیا وشاهرودی ومحرومیت کریمی موقعیت را تغییر داد.

نگاهی به ستارگان این تیم در ۱۰بازی اولش داشته باشید: عابدزاده، نادر محمد خانی، مهدی هاشمی نسب، یحیی گل محمدی، افشین پیروانی، حمید استیلی، حامد کاویانپور، بهروز رهبری فرد، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، بهنام سراج، ادموند بزیک، علیرضا امامی فر، اسماعیل حلالی، رضا شاهرودی و نعیم سعداوی و حتی باغمیشه و مطهری و انصاریان و ترابیان و فنایی و هادی مهدوی کیا هم از نفرات خوب آن دوران بودند .

 

×فولاد خوزستان ۱۳۸۳ با ۱۸برد ۱۰مساوی و۲باخت در ۳۰بازی-میانگین ۲.۱۳ امتیاز در هر بازی

در تیم فولاد بسیار خوب ویکدست آن دوران که علیرغم حضور ۵ساله بازیکنانش در کنار هم میانگین سنی بسیار کمی داشت نفراتی چون مبعلی، بداوی، علوی، جلال کاملی، میرزاپور، میثم سلیمانی، پژمان منتظری، مومن زاده و… کنار هم بودند وتنها حسین کعبی بود که در خارج از کشور بازی می کرد .

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو