زمان انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ -

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور اعلام کرد:

تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز خط قرمز جهاد کشاورزی/نظارت بر توزیع کالاهای اساسی تشدید می‌شود

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور با اشاره به اینکه این شهرستان به علت شرایط خاص آب و هوایی همواره مورد توجه سودجویان و زمین خواران است، گفت: تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز خط قرمز جهاد کشاورزی است.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،صادق خرمانی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در شهرستان نور اظهارکرد: شهرستان نور از نظر وسعت جز سه شهرستان برتر استان مازندران است که از نظر تنوع محصولات کشاورزی در استان شاخص و  از لحاظ تولیدات دامی و کشاورزی و شیلات قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه دامپروری در شهرستان نور به ویژه مناطق روستایی بالادست و بلده سابقه طولانی دارد، افزود: این شهرستان حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین، ۲۳۵ هزار رأس دام سبک، ۷۳ مرغداری گوشتی، ۱۸ مرغداری مادر گوشتی و دو واحد مرغ تخمگذار دارد و از نظر تولید دام  جز سه شهرستان برتر استان است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور خاطرنشان کرد: این شهرستان در سال، ۶۲۸۰۰تن محصولات دامی به کشور عرضه می‌کند که شامل پنجاه و هفت هزار و دویست تن شیر، ۵۶۰۰تن گوشت قرمز است و از نظر مرغداری در سطح وسیعی فعالیت می‌کند که از نظر تأمین گوشت سفید و تخم مرغ بسیار تاثیرگذار است و حدود ۲۱۰۰۰تن در سال تولید گوشت سفید، ۱۲۰۰ تن تولید تخم مرغ و چهل و دو میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال تولید می کند که در تولید جوجه یک روزه رتبه اول استان را دارا هستیم.

این مسئول با اشاره به اهم کشت محصولات کشاورزی در شهرستان نور بیان‌کرد: شهرستان نور دارای ۹ هزار هکتار اراضی شالیزاری،  ۲۷۰۰ هکتار باغات شامل سیاه ریشه، مرکبات و کیوی، حدود ۲۰ هکتار گلخانه تحت پوشش و ۳۰۰ هکتار اراضی دیم است  که به کشت گندم و جو اختصاص دارد.

خرمانی در خصوص تولید کنندگان دامی و کشاورزی اظهارکرد: برنامه‌هایی در خصوص توسعه دامداری سنتی و گلخانه‌های کوچک مقیاس در داخل روستاها داریم که تولیدات برای کشاورزان و دامداران صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوای خاص در مناطق بالادست و بلده تأکید کرد: مناطق بالادست و بخش بلده شرایط مناسب برای کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران دارند و در حدود شش هکتار از اراضی شیبدار روستاهای بلده گل محمدی کشت شد و کشت گیاهان دارویی از سیاست‌های مهم دولت و وزارت جهادکشاورزی است که برنامه‌های مناسبی در این زمینه داریم.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور به ضرورت حفظ زمین‌های کشاورزی تأکید کرد و افزود: شهرستان نور به علت شرایط خاص آب و هوایی همواره مورد توجه سودجویان و زمین خواران است و تنها راه حفظ زمین‌های کشاورزی استفاده از کشاورزی مکانیزه و دانش بنیان که باعث کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد در تولید محصولات است تا کشاورزی صرفه اقتصادی داشته باشد.

خرمانی اظهارکرد: با توجه به شعار سال تولید و دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی، کلاس‌های آموزشی، جلسات و همایش‌ها با برنامه‌های متنوع در زمینه کشاورزی و علمی برگزار و کارگروه‌های کشاورزی دانش بنیان تشکیل شد تا نگاه کشاورزان را به سمت کشاورزی مکانیزه و علمی سوق دهد و تولیدات کشاورزی با درآمد مناسب برای کشاورزان ایجاد شود.

وی با اشاره به کمبود نهاد‌ه‌های دامی در شهرستان تأکیدکرد: اگر نهاده‌های دامی به اندازه نیاز دامداران در شهرستان توزیع شود تولیدات دامی و مرغداری افزایش می‌یابد و در شهرستان حدود ۳۵ درصد نهاده‌های دامی از استان و کشور تهیه و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود که این شهرستان با نگاه ویژه دولت در  تأمین و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی  می‌تواند با افزایش تولید گوشت سفید، قرمز و لبنیات در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی نور با اشاره به کمبود امکانات مکانیزاسیون در شهرستان بیان‌کرد: امسال اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی در شهرستان چهار میلیارد و چهارصد میلیون تومان بود که با افزایش قیمت ماشین آلات و کمبود امکانات پاسخگوی نیاز شهرستان نیست و اعتبارات به صورت شناور و تخصیص بیشترمی‌تواند در رفع مشکلات کشاورزان مؤثر باشد.

این مسئول با بیان افزایش تقاضا برای کشت گلخانه‌ای در شهرستان نور اضافه کرد: اگر منابع طبیعی اراضی قابلیت کشت مساعد گلخانه را در اختیار افراد علاقمندبه پرورش گل و گیاه قرار دهد این شهرستان در پرورش گل و گیاه می تواند از تولیدکنندگان مطرح در کشور شود.

خرمانی با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در شهرستان نور افزود: بسیاری از روستاهای شهرستان مشکل تجهیز و ایجاد حفر چاه‌های عمیق آب را دارند که اعتبارات در این بخش بسیار ناچیز است و تأمین اعتبار در ایجاد و حفرچاه‌های مجاز آب می‌تواند در رفع مشکل کمبود آب کشاورزی در شهرستان کمک ‌کند و امسال با کاهش بارندگی شاهد خشکسالی برخی اراضی در شهرستان هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های آبی خاکی بیان کرد: تأمین اعتبارات برای شن ریزی جاده بین مزارع، ایجاد کانال لایلینگ، اجرای طرح تجهیز نوسازی،لایروبی انهار و آب بندان‌ها می‌تواند در رفع کمبود آب کشاورزی شهرستان تاثیرگذار باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور با اشاره به کشاورزی دانش بنیان تصریح کرد: کار گروهی به دبیری جهاد کشاورزی و با حضور دانشگاهیان، فعالین، محققین و تشکل‌های صاحب نظر تشکیل شد تا در خصوص مشکلات و مسائل کشاورزی راهکارهای علمی و دانش‌بنیان مناسبی ارائه دهند.

این مسئول افزود: شهرستان نور دارای ۷۰قطعه  آب‌بندان است که هرقطعه می‌تواند میانگین ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری کند و اختصاص اعتبار مناسب برای لایروبی این آب بندان‌ها می‌تواند در رفع معضل آب کشاورزی مؤثر باشد.

خرمانی با اشاره به فواید آب بندان‌ها اظهارکرد: آببندان‌ها در ذخیره آب کشاورزی، پرورش ماهی و جذب گردشگر می‌تواند در شهرستان تاثیرگذار باشند و اعتبارات دولتی برای لایروبی دو آب بندان روستای عباسا در نظر گرفته شد تا از مزایای آن بهره مند شوند.

وی گفت: نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت پیگیر تأمین اعتبار برای لایروبی آبندان‌ها، چاه‌های عمیق و شن ریزی جاده بین مزارع است و اعتبارات از طریق نماینده مجلس، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، استان و ملی پیگیری می‌شود و نگاه مجموعه جهاد کشاورزی به سمت پروژه‌های آبی و خاکی به ویژه لایروبی آب بندان‌هاست.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور تصریح کرد: با برگزاری جلسات و برنامه‌های آموزشی، نشست با دهیاران، دادگستری و همکاری بخشداران، شوراها و آگاهی بخشی به کشاورزان و روستاییان از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کنیم و خط قرمز جهاد کشاورزی ساخت و سازهای غیر مجاز است که در این خصوص به دهیاران و شوراها، بخشداران و شورای بخش در جلسات اعلام شد که به عنوان بازوان و همکاران ما در روستاها هستند.

این مسئول یادآورشد: مردم و دوست‌داران طبیعت می‌توانند با اطلاع رسانی به موقع در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و تفکیک اراضی به جهاد کشاورزی ، در حفظ و ماندگاری زمین‌های کشاورزی و محیط زیست برای آیندگان سهیم باشند.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: در راستای حمایت از مصرف کنندگان،  دولت به این نتیجه رسید که متولی تولید می‌تواند متولی مصرف باشد و از آنجایی که متولی تولید کالاهای اساسی مرغ، گوشت و لبنیات و… جهاد کشاورزی است از آذرماه سال ۱۴۰۰ نظارت و بازرسی این قسمت از وزارت صمت منتزع و به جهادکشاورزی واگذار شد.

وی یادآور شد: در شهرستان نور واحد تنظیم بازار، نظارت و بازرسی با همکاری تعزیرات، فرمانداری، بخشداری‌ها، اداره صمت، اتاق اصناف و بسیج اصناف بصورت تمام وقت با کنترل و نظارت بر توزیع و مصرف کالاهای اساسی از تنش در بازار جلوگیری می‌کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نور افزود: واحد بازرسی به صورت تیمی یا گروهی به صورت روزانه در سطح شهرستان بازرسی و نظارت دارد و تخلفات به دستگاه‌های نظارتی و دادگستری ارائه و جریمه در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول در خصوص نانوایی‌ها تصریح کرد: بیشترین نظارت و حساسیت در خصوص نانوایی‌ها وجود ‌دارد تا به بهانه کمبود آرد، نانوایی‌ها خودسرانه تعطیل نشوند و اتحادیه‌ها با هماهنگی روزهای تعطیل را به ما اعلام می‌کنند و اگرنانوایی بدون هماهنگی تعطیل کند، با آن برخورد قانونی می‌شود.

خرمانی خاطرنشان کرد: در هر بازدید روزانه تخلفات بررسی و جرایم نقدی و پلمب نانوایی‌ها به علت تخلف در شهرستان نور اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از تولید کنندگان تأکید کرد: دولت برای تولیدکنندگان نیز برنامه حمایتی دارد و از اول خرداد طرح پرداخت تسهیلات برای تهیه نهاده‌های دامی  با سود ۱۰ درصد و باز پرداخت ۹ ماهه به بانک معرفی می‌کند که در اسرع وقت در خصوص تامین نهاده‌های دامی به صورت تسهیلات  در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو