زمان انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۴ -

فرودگاه شهدای رامسر اعلام کرد:

کمبود پروازها مانع توسعه فرودگاه رامسر

رئیس فرودگاه شهدای رامسر گفت: با وجود زیرساخت‌های مناسب، کمبود پروازها و نبود تجهیزات ناوبری پیشرفته مهم‌ترین موانع توسعه این فرودگاه هستند و رفع این مشکلات نیازمند تقاضای بیشتر مسافران، حمایت مسئولان و سرمایه‌گذاری جدی در حوزه حمل‌ونقل هوایی است.

کمبود پروازها مانع توسعه فرودگاه رامسر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» فرودگاه شهدای رامسر اگرچه در جغرافیایی بکر و توریستی قرار دارد اما عدم وجود پروازهای کافی و سال‌ها راکد ماندن این فرودگاه داستانی پیچیده و چند لایه دارد؛ روایتی از آرزوهای پرواز، چالش‌های اقلیمی، محدودیت‌های ناوبری، تحریم‌های بین‌المللی برای نصب یک سیستم ناوبری امن و قوی و البته امیدی که در دل مدیران و مردم این دیار زنده است تا بار دیگر شاهد رونق این فرودگاه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این فرودگاه باشیم.در گفتگو با شاپور حیدری رئیس فرودگاه شهدای رامسر جزئیات کاملی از وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده این پایانه مهم هوایی در شمال کشور به‌دست آمد.فرودگاهی که عمومی و مردمی شد

وی با اشاره به تاریخچه فرودگاه رامسر اظهار داشت: فرودگاه رامسر در ابتدا فرودگاهی شخصی و خانوادگی‌ متعلق به خاندان پهلوی بود که جهت سهولت رفت و آمد شاه و خانواده‌اش و سران دربار به رامسر برای تفریح و استراحت ساخته شده بود اما پس از انقلاب اسلامی و بر اساس حق مردم برای بهره‌برداری از زیرساخت‌های ملی به فرودگاهی عمومی تبدیل شد. ساختار این فرودگاه در ابتدا برای پروازهای خاص و کوچک طراحی شده بود اما به‌تدریج با توجه به ظرفیت‌های توریستی و طبیعی منطقه، تلاش شد توسعه یابد و در خدمت عموم مردم و ناوگان عمومی کشور قرار گیرد.

رئیس فرودگاه شهدای رامسر افزود: مردمی که به این منطقه سفر می‌کنند معمولاً وقت محدودی دارند و مسیرهای زمینی هم مثل جاده چالوس یا مسیر هراز یا مسیر قزوین رشت دارای بافت کوهستانی و جاده‌های پرخطر و همواره شلوغی هستند بنابراین حمل‌ونقل هوایی بهترین گزینه برای مردم است اما به علت گران بودن سفرهای هوایی شاید اقبال کمتری نسبت به پرواز در کشور وجود دارد. در تمام دنیا گردشگری با حمل‌ونقل هوایی گره خورده و سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام شده است و امیدوارم با بهبود کیفیت پروازها و بیشتر شدن هواپیماها در کشور بتوانیم در این صنعت نیز  پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

حیدری با توضیح ساختار حمل‌ونقل هوایی کشور گفت: این صنعت به یک زنجیره متصل و وابسته است. فرودگاه به‌عنوان زیرساخت شامل باند پروازی، مسیرهای خزش، رمپ، ترمینال و تجهیزات فنی و هندلینگ است که شرکت فرودگاه‌های کشور مسئول این زیرساخت‌هاست. در کنار آن شرکت‌های هواپیمایی قرار دارند که مالک ناوگان هستند و می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند؛ مانند آوا، آتا، وارش و دیگر شرکت‌هایی که هرکدام در فرودگاهی بیس پروازی دارند. بر فراز این‌ها نیز سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد رگولاتور وجود دارد که مجوزها را صادر و نظارت می‌کند.

ظرفیت فیزیکی فرودگاه رامسر؛ از باند تا ترمینال

وی با بیان ظرفیت فعلی تأسیسات این پایانه تصریح کرد: در حال حاضر باند پروازی به طول حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متر داریم، رمپی داریم که امکان استقرار هم‌زمان تا ۴ هواپیمای بدنه متوسط را فراهم می‌کند و دو ترمینال مجزای ورودی و خروجی در اختیار است. پیش‌بینی ما این است که فرودگاه بتواند روزانه ۱۰ تا ۱۲ پرواز بدنه متوسط را پشتیبانی کند.

رئیس فرودگاه شهدای رامسر با وجود زیرساخت‌های موجود، محدودیت‌هایی در زمینه اقلیم و شرایط جغرافیایی وجود دارد که پروازها را با چالش مواجه می‌کند. مهندس حیدری در این خصوص توضیح داد: منطقه شمال کشور به‌خصوص رامسر، از نظر گردشگری جذاب است اما برای پرواز چندان مطلوب نیست. وجود کوه‌ها، پایه ابر پایین، رطوبت بالا و دید محدود در بیش از ۲۰۰ روز سال باعث می‌شود امکان نشست و برخاست هواپیما کاهش یابد. در فصل‌های سرد سال یعنی از آبان تا اسفند، شرایط دشوارتر می‌شود و این سبب می‌شود ما در طول زمستان و پاییز خصوصاً از آبان تا اسفند کمتر پرواز در این فرودگاه داشته باشیم.

نبود تجهیزات ناوبری پیشرفته

حیدری عنوان داشت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فنی در فرودگاه رامسر، عدم وجود تجهیزات ناوبری پیشرفته استر«سال‌هاست که پیگیر نصب دستگاه ناوبری مدرن مثل ILS و VOR هستیم. اما این تجهیزات در داخل کشور تولید نمی‌شود و خرید آن‌ها به‌دلیل تحریم‌ها به سادگی ممکن نیست. حتی اگر دستگاه خریداری شود، برای نصب آن نیاز به پاکسازی موانع اطراف فرودگاه است. بخشی از این موانع به ساخت‌وسازهای اطراف برمی‌گردد مانند بخشی از محوطه و ساختمان‌های مجتمع فدک یا برخی ساختمان‌های مسکونی در محله باغ ملی که چسبیده به باند هستند.

وی افزود: در حال حاضر تنها دستگاه کمک ناوبری ما NDB است که از ابتدا هم وجود داشته است. اگر دستگاه‌های پیشرفته نصب شود امکان کاهش محدودیت‌ها در پرواز زمستانی هم فراهم می‌شود اما هیچ‌گاه این فرودگاه مثل فرودگاه بین المللی سطح ۱ نخواهد بود چون به هیچ وجه امکان نشستن و برخاستن هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه وجود نخواهد داشت، چون موانع طبیعی مثل کوه در غرب فرودگاه وجود دارد.

بدون مسافر پروازی نخواهد بود

رئیس فرودگاه شهدای رامسر در پاسخ به سوال رایج مردم درباره توقف برخی مسیرهای پروازی و یا عدم وجود پرواز برای مسیرهای پروازی بیشتر و گوناگون، عنوان کرد: برقراری مسیر پروازی نیاز به تقاضای پرواز و وجود مسافر دارد. هیچ شرکتی بدون بررسی کمیت مسافر پرواز نمی‌فرستد. مثلاً دو هفته هواپیمایی آوا مسیر مشهد را برقرار کرد اما حتی یک پرواز هم پر نشد. مردم باید در این زمینه مطالبه‌گر باشند. ما با دفاتر آژانس‌های مسافرتی جلساتی گذاشتیم، خواهش کردیم کمک کنند اما این یک کار جمعی است.

حیدری خاطرنشان کرد: در زمان بسته بودن فرودگاه نوشهر یا ساری ما  پروازهای زیادی داشتیم اما این روزها و در طول سال چنین تقاضایی برای پرواز وجود ندارد. در مسیر مشهد از دو هفته پیش دوباره پروازها برقرار شده است و ۵ روز در هفته پرواز به مشهد داریم، بعضی روزها مثل جمعه حتی دو پرواز داریم. مسیر تهران متأسفانه فعلاً پرواز ندارد. هواپیمایی جمهوری اسلامی از فروردین این پرواز را قطع کرد و حتی با تلاش ها و پیگیری مسئولین هنوز هم برقرار نشده است.

وی با اشاره به موانعی که خارج از حیطه اختیارات اوست، گفت: برای توسعه فرودگاه یا رفع موانع باند بعضی اقدامات نیازمند بودجه‌های چند صد میلیاردی است. مثلاً عقب‌نشینی ساختمان‌های باغ ملی یا مجتمع فدک، خرید زمین‌های اطراف یا نصب تجهیزات خاص نیازمند اعتبار و تصمیم در سطح وزارتخانه‌هاست. این موارد مرتب در حال پیگیری است هم توسط آقای حسینی نماینده محترم مجلس و هم استانداری، اما هنوز نتیجه ملموسی نداشتیم.

پروازهای بین‌المللی؛ از بغداد تا اربعین

رئیس فرودگاه شهدای رامسر در حوزه پروازهای خارجی، به مسیر بغداد اشاره کر و گفت: پرواز رامسر-بغداد-رامسر به صورت هفتگی و در دو نوبت در حال انجام است و استقبال خوبی هم شده است. برای پرواز اربعین هم جلسه‌ای در استانداری برگزار شد و از حالا پیگیری پروازهای ویژه آن ایام در حال انجام است. البته پروازهای اربعین نیازمند ثبت نام رسمی در سامانه‌های حج و زیارت است و شرکت‌ها باید مجوزهای لازم را دریافت کنند.

حیدری اضافه کرد: سال گذشته ۱۳۸۵ مسافر در مسیرهای خارجی جابجا کردیم. فقط در دو ماه اردیبهشت و خرداد امسال، ۵۲۷ نفر مسافر و ۴۹ پرواز ثبت شد، در حالی که بخشی از این زمان کشور درگیر جنگ و توقف سراسری پروازها بود.

وی از طرحی مهم برای آینده گفت: مؤثرترین راهکار برای پایدار شدن پروازها در این منطقه، استقرار یک شرکت هواپیمایی بومی و مستقر در فرودگاه رامسر است. این مدل در بسیاری از استان‌های موفق اجرا شده است. اگر شرکتی در همین منطقه تأسیس شود با ناوگان کوچک و متناسب می‌تواند نیاز جمعیت محلی و گردشگران را تأمین کند. اگر چنین شرکتی در فرودگاه رامسر تاسیس شود ما در فرودگاه تمام امکانات لازم از ترمینال تا رمپ را در اختیار می‌گذاریم.

رئیس فرودگاه شهدای رامسر در پایان یادآور شد: ما گسترش و ایجاد مسیرهای پروازی جدید را با تمام توان پیگیری می‌کنیم چون باعث رونق شهر، اشتغال و خدمات بهتر به مردم می‌شود. اما باید همه با هم پای کار باشیم؛ مردم، مسئولان، شرکت‌ها و رسانه‌ها.

گفتگو: محمدعلی جوربنیان

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ مرداد, ۱۴۰۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو
مصاحبه و گفتگو
  • گزارش تصویری