زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۵ -

معاون محیط زیست:

سازمان محیط زیست با اعتبارات اندک نمی‌تواند حافظ محیط زیست شود

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست با اعتبارات اندکی که در اختیار دارد نمی‌تواند حافظ محیط زیست شود.

 

به گزارش سرای نور؛ بعد از ظهر امروز نشست مشترکی به‌منظور رفع مشکلات زیست‌محیطی دریایی و پسماند و بررسی راه‌های کاهش آلودگی‌ها و تهدیدات زیست‌محیطی محمودآباد با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ناصر مهردادی مدیرکل محیط زیست مازندران، یحیی یوسف‌پور فرماندار محمودآباد، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد در سالن اجتماعات فرمانداری محمودآباد برگزار شد.

* نبود اعتبارات دولتی برای ریشه‌کن کردن مشکل زباله در شمال کشور

فرماندار محمودآباد طی سخنانی با اشاره به بهره‌مندی این شهرستان از موهبت الهی دریا و ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و قابل دسترس برای عموم مسافران و شهروندان، گفت: با توجه به اینکه شهرستان محمودآباد نخستین شهر دسترس به دریا از مسیر جاده هراز است، همه ساله در ایام تعطیلات میزبان مسافران زیادی بوده که نبود کارخانه زباله‎سوز و کمپوست موجب شده ساحل چهره خوبی به خود نگیرد.

یحیی یوسف پور با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد مدیریت پسماند و رایزنی و هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای رفع مشکل زباله، گفت: نبود اعتبارات دولتی برای ریشه‌کن کردن مشکل زباله در شمال کشور از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دلایل عدم تحقق این پروژه ضروری در شهرهای شمالی به‌شمار می‌رود و به‌نوعی رفع مشکل زباله در استان مازندران و به‌ویژه محمودآباد نیازمند اراده ملی است.

* همه ذی‌نفعان باید در تدوین برنامه توسعه حضور داشته باشند

در ادامه این جلسه معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست دریایی در استان‌های ساحلی کشور، گفت: ۳ منطقه دریایی مهم در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد حمل و نقل کالای صادراتی از این مناطق جابه‌جا می‌شود.

پروین فرشچی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره حفظ محیط زیست، بیان کرد: استان‌های ساحلی برای تحقق برنامه ششم توسعه نیازمند برنامه‌ریزی و آمایش سرزمینی هستند ولی برنامه‌های استانی چون جدا تهیه می‌شود باید برای افزایش کارکردهای این برنامه‌ها همه ذی‌نفعان باید در تدوین برنامه توسعه حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید توجه خاصی به محیط زیست دارد و نگاه سازمان در حفاظت از محیط زیست فقط به گیاهان و حیوانات نیست و انسان محور حفظ و حیات محیط زیست به‌شمار می‌رود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به درآمدها و منافع سازمان‌های متعدد از حوزه دریا، خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و ارگان‌های زیادی از طریق دریا درآمدهای هنگفتی بهره‌مند بودند اما دریغ از درصد تخصیص اعتبار برای حفظ محیط زیست دریایی؛ سازمان حفاظت محیط زیست با اعتبارات اندکی که در اختیار دارد نمی‌تواند حافظ محیط زیست شود و امروزه موضوع محیط زیست مسأله همه‌گیر و عمومی بوده و نیازمند همراهی همه اقشار جامعه است.

این مسؤول از تدوین سند توسعه دریایی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار ارگان‌هایی که از دریا ذی‌نفع بوده و حوزه کاری آنها با دریا مرتبط بوده دور هم جمع شدند و سند توسعه دریایی کشور را به‌منظور تعیین اولویت‌ها و هم توسعه دریایی در همه ابعاد بنادر و تأسیسات و شیلات را تدوین کردند و خوشبختانه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است.

فرشچی خواستار اجرای یک طرح پایلوت زیست‌محیطی به‌ویژه در حوزه پسماند شد و گفت: اجرای موفق یک طرح پایلوت، دولت را مکلف به حمایت از طرح کرده و این انتظار می‌رود نهادهای مدنی چون استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‎ها و شوراهای اسلامی شهر تمام تلاش خود را متمرکز بر روی زباله کنند.

* درخواست یک دستگاه ساحل‌روب

در بخش دیگری از این جلسه علی‌اصغر مسلم‌پور شهردار محمودآباد با اشاره به حضور گسترده مسافران در سواحل خواستار اختصاص یک دستگاه ساحل‌روب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شهرداری محمودآباد شده و گفت: با وجود میل باطنی و تنها به‌علت نبود زمین زباله، روزانه شهر محمودآباد در نزدیکی دریا دپوی موقت شده که بالا بودن سطح سفره آب‌های زیرزمینی در مازندران موجب آلودگی دریا می‌شود و رفع این مشکل تنها نیازمند احداث کارخانه زباله‌سوز و کمپوست است.

منبع:فارس

 

زمان انتشار: ۶ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو