زمان انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ -

در نوزدهمین روز از بهار

نخستین نشای مکانیزه کشور در مازندران آغاز شد

نشای مکانیزه برنج کشور در نوزدهمین روز از بهار در شهرستان قائم‌شهر با حضور مسئولان این بخش آغاز شد.

 

به گزارش سرای نور؛ زنان و مردان مازندران همیشه خود را مشغول کار و تلاش دیدند، ۱۹ روز از بهار گذشت و زنان و مردان خسته از کار و تلاش این بار شلتوک‌های برنج را در باتلاقی که شالیزار نام دارد، به آب، خاک و آسمان می‌سپارند تا خوشه‌های طلایی از آن بیرون بیاید و غذای مردم و روزی آنها شود.

پیش از ظهر امروز نخستین نشای مکانیزه برنج در استان مازندران با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان قائم‌شهر آغاز شد تا ۱۹ روز از بهار نگذشته دامن زمین‌های شالی سبز شود و صدای هیاهوی کشاورزان در زمین‌های شالیزار نوید سال پرکار و خرمن بربار شود.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین نشای مکانیزه کشور در قائم‌شهر با بیان اینکه کشاورزی در مازندران با وجود مشکلات مالی از رشد بالایی برخوردار است، گفت: وزارت جهار کشاورزی طراز منفی را در محصولات کشاورزی از هشت میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۳ میلیارد دلار در سال ۹۴ کاهش داد.

وی اظهار کرد: این سازمان واردات محصولات کشاورزی را از ۱۵ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن در سال ۹۴ کاهش داد و با رشد حدود چهار درصدی بخش کشاورزی اقتصاد کشور را تثبیت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ۳ هزار و ۲۰۰ نوع ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کشاورزان مازندرانی قرار گرفت، ادامه داد: کمبود تقاضا برای خرید دستگاه نشاءکار، عمده مشکل مازندران در کشت مکانیزه برنج است.

وی افزود: تاکنون تسهیلات برای ۲۵۰ دستگاه نشاکار به کشاورزان تعلق گرفت که امیدواریم برای کاهش مشقت و هزینه تولید، تقاضای نشاکار افزایش یابد.

حیدرپور خاطرنشان کرد: امید است تقاضای ۲۵ درصدی نشاکار به میزان تقاضای کمباین که در برداشت محصول به کار می‌رود و از رشد ۸۰ درصدی برخوردار است، ارتقا یابد.

وی با تاکید بر ارتقاء بهره‌وری برای کاهش هزینه تولید تصریح کرد: با توجه به فراوانی محصولات باغی در مازندران و صادرات ۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی از این استان، سیاست صادرات و ورود به بازارهای جهانی به ویژه کشورهای آسیای میانه و روسیه مدنظر این سازمان و کیفیت و قیمت از ملزومات مهم این کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دو محصول روغن و برنج را از محصولات آسیب‌پذیر مازندران عنوان کرد و از پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان مازندران در سال گذشته خبر داد و گفت: وضعیت بسیار خوبی در بخش کشاورزی مازندران حاکم است ولی شرایط فعلی با ایده‌آل فاصله دارد.

منبع:فارس

 

زمان انتشار: ۱۹ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو