زمان انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ -

روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای:

قدرت نظامی ما برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است/بنای ما در توافق هسته‌ای اعتماد صددرصد به ۱+۵ نیست/فرصت برجام مثل «ابر» ابدی نخواهد بود

رئیس‌جمهور گفت: قدرت نظامی و سلاح ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و منطقه است، همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامه‌اش، حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است.

به گزارش سرای نور؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: روز بیستم فروردین ماه روز فناوری هسته‌ای را که امسال با ایام میلاد باسعادت حضرت باقرالعلوم(ع) مقارن است، گرامی‌ میداریم؛ همچنین یاد همه شهیدان سرزمین اسلامی‌مان، دفاع مقدسمان و یاد شهدای بزرگوار هسته‌ای‌مان، عزیزانی که برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارات علمی و فناوری را در این کشور جاودانه ساختند را گرامی می‌داریم.

وی افزود: بیستم فررودین امسال، حال و هوای دیگری دارد، ما در شرایط جدیدی امسال بیستم فروردین را به عنوان روز فناوری هسته‌ای جشن می‌گیریم؛ امسال، سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته‌ای از سوی جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، امسال بیستم فروردینی است که جهان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، اذعان و اعتراف کرده است.

۹۴، سالی به‌یادماندنی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود

روحانی ادامه داد: امسال، بیستم فروردینی است که دنیا همکاری را با ایران در زمینه فناوری هسته‌ای آغاز کرده، سال ۹۴، سالی تاریخی، به‌یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال ۹۴، سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت، اضافه کرد: سال ۹۴ سالی بود که همه جهانیان دیدند، منطق، استدلال، میز مذاکره بر قدرت سخت، بر تهدید، فشار، پیروز است.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید موفقیت دیپلمات‌های کشورمان در سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روزهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است.

رئیس‌جمهور اقدامات دیپلمات‌های ایرانی در سال ۹۴ را باعظمت خواند و گفت: این کار  را مردم و ملت ما در سایه اعتدال به ثمر رساندند، اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه‌جا به دیگران بدبین باشید.

وی افزود: اعتدال به ما می‌گوید، این چنین نیست که همه مسائل صرفاً با مذاکره حل شود، اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ‌یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم، همانکه مقام معظم رهبری فرمودند، روزگار ما، روزگار همه چیز است، از همه ابزار و وسایل‌مان باید به‌درستی، به خوبی استفاده کنیم.

افراط همه جا برای ما مضر است

روحانی تأکید کرد: افراط همه جا برای ما مضر است، به ویژه در اندیشیدن، فکر کردن، بزرگ‌ترین خطر برای جامعه می‌آفریند، در فکر افراطی، هیچ‌گاه نباید با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کرد. در فکر افراطی هیچ‌وقت نباید با سازمان ملل متحد، همکاری کرد، حتی فکر افراطی به ما می‌گوید به هیچ کس اعتماد نکنید، فکر افراطی به ما می‌گوید به همسایگان هم اعتماد نکنید. فکر افراطی به ما می‌گوید به دوستان هم اعتماد نکنید.

وی ادامه داد: اما در همین حال اندیشه اعتدالی به ما می‌گوید رویکرد ما باید رویکرد معتدلی باشد، هم باید با دنیا حرف بزنیم، هم باید با دنیا سخن بگوییم، هم باید برای خوداتکایی و خودکفایی تلاش کنیم و هم به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شدنی است که در یک کاری انسان به نتیجه برسد، اما با چه هزینه‌ای و در چه مدتی؟ ممکن است که نوجوان بگوید من نیاز به مدرسه ندارم و نیاز به معلم و استاد ندارم و براساس خوداتکایی و خودکفایی باید به خودم متکی باشم و خودم می‌نشینم و فکر می‌کنم، این همان تفکر نادرست افراطی است، ما باید هم از استعداد خود استفاده و تلاش کنیم و هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و با دیگران در حال تعامل باشیم.

روحانی بیان کرد: مگر در دنیای امروز که ده‌ها کمپانی کنار هم قرار می‌گیرند، با ایجاد یک شرکت بزرگ و واحد کار را شروع می‌کنند، آنها مگر عقل‌شان را از دست داده‌اند. یک کمپانی در موتور ماشین پیشرو است و کمپانی دیگر در بدنه ماشین پیشرو و دیگر کمپانی در بازاریابی پیشرو است و هر سه با هم جمع می‌شوند و یک ماشین ارزان‌تر با کیفیت بهتر و با بازار عمیق‌تر می‌توانند جنس خود را بسازند و صادر کنند.

وی گفت: اعتدال اساس کار پیشرفت یک ملت است، اسلام اصلش بر اعتدال است، ما امت وسط هستیم و اعتدال را می‌پذیریم و پذیرفته‌ایم، با اعتدال و هزینه کم‌تر، از طریقی‌مستقیم‌تر و کوتاه‌تر به مقصد می‌رسیم.

نمی‌توانیم صد درصد به یکی بدبین باشیم

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اعتدال معنایش آن است که رویکرد ما نسبت به جهان و کشورهای دیگر، رویکرد متوازنی باشد، ما نمی‌توانیم صد درصد به دیگری اعتماد کنیم و هم نمی‌توانیم صد درصد به یکی بدبین باشیم.

روحانی تصریح کرد: در همین موافقت هسته‌ای ما با دنیا نه بنای ما در برابر ۱+۵ بر مبنای اعتماد صد درصد به آنهاست و نه آنها برای‌شان با ما بنای‌شان بر اعتماد صد درصد است، مبنای آنها در کار با ما راستی‌آزمایی است و مبنای ما در کار با آنها، راستی‌آزمایی است. قدم به قدم با نظارت دقیق نسبت به همدیگر کار را پیش می‌بریم.

وی افزود: ما در زندگی شخصی خودمان هم همین‌طور هستیم شما دائما با دوست صمیمی‌تان هم در حال پایش هستید. دوست صمیمی شماست، اما کلامش، سخنش، رفتارش همواره مورد پایش شماست و لذا شما به دوست صمیمی هم می‌گویید من از شما گله دارم، چرا آن کار را انجام دادید و چرا آنگونه رفتار و سخن گفتید. ما همواره در حال نظارت دقیق بر یکدیگر هستیم.

روحانی تصریح کرد: مگر می‌شود یک کسی بگوید من نسبت به یک کشور دیگر چشم‌بسته چک سفید می‌دهم، بدون توجه و بدون نظارت و آن دیگری هم نسبت به ما این چنین است، ما باید در مقام عمل، اعتمادآفرینی کنیم.

وی ادامه داد: بنده می‌خواهم بر این نکته مهم تأکید کنم، برادران و خواهران عزیز ایران، دشمنان ما در طول سال‌های گذشته، ایران‌هراسی را تبلیغ کردند و گاهی متأسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی جوامع به باور رساندند، در تبلیغاتشان از ایران‌هراسی سخن گفتند، کار دولت تدبیر و امید در طول این دو و نیم سال بر این مبنا بوده که ایران‌هراسی را به شکست منجر کند. دنیا به ایران اعتماد کند و به این ملت بزرگی که به ناروا در گذشته در مورد این ملت قضاوت کردند، نباید امروز سخن ما، کلام ما دو مرتبه آن ایران‌هراسی شکست‌خورده از بین‌رفته را دو مرتبه زنده کند.

ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم. ما نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کنیم و نه برنامه تهدید و فشار داریم. ما در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب، نه به کشوری تجاوز کرده‌ایم و نه کشوری را تهدید کرده‌ایم، فقط از خودمان دفاع کرده‌ایم، آنگاه که به ما حمله شد، آنگاه که به ناروا به ما تجاوز شد. ما البته باید صاحب قدرت باشیم، زیرا هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی، باید قدرت خود را بسازند و تقویت کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است، ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم و قبول داریم که روزگار، روزگار همه‌چیز است، اما درعین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم.

وی با بیان اینکه ما علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکرده و نمی‌کنیم، افزود: ما امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم، امنیت قابل تقسیم نیست، اگر همسایه ما امنیت نداشت، مرزهای ما و کشور ما امنیت نخواهد داشت.

قدرت نظامی و سلاح ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و منطقه است

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: قدرت نظامی و سلاح ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و منطقه است، همه کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامه‌اش، حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می‌کند ایران برای او تهدید است، در محاسبه خود اشتباه کرده است.

روحانی تأکید کرد: ایران برای کسی تهدید نیست، ایران علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نخواهد کرد، در کشور ما در طول دو قرن گذشته، هیچگاه ایران به کشوری تجاوز نکرده و تجاوز هم نخواهد کرد، البته ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می‌کند، آنجا که لازم باشد با نرم‌افزار و سخت‌افزار از حقوقش دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: در جنگ ۸ ساله، ما اول از قدرت نرم‌افزار استفاده کردیم و بعد از قدرت سخت‌افزار، ایمان، انگیزه و توجه مردم به خداوند و تکیه مردم به عنایت حق، قدرت نرم ما بود، البته از ابزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سال ۹۴ سال نمایش قدرت نرم ایران بود، اظهار داشت: ما به همه فناوری‌های خودمان و هنرمندی‌های هنرمندان خودمان، افتخار می‌کنیم چه این هنرمندی و فناوری در میدان فناوری هسته‌ای باشد و چه این هنرنمایی در میدان فناوری دیپلماسی کشور باشد، ما به هر دوی این هنرنمایی افتخار می‌کنیم.

روحانی افزود: اگر دانشمندان هسته‌ای‌مان و همه دانشمندان بزرگ کشورمان به‌خاطر خدماتشان در علم و فناوری محبوب مردم هستند، همه دیپلمات‌هایمان هم برای دفاع درست از حقوق کشور، محبوب ملت ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف مخترعی نبوده که چیزی را اختراع کند، اما هنرمندی بوده که در پای میز مذاکره، به بهترین وجه با یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.

کسی بگوید بوعلی سینا افتخار ماست و حافظ افتخار ما نیست، خطا کرده

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ملت ما به همه افتخارات خودش، افتخار می‌کند. اگر کسی بگوید بوعلی سینا افتخار ماست و حافظ افتخار ما نیست، خطا کرده است، هم بوعلی و هم حافظ هم زکریای رازی و همه اندیشمندان و دانشمندان و بزرگان ایران، افتخار ما هستند. کار بزرگی که در برجام انجام شد، اول ملت ما این افتخار را آفرید.

روحانی تصریح کرد: ملت ما با وحدت، انسجام و با حمایت خود در خرداد ۹۲، راه را هموار کرد، ملت ما دولتی را روی کار آورد که رویکردش نسبت به جهان، تعامل سازنده بود. اگر این رویکرد وجود نداشت ما به برجام نمی‌رسیدیم. ملت ما به دولتی رای داد که این دولت تفکرش در مذاکرات جهانی برد ـ برد بود و این پایه‌های موفقیت ما است.

وی تأکید کرد: اگر ما به دنبال برد ـ باخت بودیم نه در سال ۹۴ بلکه در ۹۰ سال دیگر هم به موفقیت و پیروزی نمی‌رسیدیم. ملت ما قدم اول را برداشت، رهبری مقتدر و فرهیخته ما که همه جا راهنمای ما بود در خرداد ۹۲ هم او ما را راهنمایی کرد و او فرمود این آرا حق‌الناس است. او مسیر را برای آرای مردم هموار کرد. در مذاکرات هسته‌ای هم او هدایت کرد، او حمایت و تدبیر کرد و اگر دولت ما دولت تدبیر و امید بود، هم تدبیر را از او آموختیم و هم امید را از او گرفتیم و البته آنهایی که در این صحنه و میدان کار بزرگ و عظیم از جمله وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی بودند و در مقطعی هم وزارت دفاع، همه دست به دست هم دادند.

رئیس قوه مجری ادامه داد:  اگر دکتر ظریف و دکتر صالحی و دکتر دهقان دست به دست هم نمی‌دادند ما الان در این نقطه نبودیم این وحدت، اتحاد و همدلی که رهبری نیز بر آن تأکید کردند و نه تنها در میان دولت و ملت حتی در میان مسئولان و کارگزاران و قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح و غیرمسلح دست به دست هم دادیم.

روحانی بیان کرد: امروز روز استفاده از فرصت به وجود آمده است، سال ۹۴، فرصت‌سازی بود و همه دست به دست هم دادیم یک فرصتی را ساختیم.

فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده دائمی و ابدی نیست

وی تأکید کرد: بنده می‌خواهم این نکته را بگویم حتی اگر لحن وعبارت به‌گونه‌ای باشد و یا برخی فکر کنند در این زمینه افراط‌ و تفریطی وجود دارد و آن این است که فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده، دائمی و ابدی نیست، همان‌طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند و عبور می‌کند، همه فرصت‌ها این‌چنین است، برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی و در زمینه تعامل با جهان و جذب سرمایه‌گذاری و وحدت بیش‌تر و اتحاد در درون کشور ما است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر خدای ناکرده عده‌ معدودی موفق شوند و نگذارند ما به‌خوبی از این فرصت استفاده کنیم، این فرصت بازنخواهد گشت، ما امروز باید تمام هنرمندی‌ خود را به کار بگیریم و از فرصت به‌وجودآمده برای پیشرفت کشور و تعالی کشور استفاده کنیم.

روحانی گفت: فرصت بعد از برجام برای فناوری هسته‌ای ما هم فرصت است، شما امروز فرصتی به دست آوردید که UF6 می‌فروشید و کیک زرد را می‌خرید، شما فرصتی به دست آوردید که آب سنگین را می‌فروشید و میله سوخت را می‌سازید و با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای ۱+۵ به حول قوه الهی ما قادر خواهیم بود در سوخت راکتور قدرت خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم و این افتخار است.

اگر کسی فکر کند علم و فناوری مرز دارد، اشتباه می‌کند

وی گفت: ما امروز فرصتی پیدا کردیم که در زمینه فناوری هسته‌ای بتوانیم از فناوری‌های روز کشورهای دیگر هم استفاده کنیم و آن فناروی‌ها را جذب کنیم، اگر کسی فکر کند علم و فناوری مرز دارد، اشتباه می‌کند و اگر فکر می‌کند اقتصاد و سیاست هم مرز دارد، اشتباه می‌کند، ما باید با همه جهان از طریق درست و صحیح به‌ویژه دوستان و همسایگان‌مان ارتباط و هم بهره بگیریم و نه اینکه ترس و رعب بیفشانیم و ترس و رعب درو کنیم، اینکه هنر نیست.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: درشت‌گویی و حرف‌های بی‌پایه زدن که هنر نیست، امروز فرصت بسیار خوب برجام برای ملت ما به وجود آورده و امروز رهبری رهبر انقلاب و هدایت‌های معظم له فرصت خوبی برای ما به وجود آورده، امروز در کشور ما وحدت و انسجام ملی فرصت خوبی را برای ما به وجود آورده و امروز نگاه جدید جهان به ایران فرصت خوبی پدید آورده و باید از فرصت به‌خوبی استفاده کنیم.

روحانی بیان کرد: ملت ایران، همه ما برادریم و درکنار هم قرار داریم و همه مسلمان‌ها باهم برادریم و با کشورهای همسایه برادری و دوستی داریم، از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم برای پیشرفت و تعالی کشور، سالی که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و سالی که همچنان مانند پارسال باید همدلی و همزبانی را ادامه دهیم، بی‌تردید از این فرصت ان‌شاءالله شاهد آبادانی بیشتر ایران عزیزمان و رفاه مردم و تعالی کشورمان در زمینه مادی و معنوی باشیم

.منبع:فارس

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو