زمان انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ -

جشن یلدا در ایزدشهر+تصاویر

جشن شب یلدا با استقبال پرشور مردم و مسئولان در ایزدشهر برگزار شد.

جشن شب یلدا با استقبال پرشور مردم و مسئولان در ایزدشهر برگزار شد.

جشن شب یلدا یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی به شمار می رود و مجالی است برای تکرار هر آنچه روزگاری، سرمشق خوبی‌هایمان بوده است و امروز بر روی طاقچه عادتهایمان غبار می‌گیرند و فراموش می‌شوند، در شب یلدا، آداب و سنت‌های کهن ایرانی را با جمع شدن دور سفره محبت و یک رنگی زنده نگه می‌داریم.

یلدا جشن خانواده‌هاست؛ شب مهربانی‌ها و لبخندها، روایت همدلی مردمانی است که در شادی‌ها و غم‌ها همواره یاور دلهای یکدیگرند و به ما یادآوری می کند که سیاهی‌هاو سختی‌ها هرقدر هم که طولانی باشد، گذراست و نور و گشایش را در پی دارد.

 

ویژه برنامه شب یلدا به همت مؤسسه فرهنگی هنری پژواک هنر آرمان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ایزدشهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر نور در هتل نارنجستان برگزارشد.

در این برنامه موسیقی سنتی، مسابقه همراه با جوایز ارزنده، حافظ خوانی، اشعار مازندرانی و برنامه‌های متنوع و شاد با دبیری شقایق توکلی و حضور پرشور مردم شهرستان نور به ویژه مردم شریف ایزدشهر، گردشگران و مسافران به اجرا درآمد.

 

اسحاق تونی در حاشیه این مراسم در گفت و‌گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه شب یلدا به زبان مازندرانی؛ چله شو، شب اول زمستان است که در زندگی اهالی مازندران دارای آداب و رسوم خاصی است، اظهارکرد: مراسم شب یلدا یا شب چله تداوم یک سنت دیرین در ایران است که به عنوان یک جشن آریائی از هزاران سال قبل رواج داشته و هنوز هم در بین مردم جایگاه خاص خود را حفظ کرده است.

 

 

وی گفت: جشن شب چله مجالی است برای پدران و مادران که به شیوه پدربزرگ ها ومادربزرگ های خود، تجربه های تلخ و شیرین زندگی را به نسل های پس از خود منتقل کنند و بهانه خوبی برای نگاهی کوتاه به لحظه هاست؛ لحظه‌هایی که در چشم به هم زدنی می گذرد و این گذشتن، بهترین پیام برای این است که قدر لحظات با هم بودن را بدانیم.

 

شهردار ایزدشهر با اشاره به جشن “چله شو” در ایزدشهر تصریح کرد: این جشن با هدف حفظ جایگاه شب باستانی یلدا که از سالیان طولانی و متمادی بصورت دورهمی خانوادگی و با عنوان “چله شو” مرسوم بوده، برگزار شد.

این مسئول افزود: شب یلدا، شب از بین بردن کدورت‌ها و تمرین و یادآوری سنت‌های خوبی مثل رفتن به دید و بازدید خانوادگی، وتلاوت قرآن و خواندن دعا، شب فال حافظ و شاهنامه خوانی و شنیدن حکایت‌های آموزنده که از دیرباز در میان ایران مرسوم بوده‌است و جز جدایی ناپذیر شب یلدا است.

 

تونی در پایان اجرای مراسمی شاد با برنامه‌هایی متنوع  را برای افزایش نشاط عمومی شهروندان و استفاده از هنرمندان بومی ایزدشهر به منظور معرفی این هنرمندان به جامعه و شهروندان را از دیگر اهداف این جشن برشمرد و از برگزارکنندگان و از شرکت‌کنندگان به ویژه مردم شریف ایزدشهر در این جشن قدردانی کرد.

یحیی‌پور،رئیس شورای شهر ایزدشهر در جشن شب یلدا با اشاره به اینکه حضور پرشور و صمیمی مردم ایزدشهر بیانگراین است که فرهنگ و هنر در ایزدشهر از تجلی و تبلور خاصی برخوردار است، اظهارکرد: این حضور گرم و با شکوه وظیفه ما را در قبال مردم شهر ایزدشهر سنگین‌تر می‌کند و نشانگر این است که مردم ایزدشهر شایستگی این را دارند که بیش از گذشته قدم در راه توسعه و تعالی بردارند.

وی در پایان از برگزارکنندگان این مراسم تشکر ویژه کرد و از حضور پرشور، گرم و صمیمی مردم نیز قدردانی کرد.

 

 

داوود فلاح در این مراسم اظهارکرد: یلدا، فرصتی است برای تجدید صمیمانه دیدارها، این شب بزرگ با گردهم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر با شعرخوانی و داستان‌ خوانی، فال حافظ و شاهنامه خوانی برگزار می‌شود.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور با اشاره به جشن شب یلدا افزود: این شور و نشاط که در سایه امنیت در کشور ایجاد شده را مدیون رشادت‌های جوانانی هستیم که در طول هشت سال دفاع مقدس و به عنوان مدافعان حرم برای دفاع از سیاست و دیانت و حفظ امنیت کشور از جان خود گذشتند.

 

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ دی, ۱۳۹۸

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو