زمان انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ -

۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در کشور اختصاص یافت

رئیس سازمان محیط زیست کشور از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در کشور خبر داد.

به گزارش سرای نور؛ معصومه ابتکار شامگاه چهارشنبه در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت دفاع و سازمان برنامه و بودجه منعقد شد تا تجهیزات مورد نیاز را برای محیط بانان کشور تامین کنیم اظهار داشت: تجهیزاتی مانند موتور سیکلت، خودرو، اطفای حریق و … در نظر گرفته شد که بخشی از آنها را برای لرستان در نظر گرفتیم.

کاهش سطح آتش سوزی در جنگل های کشور

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری نیز بخش دیگری از این تجهیزات را در قالب تفاهم نامه ای که منعقد شده تامین کنیم گفت: بالگرد اطفای حریق لزوما برای هر کدام از استان ها و همه موارد حریق پاسخگو نیست و بسیاری از موارد تشخیص سازمان مدیریت بحران این بوده که در بعضی آتش سوزی ها امکان پریدن بالگرد برای اطفای حریق نیست و ممکن بوده برای انتقال نیرو و جابجایی افراد در مناطق صعب العبور بتوان از آن استفاده کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه کاربرد هلی کوپتر و به خصوص هلی کوپترها و بالگرد های تخصصی که برای اطفای حریق بوده جزء دستور کار دولت بوده و در این زمینه نیز نگاه ملی داشته ایم افزود: در این راستا همکاری خوبی با نیروهای مسلح و وزارت دفاع وجود دارد.

ابتکار با اشاره به اجرای مانورهای اطفای حریق در استان های کشور گفت: تا کنون ۱۸ مانور مقابله با حریق در استان های کشور داشته ایم و این آمادگی و داشتن برنامه منسجم باعث شده که شاهد کاهش تعداد و مساحت آتش سوزی ها را طی سال های اخیر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در بخشی از موضوع مقابله با آتش سوزی نیازمند به فرهنگسازی است گفت: خوشبختانه همکاری مردم و روستاهای مجاور مناطق بسیار خوب بوده و دولت همواره از مشارکت مردم استقبال کرده است.

اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع ریزگردها بیان داشت: در این راستا کاهش مواجه با ریزگردها با دستور العمل های دولت و همچنین سیاست ها و آموزش های پیش بینی شده همواره مدنظر بوده است.

ابتکار ادامه داد: در این راستا مصوبه ای در سال ۹۳ از سوی دولت به تصویب رسید که در آن تاکید شد که اگر لازم باشد تسهیلات عایق بندی منازل، مراکز عمومی، ادارات و … در جاهایی که آلودگی و ریزگردها شدید بوده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه باید تمام اقدامات و تلاش های ما کاهش مواجه مردم با ریزگردها باشد گفت: در این راستا وظایف دستگاهها پیش بینی شده تا برنامه با سرعت کافی در سال ۹۶ نیز توسط دولت اجرایی شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان داشت: علاوه بر اینکه ۱۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ارزی در این رابطه پیش بینی شده و سازمان محیط زیست و جنگلها و مراتع نیز اعتباراتی در این زمینه پیش بینی کرده اند.

ابتکار تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی خوبی که شکل گرفته بحث کاهش مواجه با ریزگردها در استان های مختلف از جمله لرستان و همچنین همکاری بین المللی و دو جانبه با کشور عراق با جدیت دنبال کنیم.

بررسی لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آموزش محیط بانان به طور جدی در کشور در حال انجام است گفت: تا کنون مرکز آموزش محیط بانی در کرج بیش از هزار و ۷۰۰ نفر محیط بان را با ارائه دوره های تخصصی آموزش داده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه همچنین برای اولین بار آموزش های بین المللی برای روسای پارک های ملی برگزار کرده ایم گفت: همچنین دولت یازدهم در زمینه بهبود معیشت محیط بانان اقدامات مطلوبی انجام داده و محیط بانان در حال حاضر سه هزار سقف سختی کار را دریافت می کنند.

ابتکار با بیان اینکه همچنین درصدی از اعتبارت مشاغل تخصصی به محیط بانان پرداخت می شود و تلاش ما برای بحث معیشتی محیط بانان ادامه دارد بیان داشت: همچنین ما در ابتدای سال ۹۲ هشت محیط بان را داشتیم که حکم اعدام قطعی داشتند که خوشبختانه مشکلات این افراد برطرف شده و در حال حاضر ما معاضدت خیلی خوبی را برای محیط بانان فراهم می کنیم و همکاری قوه قضائیه در این زمینه بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه امروز در خیلی از استان های کشور شعب تخصصی قضایی شکل گرفته است گفت: همچنین دولت لایحه حمایت از محیط بانان را تنظیم و در حال حاضر در دستور کار مجلس است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو