زمان انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ -

حفظ حرمت ” پدر ” جایگاه بزرگی نزدخداوند دارد و در قران به آن تاکید شده است

پدر؛ واژه‌ای که بی اختیار انسان را به یاد فداکاری‌های افرادی می‌اندازد که خستگی کار فراوان، رنج‌های زندگی و چهره‌ای مهربان به ذهن‌ها خطور می‌کند.
کسی که از خود برای خانواده و فرزندانش می‌گذرد تا آنها در آسایش باشند و او لذت ببرد.
اگر بخواهیم از ارزش والای پدر بگوئیم ساعت‌ها زمان نیز نمی‌تواند معنی لحظاتی از این حس زیبا را به تصویر بکشد اما با رجوع به قرآن کریم در می‌یابیم که چه جایگاه بزرگی در پیش خداوند دارد.
آیه‌های ۲۳ و ۲۴ سوره اسراء به این مسئله پرداخته است که انسان باید در حق پدر خود چنان رفتار کنند که حفظ احترام و حرمت او شود.
آیه ۴ سوره احزاب توضیح می دهد که از جمله هدایت های خاص خداوند نسبت به آدمی آن است که وی را به لزوم اسناد فرزند حقیقی به پدر را در آیات و آموزه های وحیانی قرآن تبیین کرده و آدمی را به سوی راه درست رهنمون ساخته است.
در آیات قرآنی برای پدر اموری به عنوان حقوق پدر مطرح می شود چنان که اموری دیگر به عنوان فرا حقوق و امور اخلاقی مطرح است که در حوزه امور عاطفی دسته بندی می کنیم.

 

 

کریم نیکنام جوانی است که به تازگی پدر شده است، وی درباره اهمیت و منزلت پدر به سرای نور، گفت: تا زمانی که خود پدر نشده بودم نمی‌توانستم برخی از رفتارهای پدرم را درک کنم.
وی افزود: بارها پدرم من را از انجام حرکاتی منع می‌کرد در حالیکه شیفته آن اعمال بودم، در ابتدا و در دورانی که هنوز طعم پدر شدن را نچشیده بودم و بر اساس غرور جوانی، رفتاری از من سر می‌زد که امروز از تفکر به آنها خجالت زده می‌شوم.
نیکنام با بیان اینکه بسیاری از فرزندان توقع‌های فراوانی از پدران خود دارند، خاطرنشان می‌کند: تا پدر نشوید نمی‌توانید درک کنید که تا چه میزان برآورده کردن توقع‌های فرزندان‌تان برای شما مهم‌می‌شود.

 

 

 

مهدی دیوسالار جوان چمستانی نیز به سرای نور، گفت: هنوز ازدواج نکردم و در خانه پدری زندگی می‌کنم، معتقد هستم که پدر ستون خانه است و در نبود وی معمولا به مشکل بر می‌خوریم.
این جوان با اشاره به اینکه هرچه از کودکی به سمت میانسالی حرکت می‌کنیم بیش از گذشته به راهنمائی‌های والدین به ویژه پدر نیازمند می‌شویم، افزود: قدر نعمت الهی پدر را کسانی می‌دانند که پدر خود را از دست داده باشند.
دیوسالار در پاسخ به این سوال که پدر چه حقی بر گردن فرزندان خود دارد، گفت: از حقوق پدر این است که وظیفه هر فرزندی به لزوم حفظ حرمت و احترام پدر و مادر و دوری و پرهیز از اهانت و آزار رساندن با کوچک ترین کلام و یا شکلی است.
وی افزود: هر گونه بی حرمتی و کوتاهی در رعایت حقوق پدر و مادر گناهی است که تنها با توبه امکان از میان رفتن آن است.
به گزارش سرای نور، به هر حال پدر در اندیشه و تفکر اسلامی قرآنی جایگاهی رفیع و بلندی در کنار جایگاه خداوندی است و خداوند پدر و مادر را در پس یاد نام خویش یاد می کند و از فرزندان می خواهد تا با وی همراهی و مماشات داشته باشند و در امر دین و دنیا او را تنها نگذارند مگر آن که شرک ورزند و یا به شرک و کفر دعوت کنند.

 

زمان انتشار: ۲۱ فروردین, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو