زمان انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ -

امام جمعه نور:

اخلاق کریمانه و رفتار مهربانه در دهه کرامت سرلوحه برنامه‌ها باشد

امام جمعه نور گفت:دهه کرامت اخلاق رضوی، مصادیق روحیه کریمانه، ازدواج و فرزندآوری، تئاتر خیابانی با موضوع مهربانی، بخشش و عفاف، روز بدون خشونت و ... با محوریت اخلاق کریمانه، رفتار مهربانه و برخورد متواضعانه می‌تواند سرلوحه برنامه‌ها باشد.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،حجت الاسلام قنبرعلی احمدی در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور که با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی در مصلی الغدیر برگزار شد اظهارکرد: کرامت با کلمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود و خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید در حقیقت جوهره و برتری انسان‌ها نسبت به موجودات دیگر به دلیل کرامت است.

وی گفت: انتخاب آگاهانه می‌تواند ثابت کند که انسان بر موجودات دیگر برتری دارد که این قدرت را خداوند در اختیار انسان قرار داد و این کرامت ذاتی است که در سایه کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی است که اگر انسان کرامت ذاتی را در مسیر زندگی درست استفاده نکند گرفتار هوای نفسانی و جاذبه‌های دنیوی می‌شود.

احمدی افزود: کریم کسی است که قبل از درخواست می بخشد و از خصوصیات اهل بیت بخشندگی به ویژه در شرایط سخت است و مسئولان باید صفت کرامت را در خود پرورش دهند و به افراد آسیب پذیر و نیازمند رسیدگی کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور بیان کرد: در دهه کرامت یکی از مسائل مهم تبیین جایگاه کرامت در قرآن و منظر اهل بیت است که با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب و جهاد تبیین مسئولان فرهنگی باید در این بخش بهترین برنامه را ارائه دهند.

وی گفت: دهه کرامت میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) است که زندگی حضرت معصومه می تواند بهترین الگو برای دختران باشد و شاخص‌ها باید به زنان و دختران جوان معرفی شود و دهه کرامت بهترین فرصت است.

امام جمعه شهرستان نور با اشاره به برنامه‌های مختلف در دهه کرامت اظهارکرد: دهه کرامت اخلاق رضوی، مصادیق روحیه کریمانه، ازدواج و فرزندآوری، تئاتر خیابانی با موضوع مهربانی، بخشش و عفاف، روز بدون خشونت و … با محوریت اخلاق کریمانه، رفتار مهربانه و برخورد متواضعانه می‌تواند سرلوحه برنامه‌ها باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نور یادآورشد: در دهه کرامت می‌توان ایستگاه‌های مختلف پذیرایی، اهدای گل، گفت وگوی صمیمانه، نمایش مهربانی، تریبون آزاد، حضور در بیمارستان‌ها، آزادی زندانیان و برنامه‌های متنوع روشنگری با توجه به همجمه‌های  دشمنان در عرصه‌های مختلف برگزار کرد.

احمدی با اشاره به سرکشی بیماران زمین‌گیر در محلات و روستاها تأکید کرد: مسئولان روستاها و محلات در دهه کرامت به بیماران محل و روستای خود سرکشی کنند تا کردار و رفتار مهربانانه و کریمانه در اجتماع ترویج شود و شهرداران نیز در فضای محیطی احادیث زیبا در نقاط مختلف در خصوص کرامت و مهربانی را گسترش دهند.

فرماندار شهرستان نور نیز در این مراسم با تبریک دهه کرامت و تسلیت به مناسبت رحلت امام (ره)،۱۵ خرداد و حادثه دلخراش شهرآبادان اظهارکرد: قرآن کریم گوهر اصلی انسان را به عنوان موجود شریف معرفی می‌کند که اگر انسان کریم بشود راه طبیعی خود را پیموده و گوهر اصیل خود را باز یافته زیرا اطاعت و صعود مناسب با گوهر اصلی انسان است.

احمد توکلی با اشاره به وجود مقدس امام رضا (ع)بیان کرد: وجود مقدس امام رضا (ع) بصیرت رضوی در بین ائمه در جایگاه خودش قابل توجه است و در زمان خلفای عباسی، به شیعیان ظلم می کردند و به دنبال بر اندازی تفکر شیعه بودند.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در ابتدا ولایت عهدی را نپذیرفتند و ثابت کردند که به دنیا دلبسته نیستند، افزود: امام رضا (ع)در زمان مأمون ولایتعهدی را با شروطی پذیرفتند تا اجازه داشته باشند در مناسبتها شرکت و مردم را وعظ کنند.

فرماندار نور با اشاره به توهین به امیرالمومنین در آن زمان خاطرنشان کرد: پس از سال‌ها این موضوع متوقف شد و به ویژه در ایران قدیم که مردم علاقه وافری به تشیع داشتند به سمت کرامت و تکریم اهل بیت و بنیانگذاری تفکر شیعه در کشور رفتند و شاید بسیاری از دشمنان در آن زمان به دنبال این بودند تا مسئله را وارونه جلوه دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه در آن زمان روایت‌ها سینه به سینه نقل می‌شد، اظهار کرد: زمانی که حضرت امام(ع) رضا به زیارت قبر رسول (ص) رفتند، گریستن و وقتی دلیل آن را پرسیدند فرمود برای احیای تفکر شیعه به سفر می‌روند که در آن برگشتی نیست و با علم به این مسئله برای احیای تفکر شیعه مانند امام حسین (ع) به استقبال شهادت رفتند.

توکلی تأکیدکرد: فضای فعالیت آستان قدس رضوی در شهرستان ملموس‌ترباشد و موضوعات مختلف مانند موقوفات حضرت و  ولایتعهدی امام رضا (ع)برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود.

در ادامه امام جمعه ایزدشهر نیز در این جلسه با اشاره به دهه کرامت اظهارکرد: در دهه کرامت باید خلق و خوی کریمانه داشته باشیم و این مناسبت‌ها سبب می شود تا انسان به اهل بیت نزدیکتر شود.

مهدی رزاقی افزود: در این دنیا بهترین کار این است که انسان شیعه پیرو اهل بیت باشد و کسانی که دوستدار اهل بیت هستند باید اخلاق و رفتار آنها مانند اهل بیت باشد.

وی‌گفت: دهه کرامت دهه فرشته خویی است و انسان با عبادت و نماز و رفتار درست خلق و خوی مانند فرشته‌ها دست پیدا کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور درحاشیه این جلسه در خصوص دهه کرامت بیان کرد: کرامت به معنای دوری از پستی و فرومایگی است و روح بزرگوار و منزه از هر پستی را کریم می گویند.

داوود فلاح افزود: دهه کرامت هنگامه ارزشمند برای مردمان این مرز و بوم است تا از برکات و آثار گرانبهای هجرت بزرگان و دین اسلام در این سرزمین بهره ‌مند شوند.

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ خرداد, ۱۴۰۱

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو