زمان انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ -

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور

۲۵ برگ سند مالکیت از ۳۱۰ هکتار اراضی زراعی مسکونی موقوفات در حوزه اوقاف شهرستان نور اخذ شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نورگفت:مام دستگاه‌های موقوفات خود را دارای شناسنامه و سند مالکیت می‌کنند که سال گذشته در این راستا ۲۵ برگ سند مالکیت از ۳۱۰ هکتار اراضی زراعی مسکونی موقوفات در حوزه اوقاف شهرستان نور اخذ شد که ارزش تقریبی آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،بهزاد صادقی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان به مناسبت هفته اوقاف اظهارکرد: در طول سال واقفین و خیرین زیادی برای مشاوره وقف به ما مراجعه می‌کنند که تلاش می‌کنیم نیازهای روز جامعه را به خیرین معرفی کنیم.

 

وی گفت: وقف کارکردهای مختلف در عرصه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و …دارد که به عنوان یک بنگاه اقتصادی در عرصه اقتصاد می‌تواند کمک شایانی باشد و موقوفات در عرصه‌های کشاورزی، کارخانه‌ها و … در سطح جامعه و حتی دنیا کمک و فعالیت دارند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به تاریخ موقوفات در قبل از اسلام افزود: وقت با ظهور اسلام، رنگ بوی اسلامی پیدا کرد و حضرت علی علیه السلام و ائمه معصومین از واقفین بودند.

 

این مسئول با اشاره به ارتباط تنگاتنگ رسانه‌ها با اوقاف خاطرنشان‌کرد: رسانه‌ها می‌توانند در ترویج، تبلیغ و معرفی وقف جدید بر طبق نیاز روز جامعه تاثیرگذار باشند.

 

صادقی گفت: اطلاع رسانی رسانه‌ها از عملکرد اوقاف در سطح جامعه سبب حفظ اعتماد مردم به اوقاف می‌شود و با توجه به اینکه معاندین نهاد مقدس وقف را در سال‌های اخیر هدف قرار دادند و این نهاد مقدس مستقیم یا با واسطه زیر نظر مقام معظم رهبری است.

 

وی با اشاره به وقف‌هایی که در سال‌های اخیر در شهرستان نور داشتیم، بیان‌کرد: موقوفه تحقیقات هسته‌ای بروزترین نیاز جامعه و کشور و نخستین موقوفه در کشور بعد از شهادت دانشمند هسته‌ای فخری‌زاده است که در چمستان شهرستان نور وقف شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به موقوفه‌های شهرستان نوراظهارکرد: مال و نام انسان با وقف ماندگار می‌ماند و موقوفاتی با قدمت ۵۰۰ سال نیز در شهرستان نور وجود دارد.

 

این مسئول با اشاره به وقف مشارکتی یا دسته جمعی که تعدادی با مشارکت همدیگر  زمین، ملک و … را خریداری و وقف می‌کنند، افزود: وقف خیرین می‌تواند در توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد و خیرین در راستای تهیه جهیزیه نوعروسان،تامین هزینه دانش آموزان بی‌بضاعت، درمان و خرید تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها، آمبولانس، ساخت مدارس، و … هم فعال هستند.

 

صادقی با اشاره به وقف‌های خیر نیک‌اندیش در شهرستان نور یادآورشد: ساخت خانه بهداشت در روستای افراسیابکلا، موقوفات حوزه علمیه که برای طلاب در نزدیک‌ترین محل در بلده اجرای نیت می‌شود و از محل اجرای نیت موقوفات در شهرستان،سال گذشته ۱۲۰ نفر از زائر اولی‌ها به کربلای معلی و عتبات عالیات اعزام شدند که تمام هزینه‌ها از موقوف حاج یحیی خانی بوده است.

 

وی با اجرای نیت واقفین در شهرستان نور گفت: مبلغ حدود چهار میلیارد تومان از عواید موقوف‌ها در شهرستان در تکایا و مساجد در قالب طرح شمیم حسینی اجرای نیت شد و به ۴۰ هیئت مذهبی از موکب‌داران و هیئت‌های مذهبی شهرستان در محرم و صفر برای عزاداری مبالغی تخصیص داده شد.

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در حوزه اقتصادی و بهره‌وری اظهارکرد: ساختمان مسکونی در ۱۰ واحد از محل توسعه و سرمایه‌گذاری موقوفات احداث شد و در حوزه کشاورزی با کارکردهای اقتصادی و مدیریت کشت برنج اراضی کشاورزی در ۱۰ هکتار برای تامین و تولید ۱۵ تن برنج به صورت سالیانه از محل موقوفات مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

این مسئول با اشاره به اشتغالزایی‌زایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۵۰ نفر در ۱۰ هکتار زمین کشاورزی تأکیدکرد: موقوفات مشاعی اراضی زراعی در دست مردم است و اجاره وقف را به اداره اوقاف پرداخت می‌کنند که برای اجرای نیت واقفین استفاده می‌شود.

 

صادقی بیان‌کرد: آغاز پروژه عمرانی پنج بقع امامزادگان و ساختمان بقای متبرکه برای تجدید بنا و احداث ساختمان به همت خیرین و مدیریت اوقاف بوده است که به مساحت سه هزار متر مربع با هزینه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در شهرستان در حال اجرا است.

 

 

از دیگر اقدامات موقوفات در شهرستان می‌توان به احداث ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی، نصب گنبد فلزی در آستانه مبارکه امامزاده حسن رضا روستای کچلده در چمستان با اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان نام برد.

 

رئیس اداره اوقاف امور خیریه شهرستان نور با اشاره به حقوق ثبتی که یکی از وظایف اوقاف برای تثبیت موقوفات است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تعرض و تجاوز موقوفه خواران، تمام دستگاه‌های موقوفات خود را دارای شناسنامه و سند مالکیت می‌کنند که سال گذشته در این راستا ۲۵ برگ سند مالکیت از ۳۱۰ هکتار اراضی زراعی مسکونی موقوفات در حوزه اوقاف شهرستان نور اخذ شد که ارزش تقریبی آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

 

این مسئول افزود: ۳۷ پرونده مراجع قضایی در دفاع از حقوق موقوفات و جلوگیری از تعرض مطرح که منجر به اخذ رای به نفع موقوفات شد و بسیاری از این آرا اجرا و حق و حقوق موقوفات دریافت و به حساب مرتبط واریز شد.

 

صادقی با اشاره به ۱۵ وقف جدید در شهرستان نور تأکیدکرد: سال گذشته وقف تحقیقات هسته‌ای، مرکز بچه‌های آسمانی و مجتمع تجاری رستم رود برای کودکان بی‌سرپرست،وقف ۶۰۰۰ متر مربع زمین کشاورزی در روستای طالب آباد چمستان به ارزش حدود ۲ میلیارد تومان، وقف خیر نیکوکار سید موسی حسینی برای کمک به ایتام، فقرا، هزینه دارو و درمان، و… انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی، اجتماعی و قرآنی یکی از اهداف اصلی ادارات اوقاف و متولیان موقوفات برای اجرای امینانه، ثبت واقفین نیک اندیش از محل وصولی عواید است، افزود: اوقاف در زمان کرونا ۳۵۰۰ بسته معیشتی با همکاری کمیته امداد و اداره بهزیستی بین نیازمندان از محل موقوفات توزیع کرد.

 

رئیس اداره اوقاف امور خیریه شهرستان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد موقوف‌ها در شهرستان برای عزاداری سیدالشهدا در محرم و صفر است و قالب موقوفات مقید به مکان است، اظهارکرد: موقوفه‌ای در گزنه سرا که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد برای تامین و نگهداری جاده و حمام روستا است که سال گذشته مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان برای جاده گزنه‌سرا اجرای نیت شد که با همکاری شورا و دهیاری گزنه‌سرا اجرا شد.

 

این مسئول با اشاره به مسئله فرهنگی به ویژه برنامه‌های اوقاف یادآورشد: اوقاف در طول ایام نوروز برای خدمات سفر، بقای متبرکه و مساجد بین راهی و… که زیر نظر اوقاف است، برای خدمت‌رسانی به گردشگران آماده باش است.

 

صادقی گفت: از ویژه برنامه‌های فرهنگی اوقاف در طول سال می‌توان آرامش بهاری در تعطیلات نوروزی، ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، نشاط معنوی در تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان و… نام برد.

 

وی با اشاره به شفاف سازی مالی سامانه جامع موقوفات در سراسر کشور تأکیدکرد: تمام هزینه‌ها توسط سامانه جامع موقوفات قابل رصد است و در صورت مغایرت هزینه‌ها، رئیس اداره باید پاسخگو باشد

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ مهر, ۱۴۰۲

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو