زمان انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ -

ایجاداشتغال واجرای اقتصاد مقاومتی باحمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی

ایجاداشتغال واجرای اقتصاد مقاومتی باحمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی امکان پذیر است.

 

به گزارش سرای نور؛ روستای جوربند در ۴ کیلومتری بخش چمستان شهرستان نور واقع شده است.

در این منطقه، معادن زغال سنگ فراوانی وجود دارد که جنس زغال سنگ آن بسیار مرغوب است.

واردات زغال سنگ و تعطیلی برخی کارخانه‌ها که مواد اولیه آنها از زغال سنگ بود، سبب شد تا معادن زغال سنگ در این منطقه به تعطیلی کشیده شود.

با دپوی ۵۰۰۰ تن زغال سنگ در این منطقه و عدم فروش آن، کارگران بیکار و تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان مالی شدند.

تولیدکنندگان زغال سنگ خواستار حمایت دولت برای ورود به بازار و صادرات شدند.

خسرو نورزاد از تولید کنندگان ‌زغال سنگ در جوربند چمستان، از سال ۱۳۷۰ پروانه خود را برای تولید زغال سنگ از صنایع و معادن دریافت کرده است.

وی در این‌باره گفت: از سال ۷۰ تا ۹۳ تولیدات زغال سنگ را به کارخانه زغال سنگ چمستان انتقال می‌دادیم و در آن کارخانه شست‌‌وشو و کنسانتره انجام می‌گرفت و به ذوب آهن اصفهان فرستاده می‌شد اما از اوایل سال ۹۴ به‎دلیل عدم خرید زغال سنگ توسط ذوب آهن و تعطیلی کارخانه‌ها، تولید معادن یکی پس از دیگری متوقف شد.

نورزاد با اشاره به مشکل کارگران، بیان کرد: در این معادن یک‎هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار هستند

کارگران بومی و زحمتکش معادن زغال سنگ، از اهالی منطقه جوربند، لاویج و تنگه‌واز هستند که تعطیلی معادن زغال سنگ، زندگی بیشتر مردم روستا و منطقه را متزلزل کرده است.

* بازار راکد، هزینه‌های تولید و مالیات عوامل ناامیدی تولیدکنندگان

بازار راکد، هزینه‌های تولید، مالیات و ارزش افزوده برای تولیدکنندگان که در این شرایط سخت اقتصادی متضرر شدند، سبب ناامیدی است.

کاردان یکی از تولیدکنندگان زغال سنگ در این منطقه با اشاره به مالیات و ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، بیان کرد: حدود ۴۶ میلیون تومان ارزش افزوده برای داشتن پروانه معدن زغال سنگ برای من صادر شد که با توجه به تعطیلی معدن و فروش کم محصولات، پرداخت این مبلغ برای من مشکل است.

وی از سازمان ایمدرو، خواستار حمایت از تولیدکنندگان شد.

* حمایت ارزی از صادرکنندگان داخلی

نیما پاک‌نیا صاحب دفتر بازرگانی پاک‌نیا و صادرکننده محصولات معادن، گفت: با توجه به شرایط زغال سنگ در شهرهای نزدیک مرز ایران زغال سنگ در آن مناطق به‌صورت روباز است.

وی در نخستین روز بارگیری زغال سنگ از منطقه جوربند، بیان کرد: با تماس احمدرضا نورزاد و بازدید از معدن زغال سنگ چمستان به کیفیت مرغوب زغال سنگ آن پی بردیم که با افزایش میزان تولید، میزان صادرات نیز قابل قبول خواهد بود.

پاک‌نیا تصریح کرد: در حال حاضر به مقدار ۲ هزار تن قرارداد بستیم که با تولیدات بیشتر زغال سنگ و کیفیت مناسب، قرارداد را ادامه خواهیم داد.

این صادرکننده از سرعت کار ترخیص بار در گمرک اظهار رضایت کرد و یادآور شد: با وجود هجوم بازرگانان خارجی و شرایط سخت اقتصادی، دولت باید حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی را در الویت قراردهد.

وی اضافه کرد: برخی از بازرگانان خارجی با سنگ‌اندازی در معامله نه‌تنها جنس را خریداری نمی‌کنند بلکه سبب آشفتگی بازار می‌شوند.

پاک‌نیا از حمایت و مهمان‌نوازی تولیدکنندگان شهرستان نور به‌ویژه جوربند چمستان در این مدت تشکر کرد و گفت: ما در صادرات با خرده‌فروشان معامله نمی‌کنیم، اگر خرده‌فروشان زغال سنگ در منطقه با عمده‌فروشانی که با آنها قرارداد داریم، معامله کنند، از این طریق، زغال سنگ آنها را خریداری و صادر می‌کنیم.

کارشناس معادن در اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نور اظهار کرد: بیش از ۳۰ پروانه برای معادن شهرستان نور صادر شد که ۲۰ معدن در این شهرستان فعال است.

علیرضا جاویدانی افزود: معادن شن و ماسه، زغال سنگ و سرب از معادن این شهرستان هستند که سرب آن نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی گفت: گوگرد کمتر از یک درصد از ویژگی زغال سنگ مرغوب است زیرا نمی‌توان گوگرد را از زغال سنگ جدا کرد.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ بهمن, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو