زمان انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ -

آزادسازی فلوجه؛ قطع سر افعی داعش

نبرد فلوجه در حالی از سوی نیروهای عراقی با وجود دشواری های فراوان ادامه دارد که برخی حامیان تکفیری ها از قطع شدن سرافعی تروریسم داعش در فلوجه ناخرسند هستند.

به گزارش سرای نور؛ فلوجه شهری در استان الانبار در غرب عراق است که به شهر مسجدها به خاطر کثرت مساجد آن شهرت دارد. این شهر برای نظامیان آمریکایی کابوس آفرین است.

در سال ۲۰۰۴ در این شهر دو آمریکایی سوزانده و از یکی از پل های این شهر که بر روی رودخانه فرات بسته شده است، آویزان شدند. فلوجه یکی از شهرهایی است که در آن آمریکایی ها برای ورود به آن با ناکامی های زیادی روبرو و تلفات زیادی دادند.

آمریکایی ها با کمک نیروهای نظامی محلی معروف به الصحوه یا همان شورای بیداری موفق شدند که افراطی های وابسته به الزرقاوی و القاعده را از این شهر بیرون کنند. اما مدت زمان زیادی نگذشت تا اینکه این شهر به اشغال گروه تروریستی دیگری با شکل و شمایل جدید درآمد.

داعش در اوایل سال ۲۰۱۴ این شهر را به اشغال خود درآورد. داعش پس از القاعده در این شهر لانه کرد. فلوجه شهری است که بستر لازم برای رشد گروه های افراطی در آن وجود دارد و افسران رژیم سابق بعث اعم از گارد ریاست جمهوری صدام و دیگر نهادهای مخوف رژیم بعث به تروریست ها ملحق شدند؛ همان کسانی که هسته اصلی نظامی و امنیتی داعش شدند. این بعثی ها در کنار افراد وابسته به القاعده در قدرت گیری داعش در فلوجه نقش مهمی داشته اند.

نیروهای عراقی از ۲۳ ماه مه ۲۰۱۶ عملیاتی را برای آزادسازی این شهر از داعش آغاز کرده اند و موفق به بازپس گیری مناطق مهمی در اطراف فلوجه از این گروهک شده اند.

مناطقی از قبیل کوی صنعتی، کوی الجغیفی، روستای البکاره، روستای مختار، البوبردی، البوعاید، الکرمه، البوهوی و البوعفان، مناطق احصی و السجر، نایف العلی، الصبیحات، اللهیب، الصحوه، البوعاید، شورای شهر الکرمه، الحراریات، اللیفیه، الشهابی، جمیله و البوحدید.

نیروهای عراقی سرگرم نبرد سنگین با داعش برای ورود به شهر هستند اما حضور غیرنظامیان و خانواده هایی که داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و بمبگذاری منازل و جاده ها و مسیرها سبب شده است که عملیات با دشواری همراه شود. نباید از این نکته غافل شد که تروریست های داعش برای مدت زیادی در این شهر حضور داشته اند و طراح های نظامی آنها نیز بعثی ها هستند.

بدون شک آزادسازی فلوجه نقش بسزایی در آرام شدن بغداد دارد و روند جنگ علیه داعش را تغییر خواهد داد و مقدمه ای برای به زانو درآوردن داعش در موصل و دیگر مناطق تحت اشغال آن خواهد بود به ویژه که اخیرا نیروهای سوری نیز در الرقه عملیات علیه داعش را آغاز کرده اند.

این شهر به عنوان مرکزی برای ترتیب دادن اقدامات تروریستی اعم از انتحاری و غیره بوده است. این شهر تهدیدی برای بغداد و به ویژه کربلا محسوب می شود زیرا داعشی ها و تفکر باطل و تکفیری آنها با کربلا ضدیت خاصی دارند. این شهر نقطه ارتباطی با عمق الانبار و رود فرات و مرزهای سوریه و در شمال با موصل از طریق صلاح الدین و الجزیره در شرق الانبار و در امتداد رود دجله و شرق از ابوغریب با بغداد است.

هم اکنون نیروها عراقی اعم از مبارزه با تروریسم، پلیس، ارتش نیروهای ویژه و نیروهای مردمی و عشایری حلقه محاصره را لحظه به لحظه بر داعش تنگ تر می کنند. این جنگ در واقع نبردی سرنوشت ساز است زیرا اگر از شهر موصل بگذریم مهمترین مرکز داعش در عراق است به ویژه که تکفیری ها مواضع خود را در صلاح الدین در شمال و الجزیره در غرب رود دجله و الرمادی و الرطبه و هیت را از دست داده اند.

داعش هم اکنون در سوریه و در دیرالزور و مناطق شمال شرقی سوریه و الرقه نیز تحت فشار است و این امکان را ندارد که اقدام به انتقال تروریست ها یا سلاح استراتژیک برای کمک به تروریست های خود در فلوجه کند. هر چند که همه محورها ارتباطی میان مراکز داعش در سوریه و عراق قطع شده است.

فلوجه اهمیت استراتژیکی هم برای دولت عراق و هم برای داعش دارد و برای داعش اهمیت مرگ و زندگی دارد به طوری که مرکز تمرکزی که طی دو سال گذشته داشته است را از دست می دهد. با از دست دادن فلوجه، داعش دیگر توان اقدامات تروریستی و انجام یورش به دیگر مناطق به ویژه بغداد را نخواهد یافت.

اما جدای از دشوار بودن عملیات آزادسازی شهر فلوجه با توجه به مواردی که گفته شد، واکنش برخی حامیان داعش در قبال این عملیات قابل توجه است هنگامی که خط خبری الجزیره و رسانه های وابسته به سعودی ها از جمله روزنامه الریاض و شبکه العربیه و برخی دیگر از رسانه ها را دنبال می کنیم متوجه می شویم که آنها به دنبال سیاه نمایی و تخریب نیروهای مردمی و شماتت دولت عراق هستند و اصلا از اینکه نیروهای عراقی در فلوجه پیروز شوند خرسند نخواهند بود زیرا به هر حال مدتها از این شهر به عنوان محلی برای تضعیف دولت مرکزی عراق بهره برده اند.

رسانه های وابسته به آل سعود و همپیمانان و جیره خواران آنها مانند طارق الهاشمی، رافع العیساوی، هیئت علمای مسلمین عراق، رافع الرفاعی و برخی شخصیت های مقیم امان و دیگر کشورهای عربی راضی نیستند که داعش از فلوجه برود زیرا آنها اصولا سیاست براندازی دولت عراق را دنبال می کنند و اینکه دولت عراق از شر داعش رها شود و مستحکم تر از قبل شود به مذاق آنها خوش نمی آید.

اگر مواضع این رسانه ها را مورد دقت قرار دهیم به خوبی به هراس آنها پی خواهیم برد به طور مثال روزنامه الریاض وابسته به آل سعود از عملیات فلوجه به عنوان تلاشی بیهوده و کشتار جمعی و نابودی فلوجه یاد می کند و گلوله باران مواضع داعش از سوی نیروهای عراقی را مورد نکوهش قرار می دهد و مدعی می شود که نباید این همه لشگرکشی برای جنگ داعش می شد.

شبکه الجزیره از داعش حمایت می کند و رویکرد ضد مشارکت نیروهای مردمی در عملیات آزادسازی فلوجه دارد.

آن گونه که پایگاه المسله عراق در مطلبی با عنوان زیان کنندگان از آزادی فلوجه نوشته است: «افرادی از قبیل طارق الهاشمی و رافع العیساوی خواهان حمایت از داعشی ها می شوند و عملیات آزادسازی را مقدمه ای برای کشتار جمعی ساکنان فلوجه می دانند.

هیئت علمای مسلمین عملیات نظامی را عدوان و تجاوز می داند. رافع الرفاعی مفتی عراق بر کشته شدگان داعش می گرید و برای آنها طلب مغفرت می کند. برخی از سیاستمداران وابسته به تحالف القوی العراقیه با وجود استقبال از عملیات، به نیروهای مردمی و مشارکت آنها در این عملیات حمله می کنند و آنها حاضرند که فلوجه تحت اشغال داعش بماند اما به دست نیروهای مردمی آزاد نشود.

آل الضاری و ناجح المیزان از شخصیت های ضد دولت عراق ژست حمایت از غیرنظامیان را در فلوجه گرفته اند و برای ساکنان فلوجه غصه می خورند در حالی که در امان پایتخت اردن و دیگر پایتخت های عربی به عیش و نوش مشغولند و کشتار مردم فلوجه اصولا برای آنها اهمیتی ندارد».

اما این تبلیغات مغرضانه و همسویی برخی سیاستمداران داعشی نمی تواند خللی در عملیات آزادسازی فلوجه ایجاد کند به ویژه که مسئولان عراقی اعم از حیدر العبادی نخست وزیر و سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق و مرجعیت دینی عراق بر حفظ جان عراقی ها و پیروزی بر داعش در فلوجه اصرار دارند. فرماندهان نظامی در اطراف فلوجه طرح نظامی را مرور می کنند تا تلفات را به حداقل برسانند و این شهر را با وجود همه مشکلات همانند تکریت از داعش آزاد کنند. عملیات در محورهای جنوبی و شمالی و شرقی ادامه دارد و تکفیری ها رو به زوال و قهقرا هستند.

از عملیات فلوجه می توان به عملیاتی برای قطع کردن سر افعی یاد کرد افعی تروریسم بعثی-تکفیری در فلوجه لانه کرده است و سر این افعی باید کوبیده شود. عمر افعی تروریسم در فلوجه به سر آمده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۳ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو