زمان انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۲ -

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نور:

لایحه «کاپیتولاسیون» لکه ننگی در تاریخ کشور ایران بود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نور با اشاره به اینکه خیانت‌های دوران بر هیچ‌کس پوشیده نیست، گفت: لایحه کاپیتولاسیون خیانت بزرگ پهلوی به مردم ایران بود.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نور،مهدی فلاح در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص لاحیه ننگین کاپیتولاسیون اظهارکرد: پذیرفتن قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، خیانت بزرگ رژیم پهلوی در کنار خیانت‌های دیگر است که لکه ننگ دیگری در تاریخ کشور ایران به وجود آورد.

وی با اشاره به امضای این سند گفت: این سند بردگی ملت بزرگ ایران بود که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) سندی که ایران را در برابر دریافت مبلغی وام که باید صرف عیاشی و اشرافیگری‌های رژیم منحوس پهلوی می‌شد ما را تا سال‌ها بدهکار شیطان بزرگ آمریکا می‌کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نور با اشاره به لایحه ننگین کاپیتولاسیون افزود: این سند به مستشاران نظامی و غیرنظامی و خانواده آن‌ها اجازه هر جنایت و خباثتی را می‌داد و اگر هرگونه جنایت نسبت به مردم ایران، مرجع تقلید و یا حتی شاه از سوی نیروهای آمریکایی صورت می‌گرفت، دادگاه‌های ایران حق رسیدگی نداشتند و باید در کشور خودشان به تخلفاتشان رسیدگی می‌شد.

 

 

فلاح خاطرنشان‌کرد: بر طبق این سند اگر یک سگ آمریکایی زیر خودروی یک ایرانی می‌رفت باید توسط آن‌ها بازخواست می‌شد چرا که این قرارداد عزت و شرف مردم غیرتمند ایرانی را به سخره می‌گرفت.

وی با اشاره به خیانت‌ها و خباثت‌های متعدد در زمان شاهنشاهی خاطرنشان‌کرد: مستشاران آمریکایی که در کشور ایران به کارگیری می‌شدند مبلغی را در فیش حقوقی به نام حق تفحش دریافت می‌کردند و این یعنی مردم ایران وحشی هستند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نور در ادامه یادآورشد: امام خمینی (ره) در آن سال‌ها نسبت به این طرح ننگین عکس‌العمل نشان داد و با آگاهی به مردم، سبب بیداری جامعه شد و فرمودند دنیا بداند هر گرفتاری که ملت ایران و ملل مسلمان دارند از طرف اجانب و آمریکای جنایتکار است.

فلاح افزود: امیدواریم کسانی که سنگ رژیم خودفروخته پهلوی را به سینه می‌زنند به خود بیایند و با مطالعه تاریخ و اسناد خیانت‌های رژیم دست نشانده پهلوی با وجدان بیدار قضاوت کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ آبان, ۱۴۰۲

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو