زمان انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۲ -

فتح خرمشهر به روایت رزمنده مازندرانی؛

ایستادگی رزمندگان دشمن را به وحشت انداخته بود

یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: دو نفر از فرماندهان شجاع ایرانی شهید کاظمی و خرازی در درگیری سنگین تا صبح ایستادگی کردند که سبب به وحشت دشمن شد.

به گزارش بهناز دمیرچی خبرنگار سرای نورسیدشعیب حسینی از رزمندگان دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: تیپ ۲۶ زرهی عراق از محور شلمچه به قصد تصرف جاده خرمشهر اهواز حرکت و لشکر ۶ زرهی برای اشغال خرمشهر پیشروی کردند و ۱۹۲ فروند هواپیمای جنگی عراقی وارد حریم هوایی ایران شدند و مناطق مهم ایران مانند فرودگاه مهرآباد تهران، مراکز اقتصادی و نظامی را بمباران کردند.


وی گفت: غروب این روز پنج لشکر مکانیزه و زرهی از سه محور وارد خاک ایران شد و سپاه خرمشهر با همکاری جوانان و مردم خرمشهر با اسلحه سبک به منطقه گمرک و … جلوی عراقی‌ها را سد کردند و پالایشگاه آبادان و مراکز حساس گلوله باران و چهل نفر در روز اول شهید و ۱۲۰ نفر مجروح شدند.

رزمنده دفاع مقدس افزود: عراق که قصد داشت یک روزه خرمشهر را تصرف کند مردم توانستند ۳۴ روز مقاومت کنند و غروب ۴ آبان ۵۹ شهر خرمشهر اشغال شد و برای آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سه محور با کمک سپاه، ارتش و فرماندهی محسن رضایی و صیاد شیرازی با کمک نیروهای هوانیروز و ارتش، گردان‌های توپخانه و … انجام شد.

حسینی اضافه کرد:  این عملیات در چهار مرحله اجرا شد که مرحله چهارم عملیات در عید مبعث با رمز محمد بن عبدالله توسط فرماندهان قرارگاه مرکزی سپاه و ارتش صادر و با یاری خدا آزادسازی غرب کارون، جنوب غربی اهواز، شمال خرمشهر،  شهر هویزه و … اجرا شد.

وی بیان‌کرد: صدام برای حفظ خرمشهر و عدم پیشرفت رزمندگان ایرانی بهترین تجهیزات و سلاح را با ۳۰ هزار نیرو وارد کرد و برای بالا بردن روحیه نیروهای خود پیام تبریک صادر کرد و از طریق تلویزیون عراق فیلم و عکس شهدای ایرانی را پخش و نسبت به دژهای نفوذ ناپذیر مانور می‌داد که شهر خرمشهر غیرقابل فتح برای ایرانی‌ها است.

این رزمنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در مرحله چهارم عملیات در ساعت اولیه خط اول و دوم در هم شکست و نیروهای مسلح عراقی با تلفات سنگین عقب‌نشینی و  دو نفر از فرماندهان شجاع ایرانی شهید کاظمی و خرازی در درگیری سنگین تا صبح ایستادگی کردند که سبب به وحشت دشمن شد و عراقی‌ها به سمت بصره عقب نشینی کردند.

حسینی اظهارکرد: در این درگیری تعداد پنج هزار عراقی اسارت درآمدند و ۵ خرداد عراقی ها دوباره اقدام به پاتک سنگین می‌کند تا حلقه محاصره را بشکنند اما با مقاومت تمام عیار روبرو و دشمن در شهر خرمشهر محاصره می‌شود.

وی با اشاره به سخنان امام که فرمودند فتح خرمشهر مسئله عادی نیست بلکه مافوق طبیعت است و خرمشهر را خدا آزاد کرد، افزود: خاطره‌ای از اسارت افسر عراقی که توسط شهید خرازی آزاد می‌شود بعد از رفتنش عراقی‌ها با بالا بردن پیراهن سفید تسلیم می‌شوند و در سوم خرداد ساعت ۱۰ صبح عراقی‌ها به سمت اروند فرار و نه هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته و مجروح بر جا می‌گذارند.

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: خرمشهرها در پیش است و باید تابع مقام معظم رهبری باشیم تا با پشتیبانی ولی امر مسلمین آسیبی به کشور نرسد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۲

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو