زمان انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ -

کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی

ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی جهت کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به این رژیم در ۱۰ سال آینده به توافق رسیدند.

به گزارش سرای نور؛  به نقل از راشاتودی، این قرارداد که امروز به امضای دو طرف می‌رسد بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین کمک نظامی آمریکا به یک کشور دیگر در طول تاریخ ایالات‌متحده است. در این قرارداد مقررشده است که هرساله مبلغ ۳.۸۸ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک مالی شود که این میزان در قبال کمک‌های سالانه ۳.۱ میلیارد دلاری که تاکنون صورت می‌گرفته است، ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر است. البته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال کمک سالانه ۴.۵ میلیارد دلاری بوده است که این خواسته در این قرارداد محقق نشده است.

این قرارداد آن‌قدر ازنظر سران رژیم صهیونیستی با منفعت بوده‌است که آن‌ها سریعاً خواستار امضای آن با مقامات آمریکایی شده‌اند. پیش‌از این نتانیاهو عنوان کرده بود که قصد دارد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا صبر کند تا بلکه بتواند قرارداد بهتری را در این خصوص با ایالات‌متحده امضا کند. این قرارداد بااین‌حال آن‌قدر برای رژیم صهیونیستی جالب توجه بوده است که فوراً خواستار امضای آن شدند.

این قرارداد شامل کمک‌های نظامی برای برنامه دفاع موشکی اسراییل نیز هست که پیش‌ازاین به‌صورت غیررسمی از طرف کنگره آمریکا تأمین مالی می‌شده است. قرارداد فعلی به رژیم صهیونیستی اجازه می‌داد که تنها یک‌چهارم از کمک‌های مالی ارائه‌شده را بر روی سلاح‌های ساخت داخل اسراییل هزینه کند اما بر اساس قرارداد جدید این میزان مبالغ مالی فازبندی شده و در طول یک دهه هزینه خواهد شد. بر اساس گزارش رویترز، این قرارداد باوجوداینکه در تاریخ ایالات‌متحده بی‌سابقه بوده است اما بین نتانیاهو و باراک اوباما نخواهد بود و این دو برای امضای قرارداد حضور نخواهند داشت و مقامات با درجه پایین‌تر این قرارداد تسلیحاتی را امضا می‌کنند؛ برخی از منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کرده‌اند که این مسئله به دلیل جدال‌های شخصی است که اوباما و نتانیاهو در دوران حضور اوباما در کاخ سفید با یکدیگر داشته‌اند. با این‌حال این خصومت‌های شخصی نتوانسته جلوی نظام سیاسی آمریکا برای ارائه کمک‌های مالی هنگفت به رژیم صهیونیستی را بگیرد.

بر اساس این گزارش، این قرارداد تسلیحاتی با پشتیبانی بسیار خوب اعضای کنگره همراه بوده است. در ماه آوریل ۸۳ سناتور ایالات‌متحده شامل ۵۱ سناتور جمهوری‌خواه و ۳۲ دموکرات، نامه‌ای به کاخ سفید نوشتند و در آن از اوباما درخواست کردند که این حمایت مالی از رژیم صهیونیستی را انجام دهد.  در این نامه آمده بود: «در سایه چالش‌های روزافزون دفاعی برای اسراییل، ما آماده حمایت از قرارداد بلندمدت برای حمایت از اسراییل برای تأمین تجهیزات دفاعی و نظامی‌اش هستیم.»

برخی از تحلیلگران اعلام کرده‌اند نتانیاهو باوجود مشکلاتی که با اوباما داشته تنها به این دلیل از امضا قرارداد پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استقبال کرده که مطمئن نبوده است در آینده چه اتفاقی می‌افتد و آیا نامزدهای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مایل به ارائه چنین کمک‌های مالی‌ای به اسراییل هستند یا نه.

البته آن‌طور که راشاتودی گزارش داده است،  همه ناظران سیاسی نیز با این قرارداد بی‌سابقه موافق نبوده‌اند. یک سازمان غیرانتفاعی در واشنگتن شکوائیه‌ای را علیه دولت به مجامع قضایی ارائه داده است که در آن اعلام‌شده با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی بمب اتم دارد و حاضر نشده معاهده «ان‌پی‌تی» را امضا کند، ارائه این کمک‌های مالی و نظامی به مقامات این رژیم مخالف قوانین ایالات‌متحده است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو