زمان انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

به مناسبت روز ملی خلیج فارس؛

اصطلاح دروغین خلیج عربی از سوی یک دیپلمات انگلیسی مطرح شد

4 سال پسرفت کشور با توجه ویژه به فناوری هسته‌ای تنها رهاورد تفکر تدبیریون بوده است و 3 عامل اصلی را می‌توان برای این امر نام برد.

به گزارش سرای نور، جمهوری اسلامی ایران، از آغاز شکل گیری براساس آموزه‌های حضرت امام خمینی(ره) که برگرفته از قوانین و احکام اسلامی است، بر ایجاد اتحاد میان مسلمانان و احقاق حق مستضعفان جهان، بدون در نظر گرفتن نژاد، قومیت و تعصب‌های جاهلانه، تأکید دارد.

در این میان، برخی کشورهای شیطانی در تلاش بودند تا با کمک آتش‌افروزی در مناطق مختلف کشور، علاوه بر ایجاد جنگ داخلی، ایران را چندین پاره کنند که همواره این اتفاق با شکست مواجه شد و حضور مردم در صحنه انقلاب، آنها را ناکام گذاشت.

خط نفاقی که به دنبال آن بود با دشمنی میان مسلمانان، دعواهای بی‌پایه قومیتی را تقویت کند و قرن‌ها بود که جای پای استعمارگرانی همچون انگلستان از همین طریق محکم می‌شد، در برهه حساس دفاع مقدس، به اوج فعالیت خود رسید.

به همین دلیل تأکید بر واژه دروغین و جعلی خلیج عربی، با این رویکرد انجام شد و آب‌های خلیج فارس واقع در مرزهای جنوبی کشور، در طول تاریخ از یک‌سو امکان ارتباط این مرز و بوم را با دیگر کشورهای جهان فراهم ساخته است و از سوی دیگر، تأمین نیازهای ساکنین اطراف خود را با انواع نعمات الهی، عهده دار بود.

این آبراه میان عرض جغرافیایی ۲۴ تا ۳۰ درجه ی شمالی قرار دارد و تحت تأثیر متقابل صفحه‌ی آفریقا و اروپا – آسیا در طی ادوار مختلف زمین شناسی ایجاد شده است و مساحتی حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع دارد و عمق متوسط آب در آن ۳۵ متر است.

مهدی نوری کارشناس سیاسی در گفت‌و‌گو با سرای نور، با اشاره به نامگذاری روز ۱۰ اردیبهشت، اظهار کرد: خلیج فارس یکی از مناطق بسیار گرم دنیا است چرا که تابش خورشید در این منطقه در بیشتر روزهای سال و میزان تبخیر بالا از ویژگی‌های جفرافیایی آن محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مهم ترین مرکز ارتباطی سه قاره‌ی اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی با آسیای جنوب شرق خلیج فارس است و این امر به دلیل وجود تنگه هرمز، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

 

 

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: اهمیت خلیج فارس به اندازه‌ای است که در دهه‌های گذشته محور اصلی مناقشات سیاسی بوده است.

نوری با بیان اینکه ارزش‌های فراوان اقتصادی و موقعیت جغرافیایی و سیاسی خلیج فارس از گذشته تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه‎طلبی در این منطقه کرده است، گفت: این امر موجب شد تا آنها بکوشند، همواره سیاست خود را بر ساکنان خلیج فارس تحمیل کند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ، خلیج فارس نام‌های مختلفی به خود دیده که در بسیاری از آنها، نام اصیل آن را تائید کرده است، گفت: کهن‌ترین نامی که از خلیج فارس وجود دارد، نارمرتو است که در کتیبه های آشوری بر جای مانده است.

نوری افزود: موضوع تغییر نام خلیج فارس از دهه سوم قرن بیستم به دنبال سیاست فارسی زدایی انگیسی‌ها در منطقه خلیج فارس مطرح شد که این سیاست با هدف پیشبرد اهداف حکومت استعمارگر انگلستان در منطقه دنبال شده و همچنان ادامه دارد.

ابوالقاسم سیفی دانشجوی رشته تاریخ در گفت وگو با خبرنگار سرای نور، گفت: اصطلاح دروغین خلیج عربی برای نخستین‌بار از سوی یک دیپلمات انگلیسی مطرح شد.

وی افزود: تیرماه ۱۳۸۴ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ دشمن به ویژه برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز، ۱۰ اردیبهشت را به‌ عنوان‌ روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌ نامگذاری‌ کرد.

این دانشجوی رشته تاریخ گفت: خلیج فارس ایران در طول تاریخ از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بوده و هست که از جمله ویژگی‌های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن است.

وی افزود: اکتشاف‌های نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی‌همتا تبدیل کرده و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به سوی خود جلب کرده است.

به گزارش سرای نور، از این رو «خلیج فارس»، همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین‌های حاشیه آن نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است به گونه‌ای که زندگی سیاسی و اقتصادی این کشورها با توجه به مسائل و جریان‌های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می‌گیرد.

 

زمان انتشار: ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو