زمان انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

«ساهُونَ» به چه معناست؟

قرآن می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» (ماعون/5-4) وای بر نمازگزارانی که در نمازشان «ساهُونَ» هستند؛ اما «ساهُونَ» به چه معناست؟

سرای نور؛حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد. در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «بهره وری و نماز» که در ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۶ ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

– «حَیَّ عَلَی خَیْرِ الْعَمَلِ» منظور از خیر العمل، نماز است. اذان به عبادت «کار» گفته است. پس نماز کار است. از طرف دیگر کار هم عبادت است: قَالَ الصَّادِقُ ع: «الْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»(کافی، ج‏۵، ص‏۸۸) کسی که برای خرجی زن و بچه‌اش کار می‌کند مثل مجاهد فی سبیل الله است.

– قرآن می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» ماعون/۵-۴؛ وای بر نمازگزارانی که در نمازشان «ساهُونَ» هستند. در کنز الدقایق راجع به «ساهُونَ» آمده است: «ساهُونَ» یعنی کسانی که نمازشان را در اول وقت نمی‌خوانند. وای به حال آنها! یعنی کارهای دیگر را مهم‌تر از نماز می‌داند.

– قرآن می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکاری‏ حَتَّی تَعْلَمُوا ما تَقُولُون» نساء/۴۳ وقتی حال نداری، نماز نخوان. وقتی مست هستید نماز نخوانید. تا اینکه بفهمید که چه می‌گویید. یعنی در نماز باید فهمید که چه می‌گوییم. حدیث داریم: از نماز آن مقداری قبول می‌شود که با حواس جمع خوانده شود.

– برای نماز هم بهترین مکانها مسجد است. قرآن می‌فرماید: «یا بَنی‏ آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف/۳۱ زینت‌هایتان را به مسجد ببرید.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو