زمان انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

باغ‌وحش اساطیر؛ تمريني براي ادامه سنت عجايب نويسي

در «باغ‌وحش اساطیر» که با احترام به همه عجایب‌نامه‌نویسان، از ابوالمؤید بلخی تا بورخس تقدیم شده است، شرح حال این موجودات عجیب و جانوران اسطوره‌ای را خواهید خواند

سرای نور؛بخش زیادی از ادبیات و فرهنگ عامه ما، داستان‌های مربوط به حیوانات است. طوطی‌های مثنوی، پرنده‌های عطار، اسب‌های شاهنامه، موش و گربه عبید، سگ اصحاب کهف و… قصه‌هایی که خیلی وقتها ما یادمان می‌رود و حتی برای جوک ساختن هم سراغ‌شان نمی‌رویم. احسان رضایی، نویسنده و روزنامه‌نگاری، که حالا قلم شیرین و روانش را به طنز گردانده است، در «باغ‌وحش اساطیر» می‌خواهد همین موضوع را یادآوری کند. منتها چون حیوانات معمولی را در باغ‌وحش و مستندهای تلویزیونی هم می‌شود دید، سراغ آن‌دسته از حیواناتی رفته است که متعلق به دنیای افسانه‌ها هستند و هیچ حمایتی از حقوق‌شان نمی‌شود. به علاوه که با محدود کردن کتاب به موجودات اسطوره‌ای، تمرینی هم برای ادامه سنت عجایب‌نامه‌نویسی در قالب‌های جدید انجام داده است.

عجایب‌نامه‌ها از ژانرهای محبوب کتاب در ایران بودند که مدتی است مثل محتویات عجیب و غریب‌شان، از یادها رفته‌اند.

اسم انتشارات قاف هم که خب، یادآور همین داستان‌های اسطوره‌ای است و حیف است که در این کوه قاف ققنوس و سیمرغ و باقی پرنده‌های دسته سنگین‌وزن تردد نکنند.

در «باغ‌وحش اساطیر» که با احترام به همه عجایب‌نامه‌نویسان، از ابوالمؤید بلخی تا بورخس تقدیم شده است، شرح حال این موجودات عجیب و جانوران اسطوره‌ای را خواهید خواند: آل، اژدها، اسب بالدار، اکوان دیو، ببر بیان، بختک، پری، جن، خر سه‌پا، دوال‌پا، دیو، رخ، رخش، سمندر، سیمرغ، شبدیز، شیردال، غول، فولادزره، ققنوس، کرمِ هفتواد، کلیله و دمنه، کَمَک، گاوزمین، لولوخورخوره، مارهای ضحاک، مردآزما، مهر گیاه، نسناس و هما.

کتاب «باغ‌وحش اساطیر» را انتشارات کتاب قاف در ۱۲۸ صفحه و با قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو