زمان انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۶ -

رسانه آمریکایی مطرح کرد:

نشانه های برنامه ریزی ترامپ برای خروج از برجام/خطر انزوای آمریکا

سی ان بی سی در گزارشی نوشت: نشانه‌هایی قوی وجود دارند که نشان می‌دهند دولت «دونالد ترامپ»، به‌دنبال تائید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است.

به گزارش سرای نور،رسانه آمریکایی سی ان بی سی در گزارشی نوشت: نشانه‌هایی قوی وجود دارند که نشان می دهند دولت «دونالد ترامپ»،  به‌دنبال تائید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است.

بنابراین گزارش، در صورت چنین اقدامی از سوی آمریکا این خطر وجود دارد که برخی از متحدین آمریکا از واشنگتن جدا شوند.

نویسنده با اشاره به سفر «نیکی هیلی» نماینده آمریکا به آژانس بین المللی انرژی اتمی، می نویسد: تحلیل‌گران بر این باورند که اقدامات اخیر آمریکا نشان می‌دهد ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای خروج از توافق هسته‌ای است.

«جان گلاسر»، مدیر بخش مطالعات سیاست خارجی موسسه کیتو در این خصوص می‌گوید: ترامپ نشانه‌های قدرتمندی ارائه داده که نمی‌خواهد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مجددا تائید کند. اگر ما از این توافق خارج شویم یا عمدا آن را لغو کنیم، در صحنه بین‌المللی منزوی شده و قادر نخواهیم بود کاری شبیه به برقراری مجدد تحریم‌هایی که بتوانند به ایران ضربه‌ای وارد کنند را انجام دهیم. این بدین خاطر است که بقیه جامعه بین‌المللی با آمریکا همراه نخواهند شد.

گلاسر همچنین می افزاید: که سایر طرف‌های برجام بر این باورند که ایران به توافق پایبند بوده و توافق باید به عنوان یک توافق قوی ضداشاعه حفظ شود.
همچنین «توماس کاراکو» یک کارشناس دیگر مدعی شده که ایران منافع بسیاری از توافق هسته‌ای کسب کرده و گفته است اگر ایران به دنبال افزایش قابلیت‌های هسته‌ای با هدف تولید بمب باشد، به‌گونه‌ای عمل می‌کند که بیشترین منافع را کسب کرده و کمترین تبعات را متحمل شود.

به باور وی، یک راه برای ایران این است که پروسه مزبور را به قدر کافی طولانی کند تا از مکانیسم ماشه در امان بماند.

در گزارش این رسانه همچنین به نقل از برخی کارشناسان آمده است  که ایران به علت برداشته شدن تحریم‌هایی که سال‌ها به اقتصاد ش آسیب زده بودند، انگیزه لازم برای پایبندی به برجام را دارد.

گفتنی است دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی اش برجام را توافقی بد خوانده و وعده لغو آن را دادن بود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو