زمان انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ -

مسلمان، بشار و برانکو؛ دست‌هایی که گرم نبودند

تعویض محسن مسلمان در بازی مقابل الهلال شاید تبدیل به نقطه مهمی در رابطه این بازیکن و باشگاه پرسپولیس بشود.

سرای نور؛شماره ۷۷ پرسپولیس بعد از دو فصل حضور در ترکیب ثابت موفق ترین تیم فوتبال ایران تبدیل به مهندس و طراح اصلی این تیم شده است. هفته های اول لیگ پانزدهم اولین روزهای حضورمجدد پرسپولیس بود. او قبل از آن یک فصل به طور قرضی برای پرسپولیس علی دایی بازی کرد و بعد در بازگشت به ذوب آهن و سپس فولاد روزهای خوبی را نداشت. مسلمان همانطور که خودش در برنامه نود گفت بازیکنی بود که نه توسط برانکو بلکه با نظر مستقیم علی اکبر طاهری مدیرعامل باشگاه به تیم آمد.

تصویری که از مسلمان در ذهن علاقمندان به فوتبال در آن روزها بود نماهایی از درخشش یک ستاره جوان را با لباس ذوب آهن نشان می داد که چشم مربیان و باشگاه های بزرگ را گرفت. اما بعد از آن تنها آن تصاویر بود و انتظار درخشش مجدد که میسر نمی شد. لیگ پانزدهم و فریادهای برانکو کنار زمین در صحنه هایی که مسلمان عملکرد خوبی نداشت هنوز در آرشیو ها موجود است اما برانکو و مسلمان توانستند آرام آرام به نقاط مشترکی برسند و در نهایت او تبدیل به مهندس طراح پرسپولیس شد.

یک نایب قهرمانی و یک قهرمانی در لیگ برتر در شرایطی به دست آمد که مسلمان به عنوان یکی از عناصر اصلی موفقیت به حساب می آمد. هافبکی با تکنیک و هوش بالا که البته خیلی کم گل می زند با پاس هایش نقش مهمی در پیروزی ها و بردهای پرسپولیس بازی کرد. مسلمان در لیگ شانزدهم تبدیل به یکی از عناصر اصلی بازی تاکتیکی برانکو شد و هماهنگی او با کمال، احمدزاده، طارمی و علیپور، پرسپولیس را تبدیل به تیمی جذاب کرد. او یکی از بهترین بازیکنان پاسور و طراح لیگ فصل قبل بود.

 

پایان یک پروژه مهندسی

برانکو بعد از مدتها در لیگ شانزدهم توانست سروش رفیعی بازیکن محبوبش را به پرسپولیس بیاورد؛ اما این دیدار خیلی کوتاه بود و سروش رفت تا برانکو بازهم برنامه های تیمش را براساس بازی مسلمان بچیند. نکته ای که اما با حضور سروش رفیعی به وجود آمد این بود که برانکو سروش را پشت مهاجمان بازی داد و پست مسلمان را عوض کرد و او را به کناره ها برد. با این وجود فصل هفدهم برپایه حضور مسلمان به عنوان طراح اصلی تیم آغاز شد. او در این فصل و در ۸ بازی لیگ برتر ۵ پاس گل به هم تیمی هایش داده است که آماری فوق العاده به حساب می آید. اما چرا با این وجود برانکو در بازی های اخیری که مسلمان را بازی داده معمولا او را به عنوان اولین بازیکن تعویض کرده است؟ پاسخ این سوال می تواند خیلی از مسایل را حل کند. شاید مهمترین دلیلش این باشد که اهمیت مسلمان برای برانکو چیزی فراتر از دادن یک یا دو پاس گل احتمالی در یک مسابقه باشد.

 

 

نوسان مسلمان یا تردید برانکو

برانکو انگار در استفاده از مسلمان دچار تردید شده است. او که معمولا دیر تعویض می کند در برابر مسلمان این قاعده را زیرپا گذاشته و در همان ابتدای نیمه دوم نام شماره ۷۷ را روی برگه تعویض می نویسد و معمولا بشار رسن هافبک جوان عراقی را به میدان می فرستد؛ اما رسن چه چیزی دارد که برانکو حضور او را در شرایط دشوار ترجیح می دهد. بشار بازیکنی نزدیک تر به دروازه حریف است. او در ارسال ها و ضربات ایستگاهی هم از مسلمان امتیازات بیشتر و در دادن پاس های خلاقانه و هوش و البته بازی از راه دور نمره پایین تری می گیرد؛ با اینحال نکته مهم این است که تعویض های تاکتیکی به صورت طبیعی مورد اعتراض یا بی محلی بازیکنان حرفه ای قرار نمی گیرند.

 

دست هایی که گرم نیستند

مسلمان در دقیقه ۶۵ با ابروهای گره خورده به کنار خط طولی آمد، بی تفاوت با بشار دست داد و در حالی که برانکو دستش را برای دست دادن جلو آورد بی رغبت و بی تمایل دستی به دست مربی اش زد اما در این دست دادن پروفسور و مهندس احساس مثبت و گرمایی به چشم نمی آمد. مسلمان با اخم روی نیمکت نشست و بعد بازی با نتیجه ۲-۲ به اتمام رسید؛ درحالیکه بشار رسن نمایش خوبی در نیم ساعت پایانی بازی داشت.

 

نکته مهم؛ حرفه ای بودن و درک شرایط است. به عنوان یک فوتبالیست در رده بالا شما پول خوبی دریافت می کنید تا رفتارتان حرفه ای و مناسب باشد و الا مربی مختار است برای شما تصمیم بگیرد. صدالبته باید حرفهای مسلمان را هم شنید اما این اخم و ناراحتی هرگز قابل دفاع نیست.

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو