زمان انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ -

صلح امام حسن (ع)؛ قهرمانان‌‌ترین نرمش تاریخ

حفظ شیعیان و عدم حمایت مردم و خیانت فرماندهان، نیز از دیگر دلایل این صلح اجباری بوده است.

به گزارش خبرنگار سرای نور، قرارداد صلحی میان حسن بن علی بن ابی طالب(ع) دومین امام شیعیان و معاویه فرزند ابوسفیان، که در سال ۴۱ قمری بسته شد.

این توافقنامه بعد از جنگی صورت گرفت که بر اثر زیاده‌خواهی معاویه و خودداری او از بیعت با امام حسن(ع) به عنوان خلیفه مسلمانان روی داد. گفته‌اند که خیانت برخی سرداران سپاه امام حسن(ع)، حفظ مصلحت مسلمانان، حفظ جان شیعیان و خطر خوارج از دلایل تن دادن امام حسن(ع ) به این صلح بوده است. بنابراین صلحنامه، حکومت از امام حسن(ع) به معاویه واگذار می‌شد.

صلح چند شرط داشت که از مهم‌ترین آنها منع معاویه از تعیین جانشین پس از خود، خودداری از توطئه علیه امام حسن(ع) و حفظ جان مسلمانان بود، با این حال، معاویه به هیچیک از شرط‌ها عمل نکرد.

حجت الاسلام رحمان غلامی کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به موضوع صلح امام حسن(ع) و با بیان اینکه امام حسن(ع) ناخواسته و بر اساس اجبار صلح کرد، گفت: در تاریخ آمده است که پس از صلح امام حسن(ع) افرادی که وی را مجبور به این کار کردند لعنت فرستاد.

وی با اشاره به اینکه امام می‌دانست دشمنان اسلام به هیچ کدام از تعهدهای خود وفادار نمی‌مانند، گفت: آنچه که مشخص است برخی دنیاطلبان و افراد پست در کنار امام حسن(ع) بودند و تنها به منافع شخصی خود فکر می‌کردند.

غلامی با بیان اینکه در زمان معاویه بر امام علی(ع) لعنت می‌فرستادند و یکی از بندهای این صلح ممنوع شدن این حرکت بود، تصریح کرد: عمل به قرآن و سنت رسول اکرم(ص) در حکومت و عدم تعیین جانشین برای معاویه از دیگر بندهای این صلح نامه بود.

این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه امام به چیزی جز عزت اسلام توجهی نمی‌کرد، افزود: هنوز هم این امام معصوم در مظلومیت وجود دارد.

حجت الاسلام بیرقی طلبه حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: تعدادی از کارشناسان بر این باور هستند که علت اصلی صلح امام حسن(ع) انجام وظیفه بود چرا که امامان معصوم هر کدام وظیفه خاصی داشته‌اند که از سوی خداوند تعیین شده است.

وی تصریح کرد: علت صلح امام حسن(ع) انجام تکلیف الهی بوده و اشکال و شبهه‌ای بر صلح ایشان وارد نیست.

این طلبه حوزه علمیه با اشاره به اینکه در فرهنگ امامان، حفظ دین و احیای معارف اهل بیت(ع ) محوری‌ترین عنصر است، خاطرنشان کرد: یکی از علل مهم صلح امام حسن(ع) را می‌توان “حفظ دین” بیان کرد چرا که وضعیت جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد.

بیرقی با اشاره به اینکه یکی از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، مصالح عمومی است، گفت: رعایت مصالح عمومی، خردمندانه‌ترین استراتژی است که از سوی رهبران دل‌سوز و آزادیخواه، به ویژه رهبران الهی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: حفظ شیعیان و عدم حمایت مردم و خیانت فرماندهان، نیز از دیگر دلایل این صلح اجباری بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، امام حسن(ع) صلح را به دلیل ترس از مرگ و روحیه سازش کاری نپذیرفت، بلکه باید گفت صلح امام حسن(ع) قهرمانانه‌ترین نرمش تاریخ است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی آن عصر به وجود آمد.

زمان انتشار: ۲۴ آذر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو