زمان انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ -

۲۵ هزار تن هندوانه خراب و خسارت ۲۲ میلیاردی؛ سهم کشاورزان دهلران

امسال سال خوبی برای کشاورزان شهرستان دهلران نبود، قطب کشاورزی استان ایلام با خراب شدن ۲۵ هزار تن هندوانه و خسارت ۲۲ میلیاردی مواجه شده و در انتظار حمایت مسئولان است.

به گزارش سرای نور؛  گروه استان ها-مجتبی کاور: دهلران یکی از شهرستان‌های مهم استان ایلام در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود چراکه بیشتر محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم و صیفی‌جات در استان ایلام در این شهرستان کاشت می‌شوند.

اکثر مردم این منطقه از طریق کشاورزی و دامداری امرا معاش می‌کنند، در یک دهه اخیر به خاطر شرایط جوی و کاهش نزولات آسمانی و از طرفی خشک‌سالی بیشتر کشاورزان منطقه با مشکلات عدیده ازجمله عدم توانایی پرداخت اقساط و تسهیلات کشاورزی خود گرفتار شدند.

خوشبختانه در سال گذشته شرایط کشاورزی با توجه به نزولات آسمانی نویدبخش رونق در این حوزه بود ولی بارش‌های فروردین‌ماه سال جاری خسارت ۳۶۰ میلیاردی به کشاورزان این منطقه وارد کرد و همین سبب شد که بیشتر کشاورزان  بخش عظیمی از محصولات آن‌ها دچار خسارت شوند.

خسارت میلیاردی به هندوانه کاران

نه‌تنها دولت بلکه بیمه‌ها هم در پرداخت به کشاورزان اقدامات مؤثری انجام ندادند و حال باگذشت تنها دو ماه از بارش‌های سیل‌آسا و تگرگ تمام مزارع صیفی‌جات به‌خصوص کشت هندوانه به‌طور ۱۰۰ رصد براثر آفت از بین رفته و عدم‌حمایت دولت و از طرفی نبود بیمه این محصولات سبب شده که کشاورزان در این حوزه خسارت میلیاردی وارد شوند.

برای بررسی میزان دقیق خسارت گفتگویی با معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهلران و کشاورزان منطقه داشته‌ایم.

علی چنانی یکی از کشاورزان دهلرانی بیان داشت: هرساله برای بهره‌برداری از زمین کشاورزی که در اختیاردارم هندوانه کشت می‌کنم و متأسفانه امسال تمام محصول هندوانه من که بیش از ۲۵ هکتار بود براثر آفت از بین رفته است.

این کشاورز دهلرانی بیان داشت: برای کاشت محصول هندوانه هزینه زیادی متحمل شدم و با توجه به اینکه محصول بیمه نیست تمام سرمایه من از بین رفت.

خسارت به ۲۵ هزار تن هندوانه و ۲۲ میلیارد تومان ضرر

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهلران بیان داشت: امسال هزار و ۱۹۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان دهلران به کشت صیفی‌جات اختصاص‌یافته است.

عباس اختیاری اظهار داشت: از این میزان صیفی، ۶۳۰ هکتار آن به کشت هندوانه اختصاص‌یافته بود که براثر بارندگی‌های اردیبهشت‌ماه سال جاری که باعث سیل و تگرگ شد، ۴۸ درصد  محصولات دچار خسارت اولیه شدند و مابقی هم تحت تأثیر بالا رفتن رطوبت محیط و از طرفی هجوم آفت و امراض ثانویه قرار گرفت و باعث شد که تمام محصولات هندوانه در سطح شهرستان از بین بروند.

وی بیان داشت: متأسفانه بارندگی‌های اخیر سبب شد که علاوه بر خسارت به محصولات صیفی‌جات باعث کاهش عملکرد آن‌ها نیز شود.

اختیاری افزود: با توجه به شرایط مناسب و از طرف آبدهی محصولات صیفی‌جات توسط کشاورزان پیش‌بینی می‌شد از هر هکتار ۴۰ تن هندوانه بهاره برداشت شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهلران تصریح کرد: با توجه به‌پیش بینی که ما نسبت به میزان برداشت داشتیم ارزش این محصول بیش از ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده بود.

وی افزود: در سال گذشته ۵۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی دهلران به کشت هندوانه اختصاص‌یافته بود که علاوه بر کیفیت بالای محصول بیش از ۲۲ میلیارد تومان محصولات در بازارهای داخلی و خارجی صادرشده بود.

هندوانه بیمه نمی‌شود

اختیاری در خصوص حمایت جهاد کشاورزی و بیمه از صیفی کارن گفت: با توجه به اینکه این محصولات صیفی به‌خصوص هندوانه از محصولات استراتژیک نیست حمایت از این کشاورزان چه از طریق بیمه و چه جهاد کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهلران تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف آب برای کاشت هندوانه بسیار بالا است ما توصیه کشت هندوانه به کشاورزان نمی‌کنیم ولی از طرفی نظارت علمی و کلاس‌های آموزشی برای آن‌ها در دستور کار داریم.

وی افزود: محصولات استراتژیک مانند گندم، چغندرقند و دانه‌های روغنی  است و غالباً بیشترین کشت هندوانه در منطقه دشت عباس، موسیان و بخش مرکزی دهلران است.

در پی بارندگی و جاری شدن سیل و تگرگ امسال بین  ۵۰ تا ۷۰ درصد محصولات کشاورزی دهلران به‌خصوص گندم و جو خسارت دیدند و بنا به گفته مسئولان بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی در شهرستان دهلران واردشده، این در حالی است که نیمی از گندم استان ایلام در شهرستان دهلران تولید می‌شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۳ خرداد, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو