زمان انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ -

هورالعظیم بار دیگر شعله ور شد/ شهرهای خوزستان رنگ دود گرفت

آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم که چند روز قبل با بالگروهای آبپاش ایرانی خاموش شده بود مجددا شعله ور شده و دود آن شهرهای خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است

به گزارش خبرنگار سرای نور،کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان شامگاه یکشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: بخش عظیم آتش سوزی تالاب هورالعظیم در کشور عراق رخ داد که احتمال عمدی بودن این آتش سوزی بسیار زیاد است.

 

 

 

وی افزود: متاسفانه شرایط موجود در کشور عراق وضعیت عملیات اطفاء را دشوار کرده است. این کشور باید اهتمام ویژه ای بری حل این موضوع داشته باشد.

حاجی زاد گفت: تا کنون فعالیت های بسیاری برای اطفاء آتش سوزی تالاب انجام شده، اما به دلیل اینکه مبداء آتش سوزی در کشور ما نیست، پیگیری عملیات بسیار دشوار است. این آتش سوزی در منطقه ای قرار گرفته که پس از جنگ تحمیلی کشور عراق هیچ نوع عملیات پاکسازی در آن انجام نداده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: ٢٨ مورد فعالیت برای حل این موضوع انجام گرفت. این موضوع در سطح فراملی پیگیری شد و بسیاری از دستگاه ها نیز فعالیت بسیار خوبی در توان خود انجام دادند. قرار است تا در خصوص رهاسازی آب در تالاب نیز تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: وضعیت انتشار دود در شهرهای استان بسیار نامناسب است به همین دلیل باید عملیات رهاسازی آب با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

حاجی زاده با بیان اینکه وضعیت انتشار دود در شهرهای استان به یک معضل تبدیل شده، گفت: مناسب ترین راه حل برای این موضوع رهاسازی آب از رودخانه کرخه  است و به همین دلیل در روزهای ابتدایی رخ داد این حادثه کمیته ای برای رهاسازی آب تشکیل شد اما در این جلسه راه های جلوگیری از این عملیات مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ۱۸۰  هزار هکتار  از اراضی تالاب هور العظیم درگیر آتش سوزی بوده که ١٣٠ هزار هکتار از آن نقطه به نقطه در حال سوختن بود و خوشبختانه تنها با همکاری و پشتبانی دستگاهای مربوطه عملیات اطفا انجام گرفت؛ در همین راستا از انصاف به دور است تا فعالیت های انجام گرفته زیر سوال برود. در بحران ها باید به مردم آرامش بدهیم نه اینکه با سر و صدای زیاد جو را متشنج کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: وزارت امور خارجه باید طرف عراقی را پای کار بیاورد و دولت عراق را موظف کند وارد عملیات ها شود. اینکه تا چه میزان می توان کشور عراق را وارد عملیات های اطفاء کرد بسیار مهم است و باید با جدیت بررسی شود.

حاجی زاده با بیان اینکه عملیات اطفا در اولین آتش سوزی به صورت کامل انجام شد، افزود: مجدد تقاضای ورود هواپیمای آبپاش به استان اعلام شده است و هماهنگی های لازم در این خصوص در حال انجام است.

وی در پایان گفت: بهترین راه حل برای آتش سوزی این است که آب مورد نیاز از کرخه رهاسازی شو و باید برای انجام این کار، مجوز های لازم را سریع تر اخذ کرد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۷ مرداد, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو