زمان انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ -

رئیس دادگستری شهرستان نور مطرح کرد

کاهش آسیب‌های اجتماعی با مدیریت فضای مجازی توسط دولت و خانواده‌ها

رئیس دادگستری شهرستان نور گفت: نظارت خانواده‌ها بر رفتار فرزندان و مدیریت دولت در فضای مجازی می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،خانواده همیشه و همه جا و در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و منشاء فرهنگ‌ها، تمدّن‌ها و تاریخ بشر بوده است.

حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی‌ خود، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است.

 

ازدواج؛ گام نخست در تشکیل و استحکام خانواده است، حسن معاشرت، تضمین تحکیم خانواده است و خانواده تدبیر یافته و سازمان گرفته می‌تواند جامعه‌ای زنده و سالم بسازد، حکومت نظم و انضباط در میان اعضای خانواده، توجه به یکسانی در آفرینش، همکاری و همدردی، مشاوره به یکدیگر، وجود عشق و محبت میان اعضای خانواده، آشنایی کامل اعضای خانواده با حقوق و وظایف خود از عوامل تحکیم خانواده در اسلام است.

 

محمدعلی گل برارزاده در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پایبندی افراد به خانواده می‌تواند در جلوگیری از هم پاشیدن خانواده‌ها مؤثر باشد، اظهار کرد: امروز زندگی ماشینی سبب شد تا افراد ارتباط کمتری با هم داشته باشند و زمان بیشتری را در فضای مجازی سپری ‌‌کنند و با توجه به اینکه برخی برنامه‌ها در فضای مجازی با هدف ضربه زدن به خانواده‌هاست این برنامه‌ها سبب آسیب‌های اجتماعی و ازهم پاشیدن خانواده‌ها می‌شود.

 

وی گفت: ما برای جلوگیری از مشکلاتی که سبب بحران‌های اجتماعی در زمینه خانواده می‌شود تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد از طریق قانونی، بهزیستی، شبکه بهداشت و … با اطلاع‌رسانی و آموزش، آگاهی افراد را در زمینه عواقب نافرجام آسیب‌های اجتماعی بالا ببریم.

رئیس دادگستری شهرستان نور با اشاره به مدیریت فضای مجازی تصریح کرد: نظارت خانواده‌ها بر رفتار فرزندان و مدیریت دولت می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد زیرا برنامه‌های نامناسب اثرات زیان‌بار و منفی بر روی اذهان به ویژه جوانان و نوجوانان دارد.

این مسئول با توجه به افزایش آمار اختلاف‌های خانوادگی به ویژه طلاق در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: بیشتر پرونده‌های زوجین مشکلات ناشی از عدم مدیریت فضای مجازی است که زن یا شوهر بدون مدیریت و آگاهی از عواقب ناگوار با جذب در فضاهای مجازی نامناسب به انحراف کشیده می‌شوند که این انحرافات زمینه‌ای برای گسستن خانواده و بلاتکلیفی فرزندان آن‌ها است.

گل برارزاده طلاق را امری ناپسند نام برد و افزود: طلاق اثرات زیانباری بر جامعه و فرزندان طلاق دارد زیرا فرزندان نیاز به کانون گرم خانواده دارند که شامل پدر، مادر و فرزندان است که با متلاشی شدن خانواده دچار کمبود عواطف و محبت می‌شوند و به علت دوری والدین به شدت درمعرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

وی یادآورشد: پدر و مادر دو نعمتی هستند که در کنار هم می‌توانند فرزندان صالح و سالمی را تحویل جامعه دهند و اگر این دو دچار مشکل شوند قطعاً فرزندان نیز تحت تأثیر مشکلات قرار می‌گیرند و خلاء عاطفی هر یک از آن‌ها ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر فرزندان و آینده آن‌ها دارد و نگاه جامعه و همسن و سال‌های فرزندان طلاق نگاه دیگری است که از نظر روحی روانی بر روی فرزندان تأثیرات زیانباری دارد.

رئیس دادگستری شهرستان نور اظهارکرد: باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد مشکلات خانوادگی رفع شود یا به حداقل برسد تا آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر شود.

این مسئول با اشاره به محتوای ناهنجار و نامناسب برخی شبکه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی تأکید کرد: پرونده‌هایی که در این زمینه تشکیل می‌شود پیگیری و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد و کسانی که در این زمینه در فضای مجازی با برنامه‌های مبتذل سبب سست شدن بنیاد مقدس خانواده، انحرافات اجتماعی برای جوانان و نوجوانان یا تشویش اذهان عمومی می‌شوند با قوانین مختلف که در این زمینه وجود دارد با آن‌ها برخورد قاطع می‌شود.

گل برارزاده افزود: با توجه به اینکه قوه قضائیه مخالف فضای مجازی نیست هدف از مدیریت این فضا استفاده مطلوب و مناسب است و یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است.

وی تصریح کرد: آموزش و آگاهی به مردم و بالا بردن سواد رسانه‌ای و مجازی توسط دستگاه‌هایی که دارای امکانات رسانه‌ای هستند باید اقدام شود و قوه قضائیه نیز از طریق صدا و سیما و شبکه‌هایی که در اختیار دارد برای آگاهی رساندن به افراد جامعه تلاش می‌کند.

رئیس دادگستری شهرستان نور با اشاره به ضروریت مدیریت شبکه‌های مجازی از راه‌های قانونی خاطرنشان کرد: برای آگاهی و سواد مجازی باید با مدیریت دستگاه‌های متولی مانند وزارت ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس فتا و … اقدام شود.

این مسئول با اشاره به طرح صیانت خانواده اظهارکرد: زوجین قبل از ازدواج آموزش‌های مختلف به مدت سه ساعت در خصوص مسائل حقوقی، مذهبی و روانشناسی زیر نظر اساتید مربوطه سپری می‌کنند تا آگاهی زوجین نسبت به مسائل خانواده بیشتر شود و براساس آمار زوجینی که در این کلاس‌ها شرکت کردند پس از ازدواج، دچار مشکل کمتری می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم تا زمان این کلاس‌ها را افزایش دهیم تا مؤثرتر واقع شود.

گل برارزاده نظارت بر فرزندان در استفاده از فضای مجازی را به خانواده‌ها توصیه کرد و افزود: خانواده‌ها باید بر فرزندان نظارت داشته باشند زیرا این فرزندان زوجین فردای جامعه هستند و آموزش و پرورش نیز نقش مؤثری برای آموزش سواد رسانه‌ای و مجازی دانش آموزان به ویژه در سطح دبستان و متوسط اول دارد و می‌تواند با اختصاص کتاب‌های درسی در بالا بردن سواد رسانه‌ای، الگوی یادگیری برای کودکان، نوجوانان و خانوده‌ها تأثیرگذار باشد.

رئیس دادگستری شهرسنان نور در پایان بر مدیریت و نظارت فضای مجازی توسط مسئولان کشوری تأکید کرد و گفت: باید با همت عمومی از طریق همه دستگاه‌ها و قوه‌های سه گانه با برنامه‌ای تأثیرگذار در سراسر کشور اقدام شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ دی, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو