زمان انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ -

اقامت بیش از ۳۳ میلیون نفرشب در مازندران/ صدور پروانه برای ۵۰۰ خانه‌مسافر

مدیرکل گردشگری مازندران گفت: در سه ماهه تابستان امسال بیش از 33 میلیون نفر شب اقامت در استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 14 درصد افزایش داشتیم.

به گزارش نعمت‌الله مومنی خبرنگار سرای نور،سیف‌الله فرزانه درآئین گرامیداشت روز جهانی و هفته گردشگری و تجلیل از خادمان و فعالان این عرصه اظهار کرد: صنعت گردشگری به عنوان مهمترین صنعت می‌تواند اقتصاد را نجات دهد.

وی با اشاره به شعار امسال«آموزش، مهارت و اشتغال» افزود: امسال به دلیل سفرهای ارزان قیمت، حضور گردشگران خارجی در مازندران به دلیل قیمت دلار سال معرفی گردشگری بود و این صنعت می‌تواند مکمل صنعت نفت شود.

مدیرکل، میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سال جاری نیز اشاره و تصریح کرد: این جنگل‌ها می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری باشد.

 

این مسؤول تصویب و اجرای مدیریت یکپارچه در بحث گردشگری را از اقدامات بسیار خوب و راهگشا : این طرح به ویژه در تفریحات دریایی که اکنون همه دستگاه‌ها هماهنگ هستند و قرار شد سازمان بنادر و کشتیرانی طرح و نقشه را تهیه و اداره کل گردشگری موافقت اصولی و مجوز را صادر کند، طرح مناسبی است.

فرزانه با تاکید بر استفاده از ظرفیت آب‌بندان‌ها اظهار کرد: اولویت اول آب‌بندان‌ها کشاورزی است و سپس شیلات و گردشگری در اولویت سوم قرار دارد.

وی افزود: سه بندر خوب در مازندران داریم که متاسفانه به عنوان ظرفیت گردشگری محسوب نمی‌شود و تجاری است اگر منطقه آزاد تعریف شود این بنادر ظرفیت گردشگری محسوب می‌شوند.

مدیرکل، میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران تصریح کرد: در حال حاضر در مازندران ۱۷۲ پروژه با ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری علاوه بر موافقت اصولی دارای پروانه ساخت هستند.

این مسؤول از میزبانی روسای رادیو تلویزیون کشورهای عضو اکو با محوریت گردشگری در آبان ماه در شهرستان رامسر خبر داد.

فرزانه افزود: در سه ماهه تابستان امسال بیش از ۳۳ میلیون نفر شب اقامت در استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشتیم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۶۲ میلیون نفر شب اقامت با ۴۳ در صد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته در استان داشتیم، خاطر نشان کرد: نباید برای ظرفیت اسکان به مدارس، مساجد و تکایا  پناه ببریم و باید از دیگر ظرفیت‌های مناسب استفاده کنیم.

مدیرکل، میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران بوم‌گردی را مهاجرت معکوس از شهر به روستا عنوان کرد و افزود: اگر به موضوع بوم گردی نگاه مناسب و توجه داشته باشیم ، مازندران به لحاظ اشتغال غنی می‌شود.

فرزانه در پایان با تاکید بر ساماندهی خانه‌های مسافر، گفت: ۲ هزار و ۱۲  واحد خانه مسافر در استان داریم که برای ۵۰۰ واحد از این تعداد امسال پروانه صادر شد و در مجموع ۱۳ هزار و ۱۶۵ نفر در امر گردشگری اشتغال دارند.

زیرساخت های لازم گردشگری وجود ندارد

معاون استاندار مازندران، نیز گفت: همه نقاط مازندران ظرفیت گردشگری دارد ولی ما بخشی را محدود و در آن تمرکز کردیم.

حسین حسن‌نژاد اظهار کرد: نیاز به سیر و گردشگری برای همه انسان‌ها است همان‌گونه که در قرآن هم آمده البته انسان در سیر و گردش باید به عبرت هم توجه کند.

وی با تاکید بر توجه به بازآفرینی، افزود: تصمیم گیری منطقی امکان بهره وری و بهره برداری و رفاه را افزایش می‌دهد.

معاون سیاسی استاندار مازندران تصریح کرد: نخستین نکته توجه به ظرفیت‌هایی است که ماهیت گردشگری دارد، صنعت، کشاورزی، گل خانه‌ها، اراضی شالیزاری، باغات‌چای و … جدی‌ترین ظرفیت گردشگری و بهترین فرصت برای پر کردن اوقات فراغت گردشگران است.

این مسوول با بیان اینکه سهم گردشگری در سبد خانوار ۲ دهم درصد است، خاطر نشان کرد: همه نقاط مازندران ظرفیت گردشگری دارد ولی ما بخشی را محدود و به آن تمرکز کردیم البته زیرساختها‌ی لازم  هم وجود ندارد و جوابگو نیست.

حسن‌نژاد تصریح کرد: وقتی ما از بخشی از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم از جمله کوهستان‌ها که در غرب مازندران وجود دارد در شرق مازندران هم وجود دارد ولی ما در یک نقطه تمرکز و از یک نقطه استفاده می‌کنیم، سبب می‌شود تا سهم ما از گردشگری پائین باشد.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه امسال ۱۲ شهرستان مازندران درگیر سیل بود، بارش‌ها را هم داشتیم و دیگر عوامل بازدارنده سفر به مازندران شاهد رشد حدود ۹ درصدی گردشگر بودیم، این نشان می‌دهد مازندران به مراتب قابلیت بیشتر حضور گردشگران را دارد و باید به نقاط مختلف استان توجه شود.

معاون استاندار مازندران استان‌گردی را فرصت جدی گردشگری عنوان کرد و افزود: پر کردن اوقات فراغت گردشگران باید برنامه جدی ما شود، گل و گیاه، اراضی کشاورزی و باغات بهترین فرصت پر کردن اوقات فراغت است و نباید تنها به دریا و جنگل بسنده کرد.

این مسؤول لازمه گردشگری اقتصادی را توجه به بخش اقتصاد و دیدن همه ظرفیت‌ها دانست و بیان کرد: نرخ بالای بیکاری نشان از استفاده نکردن ظرفیت‌های گردشگری استان است.

حسن‌نژاد با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در گردشگری، اظهار کرد: انواع آئین‌ها، جشنواره و تنوع کشاورزی بی بدیل‌ترین فرصت گردشگری است و با آن می‌توانیم مازندران، مردم مازندران، آئین و فرهنگ مازندران را معرفی کنیم و شکرگزاری از خداوند را به نمایش گذاشت.

وی در پایان گفت: باید به تمایل مردم در استفاده از نوع مسکن، حضور در روستا یا شهر و … توجه شود، اکنون معضل نقدینگی وجود دارد اما باید راهش را پیدا کرد و کمک کنیم  تا به نیازهای گردشگری پاسخ داده و سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها هدایت شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ مهر, ۱۳۹۸

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو