زمان انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ -

کاسبی مفسدان اقتصادی در عدم شفافیت است/ پیگیری جایگزین‌های حبس

رئیس قوه قضائیه گفت: کاسبی مفسدان اقتصادی در عدم شفافیت اقتصادی است و پشت ویترین قرار گرفتن تمامی آنچه در روابط اقتصادی وجود دارد، بسیار مهم است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در این همایش اظهار کرد: نقش و سهم دادستان و دادسرا در اجرای قانون، صیانت از حقوق مردم، اجرای امنیت، کشف جرم، مجازات و کیفر مجرمین و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و اجرایی، سهم قابل توجهی است.

وی افزود: فرآیندی که دادسرا طی می‌کند، فرآیندی مقطعی نیست و حضور دادستان‌ها در مرحله مقدماتی برای اینکه جرم واقع نشود، همکاری با شوراهای تأمین استان‌ها و ضابطین در عدم وقوع جرم‌، کشف جرم و انجام تحقیقات، خواستن کیفر برای مجرمان، رسیدگی و دادرسی، صدور حکم، تناسب بین حکم و موضوع، پیگیری اعتراض، اجرای حکم صادره، تأثیر زندان و بازاجتماعی کردن زندانی و بسیاری موارد دیگر، احساس می‌شود.

لزوم به‌روز شدن دادسراها و دادستان‌ها

رئیس قوه قضائیه ضمن تأکید بر لزوم به‌روز شدن دادسراها و دادستان‌ها، تصریح کرد: دادستان‌های ما باید به‌روز شوند؛ چه در شناخت قانون و جامعه، چه در شناخت منطقه، بلد و شهری که عزیزان در آنجا وظیفه خود را انجام می‌دهند و چه در شناخت شخصیت مجرم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: سه محور در کار دادستانی مورد تأکید است. نکته اول آن است که دادسرا و دادستانی برای عموم شهروندان مثل پدری مهربان باشد که اگر کسی مورد ظلم و ستم قرار گرفت، به این پناهگاه، پناه بیاورد. اینجا نقش دادستان، نقشی مهربانانه است.

وی اضافه کرد: دومین نقش، اقتدار است. این اقتدار نشأت گرفته از قدرتی است که قانون به دادستان داده است تا بتواند ایفای نقش کند.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: اقتدار دادسرا باید بدون نفوذپذیری و رعایت برخی شائبه‌ها و بدون توجه به جوسازی‌ها و نوعی از جناح‌بازی و سیاسی‌کاری‌ها باشد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: انجام دادن وظایف دادستانی باید همراه با نکته سوم باشد؛ یعنی با تدبیر اقدام کردن. عقلانیت قضایی ایجاب می‌کند که با پدیده‌ها با تعقل و تدبیر مواجه شد.

وی افزود: برای مثال، نسبت به جرائم اقتصادی، آنچه مهم است، این است که مجازات‌ها باید بازدارنده و تسامح با مفسدان اقتصادی باید در حد صفر باشد. از طرفی، نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی باید نگاهی ترمیمی داشته باشیم و از طرف دیگر، نسبت به مسائل امنیتی و اخلال در امنیت اجتماعی و جاسوسی، جای اغماض نیست. پس تصمیم‌گیری در هر جرمی باید متناسب با خودش است.

افراد در قوه قضائیه له و علیه اشخاص، موضع‌گیری نکنند

رئیس قوه قضائیه در ادامه تأکید کرد: بین کسی که خواسته‌ای را بیان می‌کند و در عین اینکه نظام را قبول دارد، به دلیل کاستی‌ها اعتراض می‌کند، با کسی که به دلیل وابستگی به بیگانه‌ها می‌خواهد امنیت را دچار اخلال کند، تفاوت وجود دارد و رسیدگی قضایی به هر کدام از این موارد نیز متفاوت است.

آیت الله رئیسی ضمن بیان خاطره‌ای از دوران دادستانی خود در کرج، بیان کرد: خداوند به وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) هم گفت که اگر بداخلاق باشی، مردم سمت تو نمی‌آیند؛ پس لازمه داشتن اقتدار، بداخلاقی نیست. سال ۵۹ که دادستان کرج بودم، مرحوم سلطانی حتی در برابر متهمان نیز از جای خود بلند می‌شد و من بارها دیدم که حتی محکومین وقتی مرا می‌دیدند، می‌گفتند سلام ما را به آقای سلطانی برسانید و این نشان می‌دهد که در عین اقتدار، می‌توان تواضع و احترام را نیز رعایت کرد.

وی در خصوص انتخابات گفت: در ارتباط با موضوع انتخابات، تأکید ما این است که افراد در قوه قضائیه، همکاری لازم با شورای نگهبان و دستگاه‌های اجرایی را داشته باشند و در موضع احقاق حق‌الناس و اجرای قانون، مسائل را پیگیری کنند و تأکید می‌شود که مطلقاً نباید له و علیه اشخاص، موضع‌گیری کرد.

کاسبی مفسدان اقتصادی در عدم شفافیت اقتصادی است

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نسبت به موضوع بسیار مهم حقوق عمومی و حق عامه، آنچه در قانون اساسی آمده، دفاع از آزادی‌های مشروع است و نباید اجازه داد که افراد با اتکای بر قدرت و ثروت، آزادی‌ مشروع عموم را دچار مخاطره کنند.

وی همچنین تأکید کرد: باید نسبت به کسانی که به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند و محیط‌زیست را به مخاطره می‌اندازند نیز حساس شد. همچنین نسبت به سلامت جامعه به‌ویژه امنیت غذایی و خوراک مردم، باید حساسیت جدی داشت. از طرفی، نسبت به مسئله حفظ اخلاق عمومی، عفت جامعه و مسائل فرهنگی در جامعه هم باید حساس بوده و نباید اجازه داد امنیت روانی، اخلاقی و اجتماعی به خطر بیفتد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: نکته دیگر در حقوق عمومی مسئله دفاع از تولید، کارآفرین و تلاشگر حوزه اقتصادی است. همچنین باید توجه داشت که کاسبی مفسدان اقتصادی در عدم شفافیت اقتصادی است؛ نه برای بیگانگان، بلکه پشت ویترین قرار گرفتن تمامی آنچه در روابط اقتصادی وجود دارد، بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: نظارت دادستان محترم بر ضابطین نیز امری ضروری است. همچنین صدور کارت در همه سطوحی که می‌خواهند ضابط قوه قضائیه باشند، بسیار مهم است و هر کس در هر سطحی با هر مسئولیتی، باید کارت ضابطی داشته باشد. همچنین من از مرکز فناوری اطلاعات قوه قضائیه می‌خواهم به دادستان کل و معاونین ایشان در زمینه نظارت الکترونیک دسترسی دهند تا نظارت به‌صورت الکترونیک صورت بگیرد.

پیگیری جایگزین‌های حبس از تاکیدات رهبری

وی اضافه کرد: نظارت بر زندان‌ها نیز وظیفه دادستان‌های محترم است. هر روز آقایان دادستان باید لیست زندانیان را چک کنند تا اگر می‌شود از آن‌ها کاسته شود، این کار را انجام دهند. پیگیری کردن جایگزین‌های حبس، دستور مقام معظم رهبری است.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: پرونده‌هایی در اقلیم‌های مختلف داریم که در آن شهر یا منطقه، دغدغه مردم شده‌اند و حتی گاهی دغدغه کل کشور شده است؛ این پرونده‌ها باید در اولویت دستگاه قضا قرار گیرند.

وی ضمن تأکید بر لزوم ایجاد امید در مردم با اقدام و عمل، گفت: امروز کار دشمن، دمیدن بر یأس و ناامیدی است و فعالیت مجاهدانه شما باید در جامعه، امیدوارانه باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ آبان, ۱۳۹۸

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو