زمان انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ -

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران

شکل‌گیری نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد برای تعمیم وقف و هم برای تبیین آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: امروز بخشی از وقف باید به سمت پایداری نهاد خانواده حمایت شود این کار نمونه‌ای از کارها در جهت پایداری زندگی اجتماعی ما و شکل بخشی و اثر بخشی جدی برای نهاد خانواده است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در آیین بهره‌برداری از ساختمان موقوفه “بچه‌های آسمان نور” (مرکز نگهداری از کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی) و رونمایی از وقف‌نامه‌های موقوفات مرتبط بیان کرد: در قرن ارتباطات وقف حدود هزار و ۴۰۰ سال و اندی همچنان امروز به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای زندگی اجتماعی ما است و اینها از عجایب دین بزرگ اسلام و عظمت دین ما است که این جامعیت در طول تاریخ کمترین خدشه ندیده است.

 

وی افزود: نکته دوم اینکه احکام ما موضوع انتزاعی و پدیده یک وجهی نیستند اگر امروز از وقف سخن می‌گوییم و آن را احسان و فرصتی جاری برای حسنه دائم در طول تاریخ می‌دانیم حتما به پیوستگی اجتماعی کمک می‌کند.

 

حسن نژاد تصریح کرد: اگر فردی خود را از جامعه و متعلق به جامعه بداند و بهبود اوضاع اجتماعی را وظیفه خودش بداند حتما انگیزه پیدا می‌کند که در حوزه وقف ورود پیدا کند و اگر کسی میل رستن از خود نداشته باشد حتما چنین صدقه جاری بزرگی را از خود به یادگار نمی‌گذارد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران یادآور شد: اگر کسی در درون جامعه از رشد معنوی برخوردار نباشد حتما چنین فعلی از آن بروز نخواهد کرد، امروز با این‌کاری که این خیر بزرگ انجام دادند به همه ما تلنگری وارد کردند که به خود بیاییم در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم‌.

 

این مسئول گفت: مهم نیست به ارزش مالی این وقف در جهت سنت حسنه وقف و انفاق حرکت کنیم این که آنچه می‌توانم و در توانم هست در این راه قدم بردارم و این را تبدیل به یک فرهنگ ماندگار در درون جامعه بکنم این نکته درس مهمی است.

 

وی اضافه کرد: من و همه کسانی که در این جمع هستیم باید از این مراسم برنامه بگیریم اگر بخواهیم به اینجا برسیم و وقف را یک سنت همیشه جاری و آشنا بدانیم باید از همه زبان‌ها هنرها انسان‌ها و معارفمان کمک بگیریم تا وقف زنده بودن و حیاتش را با شدت بیشتری حفظ بکند.

 

حسن نژاد ابراز کرد: با این نگاه برای اینکه به اینجا برسیم وقف نیازمند به زبان هنر است و هنر برای اثرگذاری نیازمند به وقف است امروز در حوزه وقف باید نگاه ما به الزامات روز هم هدایت بشود.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران اذعان داشت: امروز اگر در حوزه هنر از هنر برای وقف و از هنر برای زندگی اجتماعی استفاده می‌کنیم همانگونه که در گذشته از تعزیه برای بیان فرهنگ همیشه جاوید عاشورا استفاده کردند امروز در قالب یک فیلم از حادثه عاشورا و بسیاری از معارف دینی می‌توانیم کار هزاران سخنرانی و تولید محتوا را انجام بدهیم.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر وقف را یک بستری می‌دانیم که در فضای تعامل و پیوستگی اجتماعی اتفاق می‌فتد و عناصر اجتماعی را به هم متصل می‌کند حتما باید برای توسعه وقف از نهادهای اجتماعی استفاده کنیم.

 

وی بازگو کرد: امروز شکل‌گیری نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد هم برای تعمیم وقف و هم برای تبیین آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در کنارش اگر قبول داریم که همه وابسته به زندگی اجتماعی‌مان هستیم و در دورن آن رشد می‌کنیم و خانواده بنیادی‌ترین عنصر اجتماعی است که می‌تواند جلوی بسیاری از اسیب‌ها را بگیرد.

 

حسن نژاد خاطرنشان کرد: امروز بخشی از وقف باید به سمت پایداری نهاد خانواده حمایت بشود و این کار نمونه‌ای از کارها در جهت پایداری زندگی اجتماعی ما و شکل بخشی و اثر بخشی جدی برای نهاد خانواده است.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری در مازندران ادامه داد: اگر می‌خواهیم فوق‌العاده از مجموعه آثار وقف استفاده کنیم حتما باید به توسعه فن‌آوری‌ها در حوزه وقف توجه کنیم اگر امروز وقفی برای توسعه فناوری‌ها و دانش‌های نوین اتفاق بیفتد اثرگذاری بهره‌وری و استفاده از مجموعه درامد وقف قطعا اثرگذاری امروز ما خواهد داشت.

 

این مسئول تاکید کرد:  اگر بخواهیم امروز در فضای موجود تبلیغ کنیم با تعدادی از مخاطبین صحبت می‌کنیم وقتی بخواهیم در فضای مجازی وارد شویم می‌توانیم گزیده‌تر با مخاطبین بیشتر و امکان نشر محتوا را برای دیگران فراهم کنیم.

 

وی اظهار داشت: امروز ما باید جامعه را هدایت کنیم که به چه سمتی حرکت کند به پایداری نهاد خانواده پیوستگی اجتماعی و رفع نیازهای اساسی اجتماعی ما حتی در عمران شهری، که عمران شهری متناسب یعنی کاهش میزان عصبانیت‌ها و ابزایش رضایت‌مندی از زندگی شهروندی.

 

وی گفت:  اگر دین مکلف همه امور جامعه است وقف باید در راستای همه این‌ها قرار  بگیرد و برای رسیدن به این فرصت‌ها از پدیده وقف استفاده بهتری بکنیم‌.

 

حسن نژاد بیان کرد: در سطح استان تعداد امامزادگان سایر اماکن مذهبی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است این نکته هم قبول دارید که به تناسب افزایش از سطح برخورداری بالاتری از سایر نقاط در حوزه جمعیتی از این نقاط استفاده می‌کنند‌.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه این مراکز برای اینکه بتوانند محلی برای تولید برنامه‌های مذهبی و معنوی باشند به امکانات مادی نیاز دارند، گفت: اگر بخشی از این نیازها رفع شود، امامزادگان ما شکل‌گیری برنامه‌های فرهنگی در این مراکز تقویت می‌شود.

 

این مسئول تاکید کرد: در استان موقوفات زیادی داریم که برخی با تبدیل به احسن شدن می‌توانتد زمینه بهره‌وری بیشتری ایجاد کنند و خود این مسئله در ایجاد فرهنگ‌ و افزایش اثرگذار است که البته در این بخش مدیر کل اوقاف کار کارشناسی کرده تا رضایت نسبی برای مردم از مجموعه وقف ایجاد کنیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۳ شهریور, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو