زمان انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ -

زوج کارآفرینی که«ما می‌توانیم» را معنا کردند؛

مزرعه تمشک فرشته بانو؛ از کاریابی تا کارآفرینی+تصاویر

یک کارآفرین خوش‌ذوق گفت: امیدواری در زندگی سبب پیشرفت است به ویژه برای جوانان که اگر هر کاری را با تلاش و صداقت آغاز کنند و با صبر و استقامت ادامه دهند نتیجه آن موفقیت و پیروزی است و من این را در زندگی شخصی خود تجربه کردم.

گزارش اختصاصی خبرنگار سرای نور،مزرعه تمشک فرشته بانو با مدیریت یک خانواده حرف‌های شنیدنی زیادی دارد که شاید دیدن انسان‌هایی که فراز و نشیب زندگی آن‌ها به حدی متفاوت است که بیشتر شبیه یک رمان یا داستان است، برای ما دور از ذهن باشد اما اگر خوب به اطراف خودمان را نگاه کنیم حتی در شهر و یا روستایی که در آن زندگی می‌کنیم از نزدیک می‌توانیم شاهد زندگی آن‌ها باشیم و از تجربیات آن‌ها در زندگی درس بگیریم.

نصرت‌الله عزیزی و همسرش خانم فرشته فلاح،  زوجی موفق که در سرازیری زندگی نه تنها سقوط نکردند بلکه با تلاش و زحمات فراوان چند ساله همراه با فرزندان، مزرعه تمشک را راه اندازی و از کارآفرینان شهرستان نور در روستای وریکان چمستان شدند

.

فرشته فلاح در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ما اظهارکرد: ما ساکن تهران بودیم و وضعیت مالی خوبی داشتیم، مزرعه تمشک ابتدا یک زمین برنجکاری بود که شاید سالی یک بار هم به سراغ آن نمی‌آمدیم.
وی با اشاره به اینکه در تهران به شغل معلمی مشغول بود و خودش را بازخرید کرد، افزود: باتوجه به مشکلی که برای همسرم پیش آمد از تمام سرمایه‌هایی که داشتیم فقط زمین شالیزاری که ارثیه پدری بود برای ما باقی ماند.

این کارآفرین که بازاریابی مزرعه تمشک را برعهده دارد، یادآورشد: در این مزرعه چند نوع تمشک وجود دارد که به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و در فاز اول هزار متر از زمین را برای کاشت تمشک اختصاص دادیم که در ابتدا بازار فروش خوبی نداشتیم و تمشک‌ها به خاطر ماندگاری کم به مربا و شربت تبدیل می‌شد و برای بازاریابی به بسیاری از مغازه‌ها و شیرنی فروشی‌ها و میوه فروشی‌ها و … در مازندران، تهران و … مراجعه کردیم و پس از تلاش زیاد توانستیم بازار فروش خوبی پیدا کنیم.

این کار آفرین خاطرنشان کرد: ابتدا کار را به صورت خانوادگی انجام می‌دادیم و برای برداشت و دستمزد کارگران از بستگان و خانواده کمک می‌گرفتیم و پس از گذشت چند دوره به درآمدزایی خوبی رسیدیم و از بازار فروش، درآمد و سود آن بسیار راضی هستیم و حتی زمینی کنار مزرعه اجاره کردیم تا بتوانیم این کار را توسعه دهیم.

فلاح خاطرنشان کرد: در حال حاضر در داخل کشور در تهران، اهواز، اصفهان، تبریز و … و خارج از کشور به کشورهای کویت و عمان فروش تمشک داشتیم و اگر روزانه ۵۰۰ کیلو جذب بازار شود بقیه بسته بندی و به سردخانه منتقل می‌کنیم.

.

این کارآفرین با اشاره به اینکه تمشک دارای خاصیت‌های فراوان است و برای بیماری سرطان، دیابت، آلزایمر، معده، کبد و … بسیار مفید است، افزود: تمشک نسبت به محصولات کشاورزی دیگر کم آسیب تر و نگهداری آن به ویژه در آب و هوای شمال بسیار آسانتر و میوه‌ای سرما دوست است که پس از دوسال از زمان کاشت محصولات آن بسیار افزایش پیدا می‌کند.

فلاح تأکید کرد: امیدواری در زندگی سبب پیشرفت است به ویژه برای جوانان  که اگر هر کاری را با تلاش و صداقت آغاز کنند و با صبر و استقامت ادامه دهند نتیجه آن موفقیت و پیروزی است و من این را در زندگی شخصی خود تجربه کردم.

عزیزی، همسر خانم فلاح از پیمانکاران بزرگ با بیش از ۲۰۰ پرسنل در تهران بود که در شرایط مالی بسیار خوبی زندگی می‌کردند اما با نوسانات و شرایط اقتصادی که در زندگی این خانواده پیش آمد، نتوانستند به مطالبات خود برسند و برای رفع مشکل اقتصادی از تمام اندوخته‌های خود هزینه کردند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارکرد: با توجه به مشکلات اقتصادی در زندگی فقط زمین شالیکاری در این روستا برای ما باقی ماند که تصمیم گرفتیم از آن برای گذران زندگی بهره ببریم.

این کارآفرین یادآورشد: با توجه به شرایط مالی نامناسب از کاشتن شلغم و سبزی خوردن در این زمین کار را آغاز کردیم تا مرکبات و خرمالو که با بارش برف دچار صدمه شدند و ما برای فروش محصولات در میدان میوه و تره بار تا دست فروشی کنار جاده و مدرسه تلاش کردیم اما هرگز ناامید نشدیم و با کمک و تحقیقات دخترم در خصوص تمشک تصمیم به کاشت آن گرفتیم.

عزیزی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ کار تمشک را تجاری آغاز و در سال ۹۲ توسعه در کار داشتیم، تأکید کرد: بیش از ۲۵ تن در هر هکتار برداشت داشتیم که امسال به ۴۰ تن در هکتار می‌رسد و در اشتغال زایی علاوه بر خانواده به صورت فصلی ۴ ماه در سال روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ کارگر برای برداشت محصول مشغول به کار می‌شوند که محصولات به بازار عرضه و باقی مانده آن به صورت بسته بندی در سردخانه نگهداری می‌شود که به صورت مستقیم و غیرمسقیم سبب اشتغال زایی گسترده است.

وی با اشاره به فروش نهال تمشک در مزرعه فرشته بانو اظهارکرد: چالش این محصول ماندگاری آن است که با ارتباطی که با دانشگاه کشاورزی مازندران داشتیم و آزمایش‌های انجام شده دوام آن در شرایط عادی از ۴۸ ساعت به دو هفته رسید اما هنوز به صورت آزمایشی است که امیدواریم برای تولید بیشتر و افزایش محصولات با کمک جوانان تحصیل کرده در این رشته زمان ماندگاری افزایش پیدا کند.

این کارآفرین با اشاره به مشکلات جاده در کنار مزرعه فرشته بانو و شن‌ریزی حدود ۳۰۰ متر برای عبور ماشین‌های کانتینر و حمل و نقل بار از مزرعه، افزود: بیش از ۳۰ سال پروژه‌های بزرگی را در کشور انجام دادم اما لذت زندگی را در این مدت در مزرعه یافتم و به آرامش رسیدم
و کسانی را که برای ایجاد اشتغال به مزرعه فرشته بانو می‌آیند راهنمایی و تشویق می‌کنیم و حتی برای بازار فروش به آنان اطمینان می‌دهیم.

گفتنی است رنجبرمسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه نور برای مشاوره، رفع مشکلات و موانع مجوز و تبلیغات رسانه‌ای تلاش کردند و مسئول بسیج سازندگی سپاه کربلا، فرمانده سپاه شهرستان نوراز این مزرعه تمشک بازدید کردند.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ دی, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو