زمان انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ -

غصه پرقصه رانش زمین در منطقه گلندرود/ خطر در کمین است+عکس

رانش زمین در منطقه گلندرود شهرستان نور بحث تازه‌ای نیست و به‌طور مدام این منطقه در قسمت‌های مختلف به‌دلیل رقم خوردن شـرایط طبیعی از جمله شیب زیاد، اقلیم مرطوب، خاک حساس و دخالت‌های انسانی که از عوامل مهم محسوب می‌شود، دارای پتانسیل لغزشی است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،محور رویان به بلده در شهرستان نور که به محور گلندرود معروف است هر از چندگاه به دلیل حوادث طبیعی از جمله برف، سیل و در این سال‌ها رانش مسدود و راه دسترسی اهالی بالادست به مرکز شهرستان را قطع و آنان را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.

 

این محور راه دسترسی ۱۸ روستای بخش مرکزی، ۴۵ روستای بخش بلده و تعدادی از روستاهای بخش کجور و شهرستان نوشهر است و از طرفی راه فرعی بلده، پل زنگوله به تهران هم محسوب می‌شود.

رانش زمین در منطقه گلندرود شهرستان نور بحث تازه‌ای نیست و به‌طور مدام این منطقه در قسمت‌های مختلف به‌دلیل رقم خوردن شـرایط طبیعی از جمله شیب زیاد، اقلیم مرطوب، خاک حساس و دخالت‌های انسانی که از عوامل مهم محسوب می‌شود، دارای پتانسیل لغزشی است.

علی شادمان فرماندار شهرستان نور در گفت‌وگو باخبرنگارما؛ در این‌باره اظهار کرد: در پی رانش متعدد در منطقه گلندرود از طریق ستاد بحران کشور و مصوبه هیئت دولت مبلغ ۲۵ میلیارد تومان بودجه برای منطقه تخصیص داده شد اما رانش زمین در این منطقه از سال‌های دور وجود داشته که پیگیر رفع مشکل این منطقه به‌طور اساسی هستیم.

وی افزود: کار مطالعاتی منطقه گلندرود توسط دانشگاه کشاورزی منابع طبیعی ساری تا آخر هفته به پایان می‌رسد و  با مبلغ تخصیصی از طریق دستگاه‌های مربوطه کار آغاز خواهد شد.

فرماندار نور تصریح کرد: به گفته کارشناسان عمق حرکت زمین در منطقه ۲۰ متر است که با توجه به این موضوع در هفته‌های آینده دستگاه‌های مربوطه، پیمانکاران را  مشخص و در منطقه مشغول به کار می‌شوند.

رانش زمین در منطقه سابقه طولانی دارد

حسین ناییج دهیار روستای گلندرود در گفت‌وگو با خبرنگارما؛ در خصوص رانش زمین در منطقه گلندرود اظهار کرد: حادثه رانش زمین در این منطقه دارای سابقه طولانی است اما دو سال پیش ۴۰ هکتار از اراضی، ۲۵ واحد درشهرک فولاد، ۲ دامداری و ۵ واحد مسکونی در حادثه رانش تخریب شد که مشابه آن در دهه ۵۰ در منطقه اتفاق افتاده بود.

وی با اشاره به وجود معدن زغال سنگ در منطقه افزود: آب از زغال عبور نمی‌کند و به مرور زمان نفوذ آب فرونشت و رانش را رقم می‌زند.

دهیار روستای گلندرود با اشاره به جاده جنگلی در پشت اسپی‌او و روستای گلندرود تا سوردار تصریح کرد: این جاده جنگلی حدود ۷ سال رها شد و آب باران و رچشمه‌های بالا دست به‌علت نبود راه خروج و بسته شدن دهانه رودخانه‌ها پشت روستا جمع و باعث آبگرفتگی می‌شود که منابع‌ طبیعی اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

ناییج با اشاره به رانش دهه ۷۰ که سبب تخریب جاده شد،بیان کرد:برای رفع مشکل رانش و ساخت مسیری دیگر ۲۱ هزار متر زمین را از مالکین منطقه؛ برای جاده‌سازی گرفتند تا در منطقه دیگر به آن‌ها زمین داده شود اما هنوز زمینی نیز به مالکین تحویل داده نشد.

 

 

وی با بیان اینکه سال ۹۸ تاکنون محور مواصلاتی رانش و نشست داشته و راهداری با مخلوط مسیر را پر می‌کند، افزود: مهمترین رانش در فروردین ماه سال جاری و هفته گذشته بود که عبور و مرور کاملاً در منطقه قطع کرد.

دهیار روستای گلندرود خاطرنشان کرد: با اجرای طرح هادی در روستاها از ۲۷هکتار زمین ۱۳ هکتار داخل بافت قرار گرفت و  برای جلوگیری از رانش بیشتر کار مطالعاتی در منطقه انجام و اکنون به پایان رسید که در حال حاضر منتظر تحویل این پروژه از دانشگاه منابع طبیعی مازندران باید به اداره کل منابع طبیعی نوشهر هستیم.

ناییج با اشاره به تخصیص بودجه ۲۵ میلیاردی برای ساخت جاده در منطقه اظهار داشت: ۷ میلیارد از ۲۵ میلیارد باید برای زهکشی پشت روستا هزینه شود که پیمانکار برای شروع کار معرفی شد و ۵ میلیارد برای شمع‌کوبی و زهکشی داخل محل توسط بنیاد مسکن و ۱۳ میلیارد برای جاده‌سازی بوده در اختیار اداره راه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فرماندار شهرستان نور در جمع مجریان پروژه جاده گلندرود بر لزوم کار دقیق علمی با مقاومت بالا در برابر رانش زمین تاکید دارد،یادآور شد: پس از رانش در محله اسپی‌او با دستور فرماندار شهرستان نور، کمک بخشدار مرکزی و ادارات مربوطه و با پیگیری دهیاری و شورای اسلامی روستا بازگشایی راه عبور و مروردر داخل محل، وصل آب و ساخت مخزن آب، کاشت تیر برق و ترانس، تهیه مخلوط برای روستا، زهکشی و کانال منابع طبیعی دراسپی‌او انجام شد.

به گزارش خبرنگار ما گلندرود روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نور با ۲۳۶ خانوار است که ۵۶ خانوار بومی و ۱۶۸ خانوار غیربومی بوده و درمحله اسپی‌او ۱۲ خانوار که ۵ خانوار بومی و۷ خانوار غیربومی در آن ساکن هستند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ مهر, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو