زمان انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۷ -

گزارشی از بیمه ایرانیان و اتباع خارجی؛

۳۷۵هزار بیمه پردارومستمری بگیرخارج از کشور/اتباع مجاز بیمه میشوند

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه ۳۷۵ هزار ایرانی خارج از کشور بیمه پرداز و مستمری‌بگیر سازمان هستند، گفت: امکان بیمه تمامی اتباع دارای مجوز اقامت قانونی وجود دارد.

سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای تعهدات قانونی خود علاوه بر هموطنان داخل نسبت به بیمه ایرانیان خارج از کشور و همچنین اتباع خارجی ساکن در ایران اقداماتی انجام داده است به طوری که درهمین راستا حدود ۳۷۵ هزار خانوار ایرانی خارج از کشور بیمه‌پرداز و مستمری‌بگیر سازمان هستند. همچنین ۳۶ هزار اتباع بیگانه ای که در ایران اقامت قانونی و دارای مجوز دارند نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته و از مزایای بیمه، درمان، ازکارافتادگی و … بهره مند می شوند.

اتباع خارجی برای اینکه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند حداقل باید یک ماه سابقه بیمه پردازی داشته باشند این در حالی است که امتیازی ویژه برای ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده و آن این است که نیازی به داشتن یک ماه حق بیمه نیز وجود ندارد.

در همین خصوص با احمدرضا خزاعی، مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی در مورد چگونگی بیمه ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی، شرط سنی، نحوه ثبت نام، کارگزاری ها و … گفتگو کرده ایم.

خزاعی در ابتدا به بیمه ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون تأمین اجتماعی، این افراد به دلیل مهاجرت به کشورهای دیگر فارغ از دلیل آن، مانند سایر ایرانیان می توانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند و از مزیت‌های بیمه برخوردار شوند.

آمار ایرانیان خارج از کشور مشخص نیست/تخمین ۳.۵ میلیون نفری

وی با اشاره به اینکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند، افزود: این آمار مربوط به آمار خروج از مبادی رسمی کشور و منتشر شده توسط وزارت امور خارجه است و شاید آمار واقعی بیشتر از این باشد؛ به دلیل اینکه برخی از ایرانیان سالهاست در خارج از کشور زندگی می کنند و دارای فرزند شده‌اند و هنوز در آمار رسمی در نظر گرفته نشده اند.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: بر اساس آمار وزارت امور خارجه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی در آمریکا، ۴۰۰ هزار نفر در کانادا، ۳۵۰ هزار در امارات، ۳۴۰ هزار در انگلیس و ۲۳۵ هزار نفر نیز در آلمان و … زندگی می‌کنند. بر همین اساس ۴۰ درصد مقیم آمریکا، ۱۲ درصد مقیم کانادا، ۳۰ درصد مقیم اتحادیه اروپا، ۱۵ درصد همسایه‌های ایران و ۵ درصد نیز مقیم سایر کشورها هستند.

سازمان تامین اجتماعی برای تسهیل امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اقدام به ایجاد ۳۰ کارگزاری در ۲۱ کشور مختلف کرده است تا امور بیمه ایرانیان خارج از کشور را تصدی گری کنند و برای دسترسی به آدرس  می توان به سایت اداره کل اتباع به آدرس mss.tamin.ir مراجعه کرد.

۲۹ هزار ایرانی مهاجر بیمه‌پرداز تامین اجتماعی هستند

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ۹ درصد حق بیمه درمان را پرداخت کنند تا در صورت نیاز خودشان و یا افراد تحت تکفلشان بتوانند از خدمات بیمه درمان رایگان در مراکز ملکی سازمان در داخل کشور استفاده کنند.

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند ۹ درصد حق بیمه درمان را پرداخت کنند تا در صورت نیاز خودشان و یا افراد تحت تکفلشان بتوانند از خدمات بیمه درمان رایگان در مراکز ملکی سازمان در داخل کشور استفاده کنندخزاعی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۷۰۰ ایرانی خارج از کشور در سامانه بیمه ایرانیان خارج کشور سایت اداره کل اتباع تأمین اجتماعی ،  ثبت‌نام و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند، گفت:علاوه بر آنان، قریب ۱۴ هزار نفر نیز در قالب بیمه اختیاری، حدود ۶۰۰ هزار نفر در قالب بیمه کارگران اعزامی و ۱۳ هزار و۵۰۰ نفر نیز در قالب بیمه حِرف و مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در مجموع حدود ۲۹ هزار نفر بیمه شده اصلی خارج از کشور هستند که با در نظر گرفتن بُعد خانوار، تعداد کل افراد اصلی و تبعی به بیش از ۷۵ هزار نفر می‌رسد که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از بیمه‌شدگان نیز مستمری‌بگیران مقیم خارج کشور هستند، به طوری که ۷۲ هزارنفر مستمری‌بگیر بازنشسته، ۳۰۰۰ نفر مشمول دریافت مستمری ازکارافتادگی و حدود ۹۵۰۰ نفر نیز مشمول دریافت مستمری بازماندگان می‌شوند که در مجموع حدود ۱۲۰ هزار نفر بیمه‌پرداز و مستمری‌بگیر داریم که با خانواده‌هایشان، تعداد آنها به حدود ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد که در خارج از کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

شرط یک ماه بیمه برای بیمه شدن ایرانیان خارج وجود ندارد

خزاعی ادامه داد: بر اساس قوانین تأمین اجتماعی، تمامی امتیازاتی که مربوط به ایرانیان داخل می‌شود، شامل حال ایرانیان خارج از کشور نیز می‌شود؛ البته ایرانیان خارج از کشور برای استفاده از بیمه اختیاری نیاز به داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه ندارند و می‌توانند بدون حتی یک روز سابقه بیمه پردازی تحت پوشش قرار گیرند که عملا امتیازی است که سازمان برای آنان در نظر گرفته است.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: همچنین ایرانیان خارج از کشور در صورت تمایل می‌توانند ۹ درصد حق بیمه درمان را نیز پرداخت کنند تا در صورت نیاز خودشان و یا خانواده و والدین تحت تکفلشان بتوانند از خدمات بیمه درمان رایگان در مراکز ملکی سازمان در داخل کشور استفاده کنند.

وی به اشکال مختلف پرداخت حق بیمه اشاره کرد و افزود: این بسته بیمه ای شامل حق بیمه ۱۴ درصدی، ۱۸ درصدی و ۲۷ درصدی می‌شود که با توجه به نوع خدمت انتخاب می شوند.

شرط سن و تعیین حق بیمه

خزاعی در خصوص پرداخت حق بیمه ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: در ایران بر اساس حداقل دستمزد و حداکثر دستمزد تعیین شده در هر سال ، حق بیمه کسر می‌شود که معمولاً حداکثر دستمزد تا هفت برابر حداقل دستمزد محاسبه می‌شود که مشمول کسر حق بیمه خواهد بود اما در خارج از کشور با توجه به اینکه دستمزدهای آنها ارزی محاسبه می‌شود، کف دستمزد مشمول کسر حق بیمه ۱.۵ برابر حداقل دستمزد و سقف آن نیز ۷ برابر حداقل دستمزد محاسبه می‌شود.

وی در مورد سن بیمه‌شدگان اظهار داشت: در خصوص بیمه‌ ایرانیان خارج از کشور سقف سنی ۵۰ سال است و بعد از این سن، در صورتی می توانند تحت شمول بیمه قرار بگیرند که معادل مازاد سنی سابقه بیمه پردازی داشته باشند، اما در مورد بیمه‌های اجباری محدودیت سنی وجود ندارد.

۹۰ درصد اتباع افغانستانی هستند

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی همچنین در خصوص اتباع خارجی مقیم ایران نیز گفت: بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سال ۹۵، یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۴۴۸ تبعه خارجی اعم از مجاز و غیرمجاز سرشماری شده‌اند که یک میلیون و ۵۸۴ هزار نفر آنها تبعه افغانستان، ۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر عراق و ۱۴ هزار نفر آنها تبعه پاکستان هستند و در مجموع ۹۰ درصد اتباع خارجی، افغانستانی، دو درصد عراقی و یک درصد پاکستانی هستند.


خزاعی گفت: ۹۷۰ هزار زن و مرد در محدوده سن کار هستند که حدود ۵۲۰ هزار نفر آنها را مردان بالای ۱۵ سال و کمتر از ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: برآورد می شود تعداد اتباع خارجی اعم از مجاز و غیر مجاز ۲ تا ۲.۵ برابر آمار رسمی مرکز آمار ایران باشد.

تهران، خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین اتباع

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی به توزیع نسبی اتباع خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: استان‌های تهران با ۵۱۵ هزار نفر و پس از آن خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، قم، البرز و یزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

خزاعی گفت: در مجموع ۳۶ هزار تبعه خارجی بیمه شده اصلی داریم که با محاسبه بیمه شدگان تبعی، تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در حوزه اتباع خارجی حدود ۷۰ هزار نفر می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی داخل کشور بیشتر از این تعداد شود، چرا که اگر آنها تحت پوشش نباشند، ممکن است با وجود اتفاقاتی، خانواده‌شان دچار مشکل شوند و با این بیمه می توانند از مزایایی همچون از کارافتادگی، فوت، درمان و … بهره مند شوند ودر نتیجه با پوشش تامین اجتماعی آسیب هایی همچون کودکان کار، تکدی گری و سایر آسیب های اجتماعی در این حوزه به شدت کاهش خواهد یافت.

بیمه اتباع نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد

خزاعی با اشاره به اینکه بر اساس دستور مقام معظم رهبری فرزندان اتباع خارجی مجوز تحصیل در سیستم آموزش و پرورش ایران را گرفتند و هم اکنون حدود ۴۳۵ هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی در کشور داریم، گفت: چنانچه والدین اینها تحت پوشش بیمه نباشند، ممکن است به دلیل عدم بضاعت مالی و عدم پوشش بیمه درمان، از امکانات تشخیصی و درمانی بیماریهای خاص و یا مسری بهره مند نباشند و بدلیل حضور در کلاسهای درس همراه با ایرانیان شاید این موضوع تبعاتی بدنبال داشته باشد که پوشش درمان تامین اجتماعی می تواند نقش بسزایی در تشخیص و درمان به موقع بازی کند.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی افزود: بدلیل اطلاع رسانی نه چندان مناسب بسیاری از این افراد از حقوق خود مطلع نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که استقبال از بیمه تامین اجتماعی کم باشد.

بیمه ۳۳ هزار خارجی مقیم طی سه سال

وی تأکید کرد: در سال ۹۴ با تدبیر مدیر عامل سازمان و تشکیل اداره کل اتباع، تعداد اتباع تحت پوشش تامین اجتماعی که تا آن زمان فقط ۳۳۰۰ نفر بود با اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در اداره کل اتباع، به بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده که اگر این سیر صعودی ادامه پیدا کند، رقم بیمه شدگان بسیار زیاد می‌شود و عملاً آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهند یافت.

زنان خانه‌دار، طلاب، روحانیون و متقاضیان بیمه اختیاری از میان اتباع خارجی، در صورت داشتن مجوز اقامت معتبر می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوندخزاعی اظهار داشت: براساس ماده ۵ قانون تامین اجتماعی، اتباع خارجی که بر طبق قوانین و مقررات مربوطه اشتغال به کار دارند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و عملا اتباع دارای اقامت قانونی و پروانه کار شاغل تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی هستند و این یک قانون مترقی است و تمام امتیازاتی که به ایرانیان داده است، به اتباع خارجی مقیم ایران نیز تعلق می گیرد؛ به جز برخورداری از بیمه بیکاری.

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی به طرح‌های جدید بیمه‌ای نیز برای اتباع خارجی مقیم اشاره کرد و گفت: زنان خانه‌دار، طلاب و روحانیون و متقاضیان بیمه اختیاری در صورت داشتن مجوز اقامت معتبر و همچنین صاحبان حِرف و مشاغل آزاد با داشتن مجوز اقامت و اشتغال معتبر هم می‌توانند بیمه شوند و در مجموع تمامی اتباعی که به صورت قانونی در کشور هستند، می‌توانند تحت پوشش قرار گرفته و از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در آمایش مرحله ۱۳ که از دوم تیر ماه امسال در دفاتر کفالت تحت نظارت وزارت کشور شروع شده و کارت‌های اقامت اتباع مجاز، تمدید و در صورت احراز شرایط مقرر در قانون پروانه کار از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تمدید می‌شود.

طرحی برای بیمه دانشجویان اتباع خارجی

مدیرکل اتباع سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دنبال طرحی هستیم که دانشجویان اتباع خارجی شاغل به تحصیل در آموزش عالی کشور بتوانند تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند که در آینده نزدیک این طرح اعلام خواهد شد.

خزاعی خاطرنشان کرد: تاکنون فقط یک توافقنامه با ترکیه در راستای بیمه تامین اجتماعی منعقد شده است و اخیراً نیز قرار شده مطالعات لازم برای توافق با کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و بنگلادش آغاز شود؛ به طوری که در صورت بستن این توافقنامه، اتباعی که در کشور کار می‌کنند و یا دانشجو هستند و بیمه پردازی کرده اند، بتوانند پس از بازگشت به کشورشان، ادامه بیمه‌پردازی خود را داشته باشند و مدت اقامت و بیمه پردازی شان در ایران، جزو سوابق بیمه‌ای‌شان محاسبه شود که در حال حاضر فقط اتباع ترکیه شامل این توافق هستند.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ تیر, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو