زمان انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ -

عید غدیر؛ تجلی بیعت امت با امامت/جانشین نور غیر از نور نیست…

غدیر یکی از بزرگ ترین عیدهای شیعیان و یادآور پیمان مقدسی است که به موجب آن انسان های پاک اندیش با پذیرش پیشوایی امیرمومنان(ع)؛ ولایت پذیری خود را به منصه ظهور رسانند و با این بیعت مهم، اطاعت و سرسپردگی خویش را به ذات احدیت نشان دادند و یاری بخش حضرت علی(ع) در مسیر انجام دادن رسالتی بزرگ شدند.غدیر عید الله اکبر است. غدیر بهترین نمونه برای عبرت گیری است. اگر از ولایت پیروی کنیم راه واقعی خود را یافته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سرای نور،به نقل از بلاغ،  ذی الحجه ﺳﺎل دﻫﻢ ﻫﺠﺮت یکی از بزرگترین رویدادهای جهان اسلام به وقوع پیوست. هنگامه ای که جبرییل(ع) در مسیر بازگشت از حجة الوداع در منطقه غدیر خم بر حضرت محمد(ص) نازل شد و فرمود: «ای پیامبر، آنچه را از پروردگارت برتو فرود آمده است به مردم برسان و اگر نرسانی رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از گزند مردم حفظ می کند.»

بدین شکل پیامبر اکرم(ص) به همراهان خویش فرمان توقف دادند تا مسوولیت الهی خویش را به سرانجام برسانند و پس از خواندن نماز ظهر، بر بالای منبر رفتند و برای پیروان خویش سخنرانی کردند و به بیان موضوع جانشینی و ولایت امیرمومنان(ع) پرداختند.

 

حضرت محمد(ص) در این باره فرمودند: «ای مردم! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من و هم اوست جانشین من در میان امّت و بر گروندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا که مردمان را به طرف او بخواند و به آن چه سبب خشنودی اوست عمل و با دشمنانش ستیز کند. او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد. همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای ایمانیان و پیشوای هدایتگر از طرف خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان، رویگردانان از راستی و درستی و به دررفتگان از دین پیکار کند.»

فرستاده حق پس از پایان سخنان گوهربار خویش از مسلمانان خواستند که این پیام مهم را به افرادی که در آن مکان نبودند، اعلام کنند و اینگونه رسول اکرم(ص) رسالت خویش را بر جهانیان کامل کردند. حاضران بعد از این امر به حضرت علی(ع) تبریک گفتند و با ایشان به بیعت پرداختند تا پس از پیامبر(ص) پیرو این امام همام در مسیر دستیابی به سعادت حقیقی باشند.

حضرت محمد(ص) درباره عید غدیرخم فرمودند: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‏طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد.»

علی ابن ابیطالب(ع) نیر این واقعه را هنگامه ای قلمداد می کند که ﭘﻨﻬﺎن ﻫﺎ و رازها آﺷﮑﺎر ﺷﺪﻧﺪ؛ روزی بزرگ و ﺑﺎ ﺷﮑﻮه ﮐﻪ رسالت خاتم پیامبران کامل شد.

در حجه الوداع، آخرین حج پیغمبر بزرگ اسلام (ص)؛ ایشان به امر خدا در روز ۱۸ ذی الحجه پس از آنکه برای آخرین بار از طواف خانه خدا، کعبه به سوی مدینه (یثرب) بازمی گشتند، در سرزمین «غدیر خُم» توقف کردند؛ کسانی را که جلوتر رفته بودند بازخواندند و صبر کردند تا دیگران نیز برسند.

ایشان پس از حمد و ثنای یگانه خالق هستی، می فرمایند که باید فرمان مهمی درباره علی ابن ابی طالب ابلاغ کنم که اگر این پیام را نرسانم رسالت الهی را انجام نداده ام: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ.» «ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ‏ای و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می ‏دارد آری خدا گروه کافران را هدایت نمی ‏کند.» (قرآن کریم، سوره مائده، آیه ۶۷) حال هنگام کامل کردن رسالت الهی است؛ پس دست امام علی (ع) را بلند می کنند و می فرمایند:«من کنت مولاه فهذا علی مولاه.» آری؛ رسول گرامی اسلام (ص) در این هنگام بازوی حضرت علی(ع) را گرفتند، بلند کردند و فرمودند: «ای مردم چه کسی از جان مردمان به ایشان از خودشان، سزاوارتر است؟»همه گفتند: خدای و رسول او بهتر می‏ دانند. پس پیامبر (ص) فرمودند: «خداوند مولا و سرور من است و من مولا و سرور مومنان هستم و بر مومنان از جانشان سزاوارترم. هر که را من مولا و سرورم پس علی نیز مولا و سرور اوست. (این سخن را سه بار و به نقل امام احمد حنبل چهار بار تکرار فرمودند.) آنگاه فرمودند: خدایا طرفدار کسی باش که طرفدار علی باشد و خصم آن باش که با او بستیزد. دوست بدار هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار بدار هر که او را خوار بدارد و بگردان حق را با او هر جا که او می‏ گردد. به هوش باشید باید هر کس در اینجا حاضر است، این سخن را به غایبان برساند.» این چنین شد که امام علی (ع) سرور و مولای همه ما شد و به خجستگی این روز بزرگ، عید سعید غدیر خم را جشن می گیریم و اعلام امامت و ولایت امیرمومنان (ع) را به یکدیگر شادباش می گوییم.

غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: آنچه از آیات و روایات برمی‌آید غدیر به لحاظ جغرافیایی برکه‌ای است اما در معنای حقیقی به واقعه‌ای می‌گویند که مسیر و سرنوشت انسان را رقم زد. انتخاب راه راست و راه گمراه است که اگر انسان درست برگزیند سعادتمند شده است.

قاسم جعفری بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در آن زمان برای ابلاغ پیام الهی هنگام بازگشت از مناسک حج، همگان را فرا می‌خوانند تا اتمام حجت کنند و سپس می‌فرمایند آیا من پیامبر شما هستم؟ آیا من از همه دلسوزتر به شما هستم؟ آیا من بهتر مصلحت شما را می‌دانم در پاسخ به این سؤالات حاضران گفتند «آری».

وی در این باره ادامه داد: در این زمان رسول خدا(ص) فرمودند اگر من ولی شما هستم بعد از من علی ولی شما است و از او پیروی کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز ما باید از گذشته درس بگیریم اگر نمی‌خواهیم حوادث ناگوار بعد از واقعه غدیر دوباره رخ دهد باید از ولی فقیه زمان خود اطاعت کنیم و مسیر هدایت و ولایت را در پیش گیریم.

وی افزود: خداوند تعالی در قرآن کریم خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید ایمان آن‌ها ایمان نیست مگر آنکه تو (پیامبر) را داور و حاکم بدانند و در درون احساس هرج و ناراحتی نکنند.

جعفری ادامه داد: توجه به این آیه از قرآن کریم به درستی برای همگان راه سعادت را نشان می‌دهد.

وی افزود: غدیر عید الله اکبر است. غدیر بهترین نمونه برای عبرت گیری است. اگر از ولایت پیروی کنیم راه واقعی خود را یافته‌ایم.

اعتراف دشمنان بر انسان کامل بودن امام علی(ع)

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دشمنان نیز به انسان کامل بودن امام علی معترف‌ هستند، افزود: راه امام علی(ع) راه خوبی‌ها است و راهی است که قرآن کریم آن را معرفی می‌کند. بزرگان اهل سنت و سایر مذاهب و حتی کسانی که در ایمانشان شک دارند امام علی(ع) را به عنوان انسان کامل و کسی که حیات طیبه دارد معرفی می‌کنند.

جعفری در پایان سخنان خود بیان کرد: همه دنیا می‌داند کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به دست ولی فقیه به پیروزی رسید و نمونه واقعی از پیروی از ولایت فقیه دیده شد.

به گزارش بلاغ، اما آنچه که مهم تر از برگزاری این جشن هاست، فرهنگ و تفکر غدیر است، رسالت امروز ما، تبیین و گسترش فرهنگ غنی نبوی و علوی و شناساندن آن به همگان است؛ غدیر را باید شناخت و تفکر غدیر را جهانی کرد تا بشر راه سعادت خود را بیابد و به سرمنزل مقصود برسد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۸ شهریور, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو