زمان انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۷ -

بانوی کارآفرینی که فعل «خواستن» را با پشتکار صرف کرد

کار آفرینی بانوی بسیجی در مسیر اقتصاد مقاومتی/چرخیدن چرخ زندگی با تسهیلات اشتغالزایی بسیج

کارآفرین بسیجی که با همت و تلاش خود با آموزش صنایع دستی به بانوان شهرستان نور کارآفرینی کرد و به اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای ایرانی در شهرستان نور معنای تازه‌ای بخشید.

به گزارش خبرنگار سرای نور،نمایشگاه هنرهای دستی بانوان شهرستان نور با بیش از ۱۰۰۰ اثر از بانوان هنرمند نوری در دانشگاه مازیار برپا شد.

پروانه عشقی مهربان، کارآفرین بسیجی که با همت و تلاش خود با آموزش صنایع دستی به بانوان شهرستان نور کارآفرینی کرد و به اقتصاد مقاومتی و مصرف کالای ایرانی در شهرستان نور معنای تازه‌ای بخشید.

این بانوی هنرمند متولد ۱۳۵۴ است که با علاقه شخصی خود کار بافندگی را از منزل آغاز و به عنوان پشتیبان صنعتی از طرف گردشگری در استان شناخته شد.

پروانه عشقی مهربان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارکرد: با برپایی نمایشگاه در روستاها، زنان روستایی با کارم آشنا شدند و کارهای مختلف هنری را به آن‌ها آموزش دادم.

وی گفت: به طور انفرادی بافندگی، چرم‌دوزی، نمد، جاجیم، مشبک، تابلو، زیورآلات، و … را آموزش داده و تولید می‌کنیم.

 

این کارآفرین بسیجی تصریح کرد: از سال ۸۰ تاکنون به ۵۰۰ بانو کارهای هنری مختلف را آموزش دادم و اکنون در شهرستان نور پس از هشت سال ۲۵۰ نفر در روستاها و شهرها هنرهای مختلف را آموزش دیده‌اند، در روستاها با مبالغ کمتر آموزش می‌دادم و از کسانی که توان پرداخت مبلغ آموزشی را نداشتند مبلغی دریافت نمی‌کردم اما پس از آموزش در تولیدات به ما کمک می‌کردند و همچنین در روستاها مواد اولیه را برای کسانی که آموزش دیده بودند می‌بردیم و پس از تحویل کار به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کردم.

وی اظهارکرد: بین شاگردانی که در رشته‌های مختلف آموزش دادم، افراد توانمندتر را انتخاب و به عنوان مربی یا استاد به کسانی که خواستار آموزش در آن رشته هستند، معرفی می‌کنم و در حال حاضر ۱۰ نفر در رشته‌های مختلف خودشان نیز به عنوان کارآفرین مشغول به آموزش و تولید هستند.

عشقی مهربان با اشاره به انجمن بانوان خلاق افزود: حدود ۲۵۰ نفر در نور آموزش دیدند و مشغول به کار هستند که با کارهای هنری مختلف برای خود درآمد کسب می‌کنند و همه این بانوان زیرمجموعه این انجمن هستند و به عنوان یک خانواده بزرگ از بانوان هنرمند شهرستان در کنار هم مشغول به کار هستیم و بسیاری از زنان بدسرپرست و بی سرپرست با این آموزش مخارج زندگی خود را تأمین می‌کنند.

این بانوی کارآفرین افزود: از بسیج سازندگی وامی برای مغازه و کارگاه دریافت کردم و به عنوان پشتیبان از صنایع گردشگری نیز وام دریافت کردم که در مجموع این کارگاه و مغازه علاوه بر آموزش، تولید و اشتغالزایی برای بانوان شهرستان بازار فروش نیز محسوب می‌شود.

این بانوی هنرمند گفت: به دنبال ایجاد شرکت تعاونی برای بانوان هنرمند شهرستان هستیم و در حال حاضر تولیدات ما غیر از شهرستان به چند شهر مازندران فرستاده می‌شود و به دنبال صادرات صنایع دستی شهرستان نیز هستیم و با توجه به حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی که با کیفیت بالاتر از برخی کالاهای خارجی تولید می‌شود باید از طرف ارگان‌های مربوطه حمایت شویم تا با ایجاد اشتغال تلاش کنیم تا تولیدات را به خارج از کشورصادر کنیم و در مجموع صنایع دستی از جمله مشاغل خانگی زودبازده و پردرآمد است که کمتر دیده می‌شود.

مسئول مجموعه بانوان خلاق شهرستان نور با اشاره به اینکه شهرستان نور یک شهرستان گردشگرپذیر است که مسافرانی از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور به این شهرستان سفر می‌کنند خواستار حمایت مسئولان مربوطه از بانوان شهرستان و ایجاد جایگاه مناسب برای نمایشگاه و اختصاص غرفه‌های رایگان به تولیدات داخلی و کارهای دستی بانوان شهرستان شد.

وی در پایان گفت: با برپایی این نمایشگاه‌ها مردم و گردشگران با صنایع دستی و تولیدات داخلی بیشتر آشنا می‌شوند و نیز سبب ایجاد بازار فروش برای تولید کنندگان شهرستان خواهد شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ آذر, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو