زمان انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۷ -

معاون حقوقی مجلس:

گرانی و کمبودها روی مردم تأثیر گذاشته است/تبعات اقتصاد دولتی در جامعه

معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است که سبب تورم، عدم پیشرفت،عدم شفافیت و... می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرای نور،حسین میرمحمد صادقی در همایش ملی بومی‌سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور در شهرستان نور اظهارکرد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است که سبب تورم، عدم پیشرفت،عدم شفافیت و… می‌شود.

 

وی افزود: سازمان شفافیت جهانی که از سال ۱۹۹۳ در برلین آلمان ایجاد شد، در طبقه بندی‌های سالانه، ایران را از لحاظ شفافیت اقتصادی در ردیف‌های آخر قرار می‌دهد.

معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فسادهای اقتصادی در کشور، ممکن است ناشی از خلاء قانون و نبودن قوانین مربوط به رسیدگی به این امر باشد و همچنین لازم است بر اعمال نفوذها بازنگری صورت گیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: جرایم اقتصادی می‌تواند به نظام اقتصادی در بسیاری از سیستم‌ها با وضع قواعدی مثل قاعده لاضرر، منع داراشدن غیرعادلانه، منع احتکار و از این قبیل لطمه بزند و از سوی دیگر تفاوت جرائم اقتصادی با جرائم مالی در این است که مصداق‌های جرائم اقتصادی در هر نظام اقتصادی با یکدیگر متفاوت است.

میرمحمدصادقی اشکال کار در این دانست که در ایران استثنا را به جای اصل در خیلی از موارد نشانده ایم و به سمت اقتصاد دولتی حرکت کرده ایم که تبعاتش را از سال‌های پس از انقلاب تاکنون شاهد هستیم.

معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در آموزه‌های دینی ما هم آمده که بالابودن قیمت‌ها موجب فساد خلق و خوی انسانی، بی اعتمادی و انزجار مردم می‌شود و شرایط جامعه ما نیز اکنون به گونه‌ای ست که که گرانی‌ها و کمبودها روی خلق و خوی مردم تأثیر گذاشته است.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: امروز در برخورد با جرایم اقتصادی به جای سرکوب‌گری بیشتر به دنبال تنظیم‌گری هستند یعنی به جای استفاده حداقلی از ابزارهای سرکوب‌گرانه، از نهادهای تنظیم‌گر مانند هیئت‌های رسیدگی به تخلفات صنفی، شورای رقابت، سازمان تنظیم مقررات و … استفاده می‌شود و این نمی‌تواند عاملی بازدارنده و مؤثر باشد.

به گزارش بلاغ، نخستین همایش ملی بومی‌سازی تحقیقات در توسعه علمی کشور با هدف بومی سازی علوم برای کشور با حضور فرماندار شهرستان نور، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار، امامی نمین رئیس دانشگاه، حجت الاسلام فیاضی رئیس هیات امنای دانشگاه، اعضای هیات علمی و اساتید برجسته دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، گیلان و .. همچنین حضور قریب به ۳۵۰ دانشجو از دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور با برگزاری هفت پنل تخصصی شامل رشته‌های حقوق، عمران، زبان انگلیسی، معماری، روانشناسی، پنل مشترک گروه های (حسابداری،مدیریت و اقتصاد) و پنل افتتاحیه در سالن همایش‌های مجتمع رفاهی بانک شهر ایزدشهر برگزار شد.

از جمله اساتید برجسته‌ی حاضر در این همایش می‌توان از شهرام اسلامی(روانشناس و بنیانگذار هوش اقتصادی کودک در ایران)، پروفسور ایرج اعتصام(عضو هئیت علمی دانشگاه تهران_گروه معماری) دکتر حسین میرمحمدصادقی(استاد دانشگاه شهید بهشتی “در گروه حقوق” و معاون قوانین مجلس شورای اسلامی) و دیگر اساتید بنام کشوری نام برد.

فرماندار شهرستان نور اظهارکرد: توسعه، جزو اولویت‌های جدی هر جامعه‌ست که با محور قرار دادن بومی گرایی در انجام تحقیقات می‌توان به آن دست یافت.

 

علی شادمان افزود :تحققات بومی، ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی را تولید می‌کند که پرداختن به آن بسیار ارزشمند بود و استفاده از هر ظرفیتی در حوزه های مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، طبیعی و … به گونه‌ای است که الزامی است بر مبنای تحقیقات باشد.

وی گفت: هر کشوری به توسعه صنعتی و فراصنعتی رسیده، اصل تحقیقات را در برنامه جدی خود قرار داده است؛ همچنین در ایران نیز، دولت نگاهش بر این است تا بودجه تحقیقات و پژوهش را جدی گرفته تا در این زمینه اقدامات اساسی به عمل آید، زیرا اگر تحقیقات و پژوهش‌ها نباشد، استفاده ناقص از تمامی موقعیت‌ها در تمام حوزه‌ها را شاهد خواهیم بود.

این مسئول با متفاوت برشمردن اقلیم‌های متفاوت تنها در شهرستان نور گفت: در نقطه‌ای از شهرستان شاهد دمای منفی ۲۰ درجه در بلده و در نقطه دیگر از شهرستان شاهد دمای بالای درجه هستیم و این در حالیست که این موقعیت را در بابل و رامسر شاهد نیستیم بنابراین اگر ما بخواهیم در حوزه تحقیقات و پژوهش دریچه‌ای باز کنیم باید به موقعیت زمانی و مکانی توجه جدی و اساسی شود.

فرماندار نور ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این همایش ملی و بررسی تنوع ظرفیت‌های بومی و اقلیمی به نحوی مسایل را مطمع نظر قرار دهیم که با تنوع فرصت‌هایی که وجود دارد ، به نتایج خوبی رسیده و از آن به نحو احسن استفاده کنیم و از سوی دیگر شاهد تأثیرات آن در توسعه علمی جامعه باشیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ اسفند, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو