زمان انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۹ -

افتتاح چند پروژه با اعتبار بیش از یک و نیم میلیارد تومان در روستای نسن

در هفته دولت، با حضور مسوولان شهرستانی و محلی چند پروژه با اعتبار بیش از یک و نیم میلیارد تومان در روستای نسن بلده افتتاح و بهره‌برداری شد.

به گزارش نعمت‌الله مومنی خبرنگار سرای نور،نسن نور روستایی از توابع اوز رود، بخش بلده ، شهرستان نور، استان مازندران است. این روستا در جنوب مازندران، جنوب غربی شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزی دو استان را می سازد..

این کوهها از شمال به کوههای کجور، ازغرب وشرق به کوههای نور و از جنوب به کوههای استان تهران متصل هستند. این روستا در طول جغرافیایی ّ ۳۳ و ْ۵۱ و عرض جغرافیایی ّ۱۳ و ْ۳۶ واقع شده است که در ۲۲ کیلومتری شرق پل زنگوله در جاده چالوس و ۳۵ کیلومتری غرب بلده، مرکز بخش درة نور قرار دارد.]

نسن نور روستایی از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. این روستا در جنوب مازندران، جنوب غربی شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزی دو استان را می سازد، که از شمال به کوههای کجور، از غرب و شرق به کوههای نور و از جنوب به کوههای استان تهران متصل است..

این منطقه به علّت سرد سیر بودن از قدیم «نسم» خوانده می شد، به زبان محلی به جایی که سرد و سایه بوده و به خوبی در معرض آفتاب قرار نداشته باشد، “نسم” گویند.]

این روستا در طول جغرافیایی ّ ۳۳ و ْ۵۱ و عرض جغرافیایی ّ۱۳ و ْ۳۶ واقع شده است که در ۲۲ کیلومتری شرق پل زنگوله در جاده چالوس و ۳۵ کیلومتری غرب بلده، مرکز بخش درة نور قرار دارد .

کل جمعیت آن به اضافه خوش نشینهای روستا حدود ۳۰۰۰ نفر می باشد، نژاد مردم آن آریایی و رنگ پوست آنها گندمی یا سفید پوست می باشند و اکثر مردمان دارای قد متوسط و شغل آنها اغلب دامداری و کشاورزی می باشد.

مردم این روستا به زبان فارسی و گویش طبری با مخلوطی از لغات گویش‌های پهلوی، کردی، گیلکی، لری وباز مانده زبان ایرانیان قدیم یعنی پارسی میانه سخن می‌گویند..

ساختمانهای آن از گل و سنگ یا خشت با سقف گلی با فنداسیون چوبی(“تک و دوش کش” که سیستم بسیار مناسب برای ایمنی در برابر زلزله می باشد)، جدیداّ بصورت ماسه و سیمان با فنداسیون بتنی و سقف شیروانی می باشد. راه دسترسی به روستا جاده آسفالته با امتداد شرقی ـ غربی که فاصله آن با جاده اصلی (جاده چالوس )۲۲ کیلومتر می باشد. ٩٠ درصدجمعیت آن غیر ساکن هستند.

هوای نسن متاثر از کوهها و زمینهای سرسبز ا چشمه های آب سرد و گوارا محیط بسیار مناسبی را در فصل بهار و تابستان فراهم‌ساخته و همچنین کوههای پر برف آن در زمستان بسیار زیبا و دیدنی است. آب وهوای روستا سرد کوهستانی با دو اقلیم متفاوت جوی۱) درة آزاد کوه با اقلیم استپی سرد (Steppique froid) و مجموع ماههای یخبندان آن از ۵تا ۸ ماه در سال ودرجه حرارت (۳۰ ـ) تا (۱۵ ) درجه در طول سال می باشد.

پوشش گیاهی متنوع از انواع گیاهان درختی، بوته ای و علفی تشکیل گردیده، در دره ها و اطراف چشمه های آب پوشش متراکم و در ارتفاعات بالا پوشش گیاهی کمتر به چشم می خورد

کوهها ودره ها کوههای نسن جزء بخش مرکزی رشته کوه البرز است این کوهها همچون حلقه های زنجیر بصورت شرقی- غربی به همدیگر بافته شده اند و درة اصلی آن در جهت شرقی- غربی تشکیل گردیده است.

کوههای این منطقه مناسب ترین علفها و محیط را برای دامداری دارا می باشد.

این روستای زیبا و در حال توسعه در ایام هفته دولت شاهد افتتاح چند پروژه عمرانی بود که با حضور فرماندار و دیگر مسوولان شهرستانی و محلی به بهره برداری رسید تا رونق بیشتری پیدا کند.

دهیار جوان و پر تلاش روستای نسن با اشاره به همت بالای شورای اسلامی و همراهی بی دریغ اهالی برای پیشرفت و آبادانی روستا، اظهار کرد: بالاخره پس از چهل سال ۵۰۰ متر از مسیر داخل روستا با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دهیاری و کمک بنیاد مسکن آسفالت شد و اهالی از آن بهره مند شدند.

 

محمد رحمانی از اجرای دیوار حفاظتی به طول ۲۰۰ متر در حاشیه رودخانه و مسیر آسفالت شده برای جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت به آسفالت خبر داد و افزود: برای احداث این دیواره ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

وی از دیگر پروژه‌های افتتاحی، نصب و راه‌اندازی فرستنده تلویزیونی دیجیتال صدا و سیما در این روستا با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان نام برد.

 

دهیار روستای نسن همچنین بهره‌برداری از حمام خورشیدی در این روستا خبر داد و گفت: این نخستین حمام خورشیدی در سطح روستاهای مازندران است که با استفاده از انرژی خورشیدی و بدون نیاز به سایر انرژی‌های مرسوم، آب گرم مورد نیاز را فراهم و حامی محیط زیست است.

 

رحمانی تصریح کرد: با اجرای یک کیلو متر شبکه لوله گذاری با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در داخل روستا، ۳۰۰ خانوار از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

 

وی از پیگیری برای دریافت سند روستایی برای املاک داخل بافت اهالی خبر داد و گفت: بر اساس ماده ۱۳۳ بنیاد مسکن هماهنگی‌های لازم برای صدور سند روستایی برای همه متقاضیان انجام و پیگیر دریافت سند برای آنان هستیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ شهریور, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو