زمان انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ -

رئیس ادره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور:

وجود بزرگترین وقف منفعتی کشور با ۲ هزار متر عرصه و ۷ هزار متر اعیان در شهرستان نور

رئیس ادره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور به نیات واقفین خیراندیش و تنوع و پراکندگی نیات اشاره کرد و گفت:74درصد درآمد موقوفات مربوط به عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،حجت الاسلام عیسی توپاحیدری در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت سبط اکبرش امام حسن(ع) و امام رضا(ع) با اشاره به اینکه۲۷ ماه صفر به تاریخ قمری دهه وقف نام‌گذاری شده، اظهار کرد: مازندران، دیار علویان خاستگاه و زادگاه تشیع در ایران اسلامی است که بیشترین رقبات و امام‌زادگان در سطح کشور را دارد.

وی افزود: این استان با یک‌هزار و ۳۶۱ امام‌زاده، ۸ هزار اماکن مذهبی و ۲۱۴ هزار و ۴۹۲ رقبه، رتبه نخست کشوری و با ۱۴ هزار و ۳۶۴ موقوفه رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور، با بیان اینکه این شهرستان ۴۳۲ موقوفه منفعتی و انتفاعی دارد، ادامه داد: ۶ هزار و ۲۲۸ رقبه دارد که ۱۸۵ مورد مربوط به مساجد و بقاع متبرکه است.

این مسئول با اشاره به استقرار اداره اوقاف شهرستان در شهر نور و دفتر نمایندگی اوقاف در بخش بلده، تصریح کرد: در این شهرستان ۱۲۲ امام‌زاده داریم که ۵۱ امام‌زاده در سطح حوزه اوقافی اداره شهر نور و ۷۱ امام‌زاده در حوزه نمایندگی اوقاف بلده قرار دارد.

حیدری به نیات واقفین خیراندیش و تنوع و پراکندگی نیات اشاره کرد و افزود: ۷۴ درصد درآمد موقوفات مربوط به عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با بیان اینکه وقف و اوقاف از حالت سنتی خارج شده و به همه زوایای خاص و ضرورت امروز جامعه توجه دارد، تصریح کرد: امروز علاوه بر عزاداری در امر بهداشت، کمک مومنانه، ساخت و ساز مراکز علمی، بهداشت و درمان، حمایت از نیازمندان و ایتام و … وقف حرف برای گفتن دارد.

این مسوول با بیان اینکه اوقاف به عنوان ثروت‌مندترین سازمان از نظر عرصه و اعیان که قابلیت تولید و کشاورزی دارد در حوزه اقتصادی می‌تواند جلو داری کند و بستر کار نیز فراهم است افزود: این امر مستلزم ورود سرمایه‌گذاران است، شهرستان نور نیز با در اختیار داشتن این فرصت و زمین‌های ۲۵، ۷ و ۴ هکتاری در عرصه کشاورزی و تولید جزء سه شهرستان برتر استان محسوب می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور از ورود اوقاف در مبارزه با بیماری کرونا خبر داد و گفت: اوقاف این شهرستان علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی در سه مرحله حدود ۲۰ هزار ماسک در بین شهروندان توزیع کرده است

.

این مسوول با تاکید به اینکه اوقاف شدیدا مقید به اجرای وقف‌نامه است، تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی با اجازه نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان، هزینه اطعام دهی، عزاداری و تعزیه در قالب تهیه سبدکالا به خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی و نیازمند اهداء شد.

حیدری افزود: در این رابطه در اجرای طرح شمیم حسینی ۸۰۰ سبد کالا هر بسته به ارزش ۴۰۰ هزار تومان در بین خانواده‌های نیازمند توزیع و ۲۵۰ بسته نیز در ایام دهه وقف در قالب طرح احسان ماندگار از محل تحصیل عواید و درآمد موقوفات شهرستان توزیع می‌شود که ارزش هربسته در این مرحله ۲۰۰ هزار تومان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به لزوم آموزش در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی، خاطر نشان کرد: در این اوضاع اقتصادی خرید گوشی هوشمند یا تبلت برای برخی خانوارها امکان ندارد بنابراین اداره اوقاف شهرستان از محل درآمد موقوفات ۱۰ دستگاه تبلت خریداری کرده که با هماهنگی کمیته امداد در هفته آینده به ۱۰ دانش‌آموز زیر پوشش این نهاد اهداء می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اهمیت ظرفیت فضای مجازی در ابلاغ برنامه، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از اصحاب رسانه خواست تا با تمام ظرفیت مروج وقف باشند.

 

* بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با ۲ هزار متر عرصه و ۷ هزار متر اعیان

حیدری با اشاره به بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با ۲ هزار متر عرصه و ۷ هزار متر اعیان در ماه گذشته در این شهرستان که با حضور رئیس سازمان اوقاف افتتاح و بهره برداری شد، به لزوم وقف متناسب با نیازهای روز جامعه تاکید کرد و گفت: اوقاف آمادگی دارد تا با تخفیفات ویژه در وصول مطالبات از مستاجران اعم از ادارات، اشخاص حقیقی ویا متصرف، حقوق وقف را دریافت تا با توجه به شرایط خاص صرف نیات واقف و نیاز روز جامعه شود.

در این نشست که محمد چراغی واقف بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با ۲ هزار متر عرصه و ۷ هزار متر اعیان با نیت نگهداری ایتام نیز به دعوت رئیس اداره اوقاف حضور داشت، اظهار کرد: مستاجران اوقاف خود را با دیگر مستاجران مقایسه نکنند و بدانند عواید حاصله صرف چه مواردی می‌شود.

وی به احیای موقوفات با تبدیل به احسن کردن برخی موقوفات توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: بعضی از مسوولان و دستگاه‌ها نه تنها به ترویج و احیای وقف کمک نمی‌کنند بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ مهر, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو