زمان انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ -

چرا فاطمه زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) است؟

حضرت فاطمه زهرا(س)، چراغ راه رستگاری بشریت/فرزند رسول‌الله(ص) اسوه حسنه و الگوی نیکو

زندگى پر برکت حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین الگو برای مسلمانان و آزادگان جهان است که با الهام از آن مى‏ توانند در مسیر سعادت و خوشبختی گام نهند و مسیر کمال را بپیمایند. حضرت زهرا(س) در نزد حضرت محمد(ص) و همچنین در نزد پیروان راستین اسلام از احترام و منزلت ویژه‌ای برخوردار هستند.

گزارش خبرنگار سرای نور،در ایام فاطمیه اول و دوم، بسیاری از محبان و شیعیان در مجالس و محافل عزای فاطمه زهرا(س) شرکت کرده و به این وسیله تسلای دل داغدار آقا امام زمان(عج) بوده اند و حقیقتاً به فرموده علما و بزرگان و مقام معظم رهبری، باید هر چه بیشتر و بهتر این مجالس مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

البته امسال به جهت شیوع کرونا، شرایط خاصی در ایام ماه محرم و صفر و نیز فاطمیه رقم خورد و آن هم این که برنامه ها و محافل با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد و باید هم این مسایل به جهت حفظ سلامتی مردم رعایت می شد که به لطف الهی در اکثر جاها این گونه بود.

فراتر از اهتمام نسبت به اقامه عزای حضرات معصومین(ع) آن چه مهم تر است این که هر یک از ما به سهم خود در مسیر تبیین و ترویج آموزه ها و معارف اهل بیت(ع) بر اساس اقتضائات زمانه بکوشیم و تلاش کنیم که سبک زندگی ائمه اطهار(ع) و به خصوص حضرت فاطمه(س) را به جامعه معرفی کنیم.

مسلمان حقیقی آن کسی است که قرآن و اهل بیت(ع) را با هم بشناسد، نه این که یکی را مورد توجه قرار داده و نسبت به دیگری کم مهری و بی مهری نشان دهد، چرا که تبعیت از ثقلین یعنی کتاب خدا و اهل بیت پیامبر(ص)، ضامن سعادت ابدی است.

همه ما بتوانیم با تبعیت از خط نورانی قرآن و کلام و سیره اهل بیت(ع) در دنیا و آخرت روسپید باشیم و به خصوص بانوان و دختران جامعه ما از الگوی بی همتایی چون صدیقه کبری(س) پیروی کنند که قطعاً در این پیروی و الگوگیری، بالاترین نشانه های خوشبختی واقعی وجود دارد.

*حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی کامل

یک کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: امام زمان(عج) در وصف حضرت زهرا(س) می‌فرمایند «دختر رسول‌الله(ص) اسوه حسنه و الگوی نیکو برای من است» و این جمله بسیار فاخر نشان‌دهنده مقام والای حضرت فاطمه(س) است.

حجت‌الاسلام محمدعلی حسینی حضرت فاطمه زهرا(س) را یک الگوی کامل و یک اسوه جامع‌الاطراف برای نوع بشریت دانست و افزود: سیره و سبک زندگی آن حضرت می‌تواند برای هر انسان باصفایی نمونه باشد. فاطمه زهرا(س) چه در حوزه فضائل اخلاق فردی همچون ایثار، متانت، حیا، صدق و وفاداری نمونه است و چه در حوزه خانه و خانواده در جایگاه دختر، همسر و مادر می‌تواند به عنوان الگو مطرح باشد.

حسینی با اشاره به ویژگی‌های فاطمه زهرا(س) در حوزه اجتماعی، گفت: ایشان نمونه یک زن مجاهد، وظیفه‌شناس و انقلابی در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی است. امام زمان(عج) در وصف حضرت زهرا(س) می‌فرمایند «دختر رسول‌الله(ص) اسوه حسنه و الگوی نیکو برای من امام زمان است» و این جمله بسیار فاخر نشان‌دهنده مقام والای حضرت فاطمه(س) است.

وی با بیان اینکه فاطمه زهرا(س) فرزندان خویش را خداپرست مردم‌دوست پرورش داده بود، خاطرنشان کرد: شیوه تعلیم و تربیت حضرت برای فرزندان غیر مستقیم بود؛ به گونه‌ای که در مقابل چشمان امام حسن مجتبی(ع) شب تا صبح به نجوا با خدا می‌پرداخت و همسایگان را دعا می‌کرد و زمانی که به سوال فرزندش مبنی بر اینکه چرا برای دیگران دعا می‌کنی و برای خود دعا نمی‌کنی؟ رسید، جمله طلایی «الجارُ ثُمَّ الدّارُ: اول همسایه، سپس اهل خانه» را بیان فرمود.

این کارشناس مذهبی فاطمه زهرا(س) را معلم نمونه برای اهل خانه دانست و عنوان کرد: حضرت در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز بی‌تفاوت و خنثی نبود. فاطمه زهرا(س) زمانی که با انتخاب بد زمانه خویش درباره امامت علی بن ابی‌طالب(ع) مواجه شد، مقاومت جانانه و رسواگرانه داشت و با قیامی ماندگار و تاریخی، اما غریبانه مدیریت شرایط را عهده‌دار شد تا مردم به آن انتخاب خوب برسند.

حسینی با بیان اینکه فاطمه زهرا(س) برای پذیرش امامت امام علی(ع) از سوی مردم حرکت تبلیغی و تبیینی اجتماعی و سیاسی خود را به صورت جدی آغاز کرد، متذکر شد: صدیقه طاهره در مقابل مدیریت اقتصادی اشرافی و فاسد ایستاد. ایشان در عین زهد و بی‌توجهی به مطامع دنیا بود، اما برای جلوگیری از ترویج فرهنگ غصب و اختلاس و تصرف نابکاران خطبه فدکیه را رقم زد. حضرت در خطبه فدکیه علاوه بر اینکه بر غنای آگاهی و معرفت مردم می‌افزاید، با احتجاج جانانه غاصبان حقوق امام زمان خویش را رسوا می‌کند.

وی فاطمه زهرا(س) را نمونه کامل یک شخصیت موحد، معلم، آمر به معروف، ناهی از منکر، مادر، همسر و زن دانست و تصریح کرد:‌ ایشان در اوج عبودیت و معنویت یک فعال مطرح اجتماعی بود لذا اگر فمینیست‌ها به عنوان مدعیان دروغین زن‌سالاری بخواهند از حقوق زن دفاع جانانه کنند، باید سیر زندگی فاطمه زهرا(س) را مد نظر قرار دهند و این سبک زندگی را در جامعه جهانی منتشر کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بالاترین مقام انسانیت با پیروی از سبک زندگی فاطمی ظهور پیدا می‌کند، افزود: حرکت‌های زن‌سالارانه و جنبش‌های فمینیستی تاکنون چیزی جز اسارت و حقارت بیش از پیش زنان را رقم نزده، زیرا نگاه این مکاتب به زن صرفا یک نگاه محدود جنسیتی است و بعد روحی و فضائل انسانی زن را در نظر نمی‌گیرد و نسبت به زن نگاه مافوق مادی ندارد.

مقاومت و دفاع از ولایت، مهم‌ترین عنصر تمدن سازی حضرت زهرا (س)

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران نیز گفت: سیره علمی و عملی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تحولات سیاسی و اجتماعی در جامعه اسلامی تبیین شود.

حجت‌الاسلام ناصر شکریان‌امیری با اشاره به ابعاد شخصیتی اولین شهیده راه ولایت حضرت زهرا (سلام الله علیها) بانوی معظم و مکرم اسلام ، اظهار کرد: دخت نبی مکرم و معظم اسلام حضرت محمد(ص) در طول هیجده سال عمر بابرکت خود منشاء تحولات بسیاری در دنیای اسلام شد و توانست اینگونه در عمر بسیار کوتاه مهم‌ترین اثرات و منشاء برکات برای اسلام و جامعه اسلامی باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در ادامه با اشاره به منظومه فکری این شهیده راه ولایت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، افزود: این بانوی بزرگ اسلام همواره برای اعتلای جامعه اسلامی چه در دوران حیات نبی مکرم اسلام (ص) و چه در دورانی که در کنار امیر مومنان علی (ع) حضور داشت تلاش کرد و تنها راه اعتلای جامعه اسلامی را در گرو ولایتمداری امت اسلامی می‌دانست و برای تحقق آن هم جان خود را فدا ولایت و ارزش‌های اسلامی کرد.

وی با اشاره شخصیت ممتاز این بانوی بزرگ و فداکار اسلام و سبک و سیره زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها)، تصریح کرد: نقش تمدن‌ساز این بانوی معظم اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست و امروز هم بسیاری از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام و ایران اسلامی با تاسی از این شهیده عالم در جامعه نقش‌آفرینی کردند که نمونه آن حضرت امام (ره) بود که انقلاب اسلامی را برگرفته از همان مکتب فاطمی(س) و حسینی (ع) پایه‌گذاری کرد.

شکریان‌امیری در ادامه سخنان خود با اشاره به ارادت بسیار ویژه سردار بزرگ و نامی ایران اسلامی و جبهه مقاومت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و هم رزمانش به حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اهل بیت(علیهم السلام) ایشان، خاطرنشان کرد: سپهبد شهید در وصیت نامه خود اینگونه ابراز ارادت می‌کند که خدایا سپاس که مرا از اشک بر فاطمه (سلام الله علیها) بهره‌مند نمودی و خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک بر حسین فاطمه است.

وی با اشاره به نقش فعال حضرت زهرا (سلام الله علیها) در طول عمر بابرکت و کوتاه خود، تاکید کرد: زنان جامعه اسلامی امروز با الگوگیری از منظومه فکری و سبک زندگانی این بانوی شهیده اسلام حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقش بسیار مهمی در جامعه تمدنی ایران اسلامی خواهند داشت و باید با دو عنصر حجاب و بصیرت در مقابل هجمه‌های فرهنگی ایستادگی کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به سیره علمی و عملی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی، اظهار کرد: حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنیانگذار مکتب مقاومت و پایداری است و در شرایط بسیار حساس و بحرانی در مقابل انحرافات و کج روی‌ها ایستادگی کرد و در دفاع از حریم ولایت به شهادت رسید و روش‌های دفاع از ولایت را باید از حضرت زهرا (س) آموخت از ایراد خطبه و سخنرانی گرفته تا در خانه مهاجر و انصار رفتن ، تا فرزند و خودش را فدای ولایت کردند.

فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان یگانه دختر بزرگوار پیامبر اسلام می‌توانند به عنوان برترین الگوی زنان مسلمان در ابعاد مختلف زندگی چه فردی و چه اجتماعی مورد توجه قرار گیرند. به ویژه در عصر حاضر که بى‌هویتى، ولنگارى و هجمه‏ هاى فرهنگى با پیشرفت علم و فن‌آورى از هر سو بر افکار و اندیشه مردان و زنان مسلمان یورش می‌برد.

در کنار رفتار فردی، مطالعه سیره اجتماعی ایشان نیز درس‌های بساری برای مسلمانان دارد. به عنوان مثال موضع‏ گیرى و جهت‏ گیرى سیاسى حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) و دفاع قاطع ایشان از امامت امام على(ع) از اهمیت فراوانى برخوردار است.

بر اساس فرمایش حضرت محمد(ص)، حضرت فاطمه(س) ملاک حب و بغض خداوند و به عبارتى معیار حق و باطل هستند. آن حضرت بلافاصله پس از درگذشت رسول خدا(ص) به جاى آنکه به عنوان یک زن مصیبت دیده، گوشه عزلت برگزینند و در فراق پدر گرامیشان اشک ماتم بریزند، در متن اجتماع حاضر شده و براى برگرداندن خلافت به امیرالمومنین(ع) تلاش و ایثار کردند.

اگر حضرت فاطمه زهرا(س) دین را از سیاست جدا می‌پنداشتند، هیچ رنج‌ و مصیبتى بر ایشان وارد نمی‌شد. اصرار بر حفظ رابطه دیانت و سیاست، قاطعیت در مسیر حاکمیت حق، زمان‌شناسی، تاکید بر جداىی ناپذیرى قرآن و عترت، شهادت‌طلبی و… از فضایل والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که از ایشان چراغ راهی برای رستگاری بشریت ساخته است./بلاغ

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ دی, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو