زمان انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ -

پسماند درد کهنه در مازندران؛

اجرای طرح مدیریت اجتماعی پسماند برای حذف زباله‌ها در روستاها

استاندار مازندران گفت: با اجرای طرح ماپ(مدیریت اجتماعی پسماند) در روستاهای استان، زباله‌های روستا ظرف ۵۰ روز به کمپوست تبدیل و همانجا استفاده می شود و هرچند روستا این مسائل را به عهده گرفتند.

احمد حسین‌زادگان در آیین کلنگ‌زنی احداث مجتمع بازیافت شهرستان نور اظهارکرد: پسماند در مازندران درد کهنه است مانند مشکل جمع آوری آب‌های سطحی که در کشور عقب هستیم اما در چند سال اخیر دولت و مجلس اهتمام و وقت گذاشتند تا موضوع پسماند استان‌های شمالی برای همیشه حل شود.

وی با اشاره به دریافت اعتبار ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومانی در حوزه پسماند،افزود: دراین سه سال برابر چندین سال اعتبار گرفتیم.

استاندار مازندران تصریح کرد: موضوع زباله را باید از مبدا و با کاهش تولید البته با فرهنگ‌سازی پیگیری کرد تا تولید کم شود و در مرحله بعد با آگاه سازی مردم کار تفکیک از مبدا را انجام داد و در پایان از بازیافت و تبدیل به کمپوست و سوزاندن بهره گرفت.

حسین زادگان با اشاره به اجرای طرح ماپ برای حذف زباله‌ها در روستاهای مازندران،خاطرنشان کرد: قبل از اینکه فرهنگ شهرنشینی به روستاها انتقال پیدا کند، اثری از زباله نبود اما پس از ورود این فرهنگ زباله تولید شد و مشکلات زیادی را به دنبال داشت اما اکنون با اجرای طرح ماپ(مدیریت اجتماعی پسماند) در روستاهای استان، زباله‌های روستا ظرف ۵۰ روز به کمپوست تبدیل و همانجا استفاده می شود و هرچند روستا این مسائل را به عهده گرفتند.

وی گفت: تولید زباله، ساخت کارخانه کمپوست و زباله سوز هنر نیست، باید تولید را کاهش داد، اولویت بحث مدیریت اجتماعی پسماند در استان است.

فرماندار شهرستان نور نیز در این آیین اظهارکرد: ۴۶۰ ساعت کاری برای احداث این سایت که ظرفیت ۱۵۰ تن و قابلیت افزایش تا ۲۵۰ تن زباله را دارد جلسه گذاشته شد تا مشکل ۲۵ ساله این مکان با حدود ۶۰۰ هزار تن زباله که شیرابه‌های آن به روستاهای پایین دست آسیب می‌رساند حل شود.


علی شادمان افزود: مراحل اخذ مجوز و شروع به کار صادر شد و قرار است ظرف مدت ۶ ماه کارخانه احداث و ظرف مدت یک سال شیرابه کنترل شود.

وی گفت: این پروژه با ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و هفت میلیارد تومان نیز اعتبار دولتی دارد که به کاهش هزینه‌های شهرداری کمک می‌کند.

سرمایه گذار بخش خصوصی این پروژه نیز اظهارکرد: با ۴۰ سال تجربه در مدیریت پسماند قصد داریم از تفکیک زباله از مبدا و تولید کود کمپوست، ضایعات کمتری برای دفن داشته باشیم به طوری که اگر در سایت‌ها ۶۰ درصد ریجکت دارند به کمتر از ۳۰ درصد برسانیم.

علی عباسی نظری افزود: مازندران حدود سه هزار تن زباله دارد و یکی از استان‌هایی است که به شدت مورد آسیب است به این معناست که یک میلیون لیتر شیرابه تولید و به محیط زیست آسیب می‌زند.

وی افزود: در شهرستان نور ۱۵۰ تن زباله در روز تولید می‌شود که ۷۰ تا ۷۵ درصد از مواد فساد پذیر است و می‌توان به کود ایده آل تبدیل و تحویل کشاورزان ‌شود تا محیط زیست آسیب نبیند.

این سرمایه گذار گفت: ۳ درصد از زباله‌ها نیز مواد بازیافتی است و بقیه باید دفن یا سوزانده شود اما شیرابه‌ها به لاگن هدایت با تصفیه و بی خطر کردن برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این آیین اظهار کرد: برای رفع مشکل پسماند از شرق تا غرب استان زوم بندی انجام و ۹ زوم تصویب شد در این زوم‌ها ۲ کارخانه زباله سوز نوشهر که بهره برداری شد  و ساری که اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۰ درصد تجهیزات نیز وارد کشور شد.

وی افزود: برای کمپوست مکان‌یابی در نظر گرفته شد اما به دلیل عدم اعتبار کافی به ویژه در انجیلیسی و بهشهرمتوقف شد، قائمشهر و بابل در در روز هوای پاک به بهره‌برداری می‌رسد وآمل هم مکان‌یابی شد.
این مسئول تصریح کرد: برای محمودآباد مکان‌یابی خوبی صورت نگرفت اما تزریق مالی شد و زباله محمودآباد از استان خارج شد و فقط سه چهار هزار تن باقی مانده که منتقل می‌شود و عرصه موجود به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شود.

معاون عمرانی استاندار گفت: فریدونکنار و بابلسر خط تراز در حال اجراست و نور هم پروژه تولید کمپوست امروز کلنگ زنی شد.

ولی الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مردم خاطره خوبی از دفن زباله ندارند لازم است زوم بندی‌ها شفاف سازی و به مردم آگاهی داده شود و در سایت زباله اولین قدم جمع آوری شیرابه هاست که باید به زودی مردم شهر آن را ببینند.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۳ فروردین, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو