زمان انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ -

کلنگ زنی مجتمع فرهنگی شهید جمشیدی در دهه وقف

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور گفت: با پیگیری خانواده شهید مدافع حرم علی جمشیدی کلنگ مجتمع فرهنگی در زمین اهدایی خانواده شهید به نام این شهید در دهه وقف در نور کلنگ زنی می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور گفت: با پیگیری خانواده شهید مدافع حرم علی جمشیدی کلنگ مجتمع فرهنگی در زمین اهدایی خانواده شهید به نام این شهید در دهه وقف در نور کلنگ زنی می شود.
به گزارش خبرنگار سرای نور، حجت الاسلام عیسی توپا حیدری در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان که به مناسبت دهه وقف برگزار شد با اشاره به آیه ۴۶ سوره‌ مبارکه کهف آن را بهترین مصداق بر صدقه جاریه و همان وقف دانست و اظهار کرد: استان مازندران از نظر تعداد موقوفات رتبه سوم و از نظر تعداد رقبات رتبه اول کشور را دارا است.

 

وی افزود: با توجه به پراکندگی و تنوع نیات واقفان خیراندیش دهه وقف فرصت مناسبی برای شناساندن موقوفات و کارکرد وقف به مردم است، اکنون اوقاف از حالت سنتی خارج و در بخش‌های مختلف زندگی مردم حرف دارد و بر اساس نیازهای روز جامعه وقف انجام می گیرد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان نور خاطر نشان کرد: در ایامی که جامعه درگیر کرونا بود رسیدگی به ایتام و تأمین بسته‌های کمک‌های مومنانه از مجموعه موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی در اولویت اوقاف قرار گرفت.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به شعار سال و با هدف برون‌رفت از مشکلات اقتصادی اوقاف شهرستان نور با در اختیار داشتن عرصه‌های تولید به ویژه تولید برنج در زمین مزروعی وقفی با افزایش ۲ برابری ۹ تن برنج تولید کرد که در بخش کشاورزی شاخص ترین استان معرفی شد.
تو پا حیدری اضافه کرد: در تولید چوب نیز در چهار حوزه از بقاع متبرکه بیش از هزار اصله درخت کاشته شد که با همکاری هیئت امنا به ثمر رسید.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور افزود: در حوزه بهداشت ضمن قدردانی از همکاران بهداشت و درمان و ستاد کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی ضمن برگزاری بهترین مراسم از محل عواید موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی ۵۰ هزار عدد ماسک و اقلام بهداشتی بین عزاداران توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته و با توجه به تناسب زمانی پس از شهادت شهید فخری زاده یکی از واقفین در عرصه علم و فناوری دو دانگ از کارخانه شالیکوبی همراه با ۲۰ هزار متر زمین زرعی که پنج هزار متر را برای ترویج و توسعه تحقیقات و فناوری با اولویت هسته‌ای اختصاص داد به عنوان وقف شاخص کشوری شناخته شد.
این مسوول ادامه داد: در عرصه آموزش و فرهنگ نیز در سال گذشته ۲۱ دستگاه گوشی تلفن همراه به خانواده های نیازمند تحویل داده شد، امسال نیز با شروع سال تحصیلی ۹ دستگاه گوشی به مبلغ ۳۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان خریداری و تحویل خانواده های نیازمند شد.

 

 

حیدری با اشاره به بروز بودن وقف تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز پروژه قدمگاه بکر بن علی که در غرب استان بزرگترین پروژه اوقافی محسوب می شود با کمک ۳۰۰ میلیون تومانی یکی از واقفان برای توسعه امامزاده و نیز ۹۵ میلیون تومان جهت ترمیم راه روستایی روستای گزنا سرا از توابع بخش چمستان اختصاص پیدا کرد.
وی افزود ۷۴ درصد موقوفات استان و ۸۰ درصد موقوفات شهرستان برای برگزاری عزاداری سیدالشهدا و تعزیه است از جمله اطعام، کمک های معیشتی، برپایی موکب و ایستگاه صلواتی که در محرم بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات در خدمت عزاداران بودیم.
این مسئول اضافه کرد : با توجه به اینکه در حوزه فرهنگی و تاسیس حوزه علمیه و کمک به طلاب نیت واقفان وجود دارد اما متاسفانه علیرغم وجود موقوفات و سابقه حضور علما و حوزه علمیه از جمله حوزه علمیه شیخ فضل الله نوری، خلا حوزه علمیه در شهرستان نور وجود دارد که اخیرا نیز بنا به اظهار برخی از بزرگان، در بخش چمستان حوزه علمیه وجود داشت که حتی حضرت علامه حسن زاده آملی مدتی در آن تلمذ کردند لذا مقرر شد با بررسی موضوع و با توجه به وجود زمین و آمادگی اوقاف در قالب وقف های مشارکتی به این امر و احداث حوزه کمک شود که البته فعلا به صورت فصلی در بلده انجام میشود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به پرداخت نکردن حقوق اوقاف از سوی مستأجران، گفت: دستگاههای اداری و اجرایی مستاجر بیشترین بدهی به اوقاف را دارند و ما از مستاجران انتظار داریم با توجه به ابلاغیه شورای حفظ بیت المال و دستور استاندار نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام و تسریع کنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های دهه وقف؛ ترویج فرهنگ وقف با نیات جدید، راه اندازی انجمن یاوران وقف، نشست های تخصصی وقف و یاری گرفتن از متخصصان در جهت احیای وقت راه اندازی وقف های مشارکتی، تجلیل از اصحاب وقف، همایش بانوان واقف و معرفی الگوهای عملی به دیگر زنان جامعه و نیز معرفی نمونه‌های وقف توسط بانوان و … را از مهمترین برنامه ها اعلام کرد و افزود: وجود ۲۸ بانوی واقف در شهرستان که برخی وفات یافتند می تواند در این امر موثر باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور شاخص ترین برنامه دهه وقف شهرستان نور را کلنگ زنی مجتمع فرهنگی شهید جمشیدی عنوان کرد و گفت: شهید جمشیدی خود علمدار فرهنگی شهرستان بود که مادر ایشان با وقف زمینی خواستار احداث مجتمع فرهنگی به نام شهید بودند که بحمدالله با پیگیری و حضور مدیرکل اوقاف و بررسی موضوع ایم مجتمع در دهه وقف کلنگ زنی می شود که نخستین وقف از خانواده شهدای مدافع حرم است.

 

 

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ مهر, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو